Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833745 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467168 Elbilarna tar allt större del av kakan i USA.

"U.S. Plug-In Sales Up 19% In July, While Gas Vehicles Drop 7%
Through 7 months, the full year counter for electric vehicles has moved into 6 digits, with ~104,863 sold thus far – up 35% year-over-year. See the full July sales report here.
http://insideevs.com/ev-sales-july-2017-us/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#467170 Zalman; Har du någon koll på om Nevs (gamla Saab som nu har elbilar i fd. 93) kommer börja säljas i Europa/Sverige?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467172
Hema skrev:Zalman; Har du någon koll på om Nevs (gamla Saab som nu har elbilar i fd. 93) kommer börja säljas i Europa/Sverige?


Tyvärr har det dröjt länge för NEVS att få ut sina bilar.

"Nevs bekräftar: Nya elbilen ska säljas även i Europa"
"Det är ingen hemlighet att Nevs främst siktar på att sälja bilar i Kina. Nevs vill också förnya bilägandet och de första 150.000 exemplaren av "Nevs 9-3" ska säljas till ett kinesiskt leasingföretag. Men Nevs ska finnas i Europa också, enligt Nevs vd Mattias Bergman.

"Under slutet av 2018 kommer vi börja med mindre flottor även nära oss här i Sverige", säger han till P4 Väst."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -i-europa/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467173 “VW brand chairman sees Tesla as their main competitor”
"He goes on to state that the reason for this is because Tesla “has abilities that we currently do not have,” particularly in engineering."

Legenden säger att Elon Musk jobbar väldigt många timmar i veckan och att tex Peter Karlsson (Northvolt) som tidigare var anställd i Teslas styrelse, bekräftar att man jobbade jämt och hade nästan igen privatliv när man jobbar för Tesla. Peter sa att det var extremt intressant och lärorikt, men att man bränner ljuset i båda ändar i längden.
Elon ställer VÄLDIGT höga krav och legenden säger att om man jobbar 80 timmar i veckan, då hinner du på 6 månader, vad konkurrenterna hinner på ett år.
Så snabbast vinner, var du startar spelar inte så stor roll om du är snabbast.

Dessutom har de stora drakarna stora gamla fabriker som måste läggas ner.
Och de nya datoriserade/robotiserade fabrikerna behöver förhållandevis lite personal.
Elon säger att han använt sig av sina bästa ingenjörer för att skapa "the machine that builds the machine".
Med den menar han att bygga en elbil är enkelt(nåja) att bygga en helt robotiserad fabrik som spottar ur sig
miljoner bilar billigt och bra är svårt.

Dessutom är Elon prestigelös och väldigt hängiven. När modell X introducerades och man hade problem
med falconwing dörrarna så bodde/sov Elon i en sovsäck på produktionslinan, han skulle personligen garantera att bilen höll bra kvalitet innan den levererades till kund.

EDIT:
Tesla har inga årsmodeller, de inför nya finesser kontinuerligt, uppgraderar programvaran
ca 1 gång i månaden via 4G, så att bilen alltid känns "ny".
Att vänta till nästa årsmodell tar alldeles för lång tid enligt Elon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#467174
Zalman skrev:EDIT:
Tesla har inga årsmodeller, de inför nya finesser kontinuerligt, uppgraderar programvaran
ca 1 gång i månaden via 4G, så att bilen alltid känns "ny".
Att vänta till nästa årsmodell tar alldeles för lång tid enligt Elon.

För den intresserade konsumenten blir det väl lite knepigt att ha koll på vad en specifik begagnad bil har för revisioner på olika delar om man inte ens har årsmodell eller kankse de går på datum. Hade varit bra om man hade kunnat skriva in serienummer och fått fram vad för hårdvara som sitter i bilen osv.

Men han har iofs rätt i att årsmodell är lite lätt förlegat.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467179
Hema skrev:
Zalman skrev:EDIT:
Tesla har inga årsmodeller, de inför nya finesser kontinuerligt, uppgraderar programvaran
ca 1 gång i månaden via 4G, så att bilen alltid känns "ny".
Att vänta till nästa årsmodell tar alldeles för lång tid enligt Elon.

För den intresserade konsumenten blir det väl lite knepigt att ha koll på vad en specifik begagnad bil har för revisioner på olika delar om man inte ens har årsmodell eller kankse de går på datum. Hade varit bra om man hade kunnat skriva in serienummer och fått fram vad för hårdvara som sitter i bilen osv.

Men han har iofs rätt i att årsmodell är lite lätt förlegat.


