Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829276 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Elfving  
#471493
Zalman skrev:Då folk inte längre vill köpa dieselbilar, då slutar bilfabrikanterna att tillverka dessa bilar.

“Då ska Subaru slutar tillverka dieselbilar”
Japanska Subaru kommer att lägga ned produktionen av dieselbilar i Europa och Australien 2020, enligt Nikkei Asian Review.
Bolaget följer istället den rådande miljötrenden där bland andra Storbritannien och Frankrike aviserat ett försäljningsstopp av dieselbilar från och med 2040.

Källor med insyn uppgav att Subaru inte tror sig kunna klara av att tillverka en ny dieselmotor som lever upp till de europeiska kraven, därav bytet över till elbilar.”
http://www.di.se

Ett aviserat försäljningsstopp från 2040 (dvs 23 år framåt i tiden) får inte mig att höja speciellt mycket på ögonbrynen.
Det hinner hända väldigt mycket på så lång tid! En avisering är dessutom väldigt långt ifrån ett beslut.
Redan idag går det att leva upp till de europeiska kraven med adblue, och är kravspecen tydlig framöver kommer miljödelen av problemet klaras upp med befintlig teknik.
Subaru klarar av dagens europeiska krav. Självklart kan de inte veta om de klarar av kommande nivåer eftersom de inte finns beslutade än. Därför känns det logiskt att företaget inte kan lova att dieslarna finns i produktion efter 2020, ty där finns för mycket osäkerheter för att dieseldrift fortfarande skall vara attraktivt för konsument.

Egentligen är det du citerar en upphaussad ickenyhet ty inget i texten är fakta utan bara påståenden lösryckta ur sitt sammanhang.
Jag kör gärna en batteridriven bil, men för att känna mig miljövän på riktigt så vill jag också betala skatt för de miljögrisigheter som batteritillverkningen ger! När dessa siffror ingår i min årliga bilskatt så väljer jag gärna att köpa en så kallad miljöbil. Allt annat är hyckleri och populism. Jag behöver köra mina dagliga mil och gör det gärna fossilt eftersom alternativen inte är entydigt bättre.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#471496 Allt prat om dieselbilar gör att jag saknar min ungdoms Mercedes 190 D. Svart och rymlig. Gratis diesel lite varstans. Härliga tider. :mrgreen: 🙏

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#471500
Palakangas skrev:Allt prat om dieselbilar gör att jag saknar min ungdoms Mercedes 190 D. Svart och rymlig. Gratis diesel lite varstans. Härliga tider. :mrgreen: 🙏

En 63a fena ska jag tillägga.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#471516 Själv funderar jag på o köpa en ny dieselbil. Jag tänkte plöja igenom tråden men den är lång. Har skummat igenom lite och läst på annat håll, men än är nog inte diesel eran helt slut. Alla biltillverkare säljer fortfarande mest diesel när man pratar med handlarna i alla fall. Känns som 80% av tråden handlar om elbilens förträfflighet framför dieseln vara eller icke vara. Jag tror till 100% på elbil men vi är inte riktigt där än.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471519
Seb macahan skrev:Själv funderar jag på o köpa en ny dieselbil. Jag tänkte plöja igenom tråden men den är lång. Har skummat igenom lite och läst på annat håll, men än är nog inte diesel eran helt slut. Alla biltillverkare säljer fortfarande mest diesel när man pratar med handlarna i alla fall. Känns som 80% av tråden handlar om elbilens förträfflighet framför dieseln vara eller icke vara. Jag tror till 100% på elbil men vi är inte riktigt där än.


Vad kör du för bil nu?
Hur många mil per år kör du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#471526 Inte jag utan frun men hon kör Vw touran diesel ca 2500-3000mil om året.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471532 Är kravet att man ska ersätta en sjusitsig VW,
Som körs 3000 mil per år, så kan en TESLA
MODEL S
EL 60 kwh, 7-sitsig
2013
Vara ett alternativ.
Enligt konsumentverkets www.bilsvar.se
så kostar den 21kr per mil om du laddar hemma. Laddar du gratis på Tesla laddstationer, på jobbet, Ikea mm,
Är du nere på 19kr per mil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#471539
Zalman skrev:Då folk inte längre vill köpa dieselbilar, då slutar bilfabrikanterna att tillverka dessa bilar.