VIN(vehicle identification number) styr.
Dock ändrar Elon i en hastighet som knappt nån hinner med, varken Teslas personal och kunder.
Blir tyvärr problem när de i allt högre grad kommer ut på begagnat marknaden.
Tex Tesla S60 har 60 eller 75KWH batteri beroende på när den är levererad, inte lätt för slutkund
att veta när. Tesla blandar och ger också friskt i vad som är standard(nu har alla luftfjädring som standard, det hade inte jag på min, fick köpa till) kula är nu standard på X, och vad utrustningspaketen innehåller.

Och ska du beställa en reservdel, så kan det ta tid att få exakt rätt del från USA.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467194 Det har varit så stort intresse för Tesla nu på Nolia att man öppnar en popup butik i Umeå under augusti.

"Tesla öppnar butik i Umeå"
"Det har varit ett stort intresse för Tesla bland besökarna på årets Stora Nolia. Nyfikna besökare har fått möjlighet att både provsitta och boka provkörningar. Och snart öppnar en pop up-butik i Umeå.
Sedan den nya varianten Model 3, biltillverkarens hittills billigaste, lanserades i slutet av juli har Tesla tagit emot omkring 1 800 förhandsbeställningar per dag trots att bilarna ännu inte gått i produktion.

Tesla Sveriges marknadschef, Maria Lantz, vill inte kommentera hur många bilar som förhandsbokats i Sverige:

– Det är inte publika siffror men jag kan säga så mycket att det är ett stort intresse. Den senaste globala siffran vi kommunicerade ut var 455 000 förhandsbokningar.
Tesla ställer ut på årets Stora Nolia och även där har intresset varit stort. Potentiella kunder har fått möjlighet att närmare stifta bekantskap med elbilarna och för de som önskat har provkörningar bokats.
– Efter Nolia kommer vi att öppna en pop up-butik i centrala Umeå och där kommer de som har bokat en provkörning under mässan att få möjlighet att genomföra den. Den kommer att hålla öppet sista halvan av augusti. Var är ännu inte riktigt bestämt, säger Maria Lantz.
Den nya modellen, Model 3, produceras i två versioner – en billigare som säljs för 35 000 dollar, motsvarande cirka 285 000 kronor, och en dyrare för 44 000 dollar eller cirka 360 000 kronor.
http://norran.se/affarsliv/tesla-oppnar ... mea-866870

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467205 ANTAL LADDBARA FORDON I SVERIGE 2012-2017
http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

Lite intressant är det att det finns rejält mycket laddbara fordon i Norrland.
Överraskande många i Kiruna.
http://elbilsstatistik.se/startsida/elbilskartan/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467206
Zalman skrev:ANTAL LADDBARA FORDON I SVERIGE 2012-2017
http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

Lite intressant är det att det finns rejält mycket laddbara fordon i Norrland.
Överraskande många i Kiruna.
http://elbilsstatistik.se/startsida/elbilskartan/


Nu ljuger siffrorna lite eftersom bilar kan vara registrerade på företag i tex Stockholm, men körs i Norrland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#467208
Zalman skrev:“VW brand chairman sees Tesla as their main competitor”
"He goes on to state that the reason for this is because Tesla “has abilities that we currently do not have,” particularly in engineering."

Legenden säger att Elon Musk jobbar väldigt många timmar i veckan och att tex Peter Karlsson (Northvolt) som tidigare var anställd i Teslas styrelse, bekräftar att man jobbade jämt och hade nästan igen privatliv när man jobbar för Tesla. Peter sa att det var extremt intressant och lärorikt, men att man bränner ljuset i båda ändar i längden.
Elon ställer VÄLDIGT höga krav och legenden säger att om man jobbar 80 timmar i veckan, då hinner du på 6 månader, vad konkurrenterna hinner på ett år.
Så snabbast vinner, var du startar spelar inte så stor roll om du är snabbast.

Dessutom har de stora drakarna stora gamla fabriker som måste läggas ner.
Och de nya datoriserade/robotiserade fabrikerna behöver förhållandevis lite personal.
Elon säger att han använt sig av sina bästa ingenjörer för att skapa "the machine that builds the machine".
Med den menar han att bygga en elbil är enkelt(nåja) att bygga en helt robotiserad fabrik som spottar ur sig
miljoner bilar billigt och bra är svårt.

Dessutom är Elon prestigelös och väldigt hängiven. När modell X introducerades och man hade problem
med falconwing dörrarna så bodde/sov Elon i en sovsäck på produktionslinan, han skulle personligen garantera att bilen höll bra kvalitet innan den levererades till kund.

EDIT:
Tesla har inga årsmodeller, de inför nya finesser kontinuerligt, uppgraderar programvaran
ca 1 gång i månaden via 4G, så att bilen alltid känns "ny".
Att vänta till nästa årsmodell tar alldeles för lång tid enligt Elon.

Vem är legenden och var hittar jag citatet om 80 timmar i veckan och samma som konkurrenterna grejen? Den där legenden lär inte ha jobbat i ett amerikanskt företag eller i något utvecklingsföretag om han tror att 80 timmar är dubbelt så mycket som konkurrenterna.
Undra hur många på skogsforum som bara jobbar 40 timmar i veckan?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#467209 Intressant fakta!
Det finns alltså runt 11.000 elbilar i Sverige idag. Och 3.500 laddpunkter.

Undrar hur många av dessa 11.000 som ägs eller kanske främst körs privat. Gissar att många av de 11.000 tillhör kommuner, stat och Landsting?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467211
Andreas99 skrev:
Zalman skrev:“VW brand chairman sees Tesla as their main competitor”
"He goes on to state that the reason for this is because Tesla “has abilities that we currently do not have,” particularly in engineering."

Legenden säger att Elon Musk jobbar väldigt många timmar i veckan och att tex Peter Karlsson (Northvolt) som tidigare var anställd i Teslas styrelse, bekräftar att man jobbade jämt och hade nästan igen privatliv när man jobbar för Tesla. Peter sa att det var extremt intressant och lärorikt, men att man bränner ljuset i båda ändar i längden.
Elon ställer VÄLDIGT höga krav och legenden säger att om man jobbar 80 timmar i veckan, då hinner du på 6 månader, vad konkurrenterna hinner på ett år.
Så snabbast vinner, var du startar spelar inte så stor roll om du är snabbast.

Dessutom har de stora drakarna stora gamla fabriker som måste läggas ner.
Och de nya datoriserade/robotiserade fabrikerna behöver förhållandevis lite personal.
Elon säger att han använt sig av sina bästa ingenjörer för att skapa "the machine that builds the machine".
Med den menar han att bygga en elbil är enkelt(nåja) att bygga en helt robotiserad fabrik som spottar ur sig
miljoner bilar billigt och bra är svårt.

Dessutom är Elon prestigelös och väldigt hängiven. När modell X introducerades och man hade problem
med falconwing dörrarna så bodde/sov Elon i en sovsäck på produktionslinan, han skulle personligen garantera att bilen höll bra kvalitet innan den levererades till kund.

EDIT:
Tesla har inga årsmodeller, de inför nya finesser kontinuerligt, uppgraderar programvaran
ca 1 gång i månaden via 4G, så att bilen alltid känns "ny".
Att vänta till nästa årsmodell tar alldeles för lång tid enligt Elon.

Vem är legenden och var hittar jag citatet om 80 timmar i veckan och samma som konkurrenterna grejen? Den där legenden lär inte ha jobbat i ett amerikanskt företag eller i något utvecklingsföretag om han tror att 80 timmar är dubbelt så mycket som konkurrenterna.
Undra hur många på skogsforum som bara jobbar 40 timmar i veckan?


Nu hittar jag inte citatet, men tror det är ifrån denna intervju med Peter Karlsson Northvolt, som jobbat på Tesla.
I alla fall menar Peter att man måste jobba hårt och mycket om man ska jobba hos Tesla.

"Så är det att jobba med Elon Musk"
http://www.teslapodden.se/page/2/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467215 Wapnös vd: "Den fossila dieseln ska försvinna ifrån oss"
http://www.atl.nu/lantbruk/wapnos-vd-de ... ifran-oss/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#467216 När jag läser alla hylningar här om Tesla så kommer jag att tänka på

https://en.wikipedia.org/wiki/Birkin_bag

Teslan är i princip en glorifierad stor batteriskruvdragare med ratt och gummihjul på samma sätt som en Birkin bag bara är en förvaringspåse för att bära med sig och förvara personliga attiraljer i.

Såg just att Musk ville ha 12 miljarder kr till för att kunna tillverka modell 3.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467217
svampbob skrev:När jag läser alla hylningar här om Tesla så kommer jag att tänka på

https://en.wikipedia.org/wiki/Birkin_bag

Teslan är i princip en glorifierad stor batteriskruvdragare med ratt och gummihjul på samma sätt som en Birkin bag bara är en förvaringspåse för att bära med sig och förvara personliga attiraljer i.

Såg just att Musk ville ha 12 miljarder kr till för att kunna tillverka modell 3.


"Teslan är i princip en glorifierad stor batteriskruvdragare med ratt och gummihjul"

Och det är ju fantastiskt bra! Varför krångla till det?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).