“Då ska Subaru slutar tillverka dieselbilar”
Japanska Subaru kommer att lägga ned produktionen av dieselbilar i Europa och Australien 2020, enligt Nikkei Asian Review.
Bolaget följer istället den rådande miljötrenden där bland andra Storbritannien och Frankrike aviserat ett försäljningsstopp av dieselbilar från och med 2040.

Källor med insyn uppgav att Subaru inte tror sig kunna klara av att tillverka en ny dieselmotor som lever upp till de europeiska kraven, därav bytet över till elbilar.”
http://www.di.se

Tycker du ärligt talat att det verkar som om folk här på skogsforum inte vill köpa dieselbilar? Det där med att folk inte vill köpa har du väl ändå hittat på Zalman?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#471541
jannee skrev:BMW i3 är ingen direkt skönhet - tvärtom.
Det jag räknar som den optimala bilen är däremot 520 sedan xdrive :grin:
Gäller bara att hitta ett demoexemplar årsmodell 2017 :mrgreen:


BMWs Xdrive skall vara riktigt bra har jag hört från många håll. Jag blev väldigt förtjust i BMW 420d när jag funderade kring ny bil i våras.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#471542 Kravet är 5sits rejäl bagage 1800kg dragvikt. Jag köper inte en beganad bil för 600-700tsk. Teslan är fin men tyvärr Zalman jag tror 2:a handsvärdet eller restvärdet är höjt till skyarna. Du säger själv att varenda bilmärke har nya modeller på g, vem ger då dessa pengar för en begagnad när du kan köpa en ny för mindre pengar?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471547 “Tycker du ärligt talat att det verkar som om folk här på skogsforum inte vill köpa dieselbilar? Det där med att folk inte vill köpa har du väl ändå hittat på Zalman?”

SVAR:
Några reflektioner, visst finns det några på detta forum som av nostalgiska skäl väljer att köra dieselbilar. Men de allra flesta bryr sig inte alls om vad bilen går på utan bryr sig mest om ekonomin.
Se bara på etanolbilarna, när det var 50öre billigare med etanol, då tankade etanolbilsförarna etanol, när bensin blev 50 öre billigare, då tankade man bensin.

Grejen är att det är politikerna som sätter spelreglerna, därför har det styrts över från bensinbilar till dieselbilar de senaste 20 åren.
Det fula är dock att man gentemot bilköparen sagt att det hela tiden kommer bättre bilar som släppt ut mindre farligare avgaser, att EURO6 är bättre än EURO5 osv, när man i verkligheten i princip struntat i att kontrollera hur mycket bilen drar, och hur mycket den släppt ut.
Bilar har godkänts som drar 45% mer i verkligheten och bilar har godkänts som släpper ut 2000% mer än vad som är kravet.

För bilfabrikanten har regler för avgasrening bara setts som en extra kostnad, motorbyggarna vill ju titta på hk och vridmoment, inte på vad som kommer ut ur avgasröret.

Biltillverkarna har tjänat stora pengar på att nästan strunta i (eller fuska mest) vad gäller förbrukning och avgasutsläpp. Men nu verkar det vara en rejäl skärpning på gång.
Nya förbruknings tester som är närmare verkligheten kom 1 september.

“Nu börjar den missvisande NEDC-körcykelns liv lida mot sitt slut och de nya, hårdare kravställda WLTP- och RDE-körcyklerna gör sitt intåg i Europa. Den 1 september 2017 börjar de tas i bruk.”

Exempel på hur det fuskas:
“Volvo V40 Cross Country D3
Drivmedel: Diesel
Uppgiven förbrukning: 3,8
Verklig förbrukning: 5,5
Skillnad: +45%”

Detta fusk spelar stor roll för både tillverkaren av bilen(billigare att inte rena) och för bilköparen(lägre skatter).

Dessutom ställer man numera högre krav på att avgasregler verkligen följs.

Konsekvensen av detta är att priset för en dieselbil kanske höjs med 5% per år för att klara dessa avgasregler. Först dör småbilsdieselarna, för om bara avgasreningen, gör ett påslag på ca 40%, då blir de osäljbara.

Grejen är bara att elbilar blir 5% billigare varje år. Detta eftersom stordriftsfördelarna slår igenom.
Så om en elbil och en dieselbil kostar 300.000kr idag, och 2020 kostar samma dieselbil 350.000kr och elbilen 250.000kr, vem har då råd att köpa dieselbilen, om allt annat är lika?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471550 “Kravet är 5sits rejäl bagage 1800kg dragvikt. Jag köper inte en beganad bil för 600-700tsk. Teslan är fin men tyvärr Zalman jag tror 2:a handsvärdet eller restvärdet är höjt till skyarna. Du säger själv att varenda bilmärke har nya modeller på g, vem ger då dessa pengar för en begagnad när du kan köpa en ny för mindre pengar?”

SVAR:
Visst blir det viss prispress på begagnade elbilar när det kommer nyare, bättre och billigare bilar. Det som dock håller uppe priserna är att efterfrågan överstiger tillgången.
Fantasipriser betalas för begagnade elbilar, där man ibland kan köpa en helt ny för marginellt mindre pengar.

Exempel på detta är Nissan Leaf.
En ny kostar 317.000kr, LRF rabatt ger Nissan LEAF - elbil, 3% rabatt, 18 750 kr bonus
blir 28.260kr, minus miljöbilsrabatt på 40.000kr, nettopris 249.000kr.

På blocket hittar jag

Nissan LEAF 5dr (109hk) -16
I trafik, 2016-03-08
Miltal 1.518
Pris 249.000kr
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan ... m?ca=2&w=3

Tydligen tänker köparen på att de har en viss budget, köper hellre en begagnad elbil precis på budget, än att välja en helt ny för kanske 10% mera pengar.

Sen är det intressant att se skräcken i bilförsäljarnas ögon, när man pratar elbilar.
De vill egentligen inte sälja elbilar.
Exempel:
Frågade om en VW e-Up på VW i Sundsvall, de sa att de hade en i Östersund, och att de kunde köra den på lastbil till Sundsvall! Varför kunde den inte köras för egen maskin? Skulle den behövas laddas på vägen finns det massor av laddstolpar längs vägen Östersund-Sundsvall.
De ville ge intrycket att elbilar bara går att köra 5 mil, annars ska de åka lastbil.

Frågade efter en laddkabel hos Nissan, efter mycket tjafsande så fick de fram ett pris på 4.500kr. Hittade samma kabel på nätet för 1.950kr!

Renault Zoe, har ingen DC-snabbladdning! Vilket är ofattbart! Det som krävs är en kabel från likströmsbatteriet till en kontakt, gissar att kostnaden är under 1000kr.

VW Golf har av någon outgrundlig anledning gått ifrån CCS standarden på 400V 50kw, laddningsmöjlighet, den kan bara laddas med drygt 300V och 40kw!
Förstår inte att det kan finnas en teknisk/ekonomisk anledning till att göra så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471551 BMW säger att de kommer med flera rena elbilar och plugin bilar.

"Battery-powered vehicles will enter mass-production and become widely accessible. And with up to 700 km of range, they will be practical for daily use.
Our plug-in hybrids – or “Power PHEVs” will set new standards in performance and with ranges of up to 100 km."
https://electrek.co/2017/09/07/bmw-upda ... roduction/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471552 Lite intressant är att oljebolagen hyrt samma lobbyister som tobaksbolagen gjorde.

"Tesla is under attack by same ‘merchants of doubt’ behind tobacco industry and climate change denial"
Despite most automakers admitting that the future of the auto industry is electric, there are still several efforts to slow down the EV revolution. Whether by the automakers themselves who virtually all (except for Tesla) lobbied to block EPA’s new fuel consumption standard or with special interest groups launching media campaigns trying to discredit the technology or its proponents.
As part of these continued attacks, Tesla is now the target of attacks by the same “merchants of doubt” behind tobacco industry lobbying and global warming deniers.
https://electrek.co/2017/09/07/tesla-he ... g-burnett/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471555 Ett annat skäl till att överge dieselbilen är ur arbetsgivarsynpunkt. Det finns anställda med rymligt samvete, man kör privata mil på arbetsgivarens bekostnad.

Ett exempel är där en säljare på Göteborgskontoret, körde en diesel fullsizepickup.
En företagsbil som inte får köras privat. Han tankade dessutom med ett företagsdieselkort. Han fru körde en dieselbil.

Huvudkontoret slog ner på att enligt den anställdes redovisning så körde han orimligt många mil, och med en dieselförbrukning på ca 2 liter per mil.

Fullsizepickupen byttes mot en bensinbil, GPS installerades, och alla resor bokfördes
och skickades till arbetsgivaren.

Det märkliga var att antal mil halverades och bränsleförbrukningen sjönk med ca 75%.
En väldigt stor besparing för både miljön och rent ekonomiskt.

Så många arbetsgivare kan tjäna stora pengar på att ha koll på sina anställdas bilresor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).