Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829340 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#656126 Detta läser jag idag i lokaltidningen Smålänningen, saxat från sydvenskan:
Elflyg på väg
Och visst, elflyget är på gång. Ett experimentellt plan drivet av solceller flög för fyra år sedan jorden runt. Forskning och materialutveckling har nu möjliggjort små passagerarplan med en räckvidd på ett par timmar i luften. Uppenbarligen är kombinationen elmotorer – klart lättare än jetdito – och moderna batterier en lika tekniskt som ekonomiskt hållbar kombination.
Sydsvenskan (ob liberal)
Visst är en elmotor i min drönare lättare än en jetmotor i en jumbojet, men man borde väl jämföra energiinnehållet per kg vikt i jetbränsle och elbatterier och inse hur långt man har kvar i utvecklingen. Får journalister verkligen svamla hur mycket som helst och sov de på alla lektioner i natur och teknik.Skäms, skäms och åter skäms.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#656130
hlb skrev:Detta läser jag idag i lokaltidningen Smålänningen, saxat från sydvenskan:
Elflyg på väg
Och visst, elflyget är på gång. Ett experimentellt plan drivet av solceller flög för fyra år sedan jorden runt. Forskning och materialutveckling har nu möjliggjort små passagerarplan med en räckvidd på ett par timmar i luften. Uppenbarligen är kombinationen elmotorer – klart lättare än jetdito – och moderna batterier en lika tekniskt som ekonomiskt hållbar kombination.
Sydsvenskan (ob liberal)
Visst är en elmotor i min drönare lättare än en jetmotor i en jumbojet, men man borde väl jämföra energiinnehållet per kg vikt i jetbränsle och elbatterier och inse hur långt man har kvar i utvecklingen. Får journalister verkligen svamla hur mycket som helst och sov de på alla lektioner i natur och teknik.Skäms, skäms och åter skäms.

Jo till långdistansflygning är det nog omöjligt om det inte kommer någon revolutionerande batteriteknik. En Airbus 350 med 19 timmars flygtid har tankar på 165000 liter bränsle. Även om verkningsgraden på elmotorerna är långt mycket bättre blir det enorm vikt på batterierna som krävs.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#656131 Det finns ju flygande tefat, Eller???? Och i Norge säger man att de inte knattrar. 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#656134 165 000 liter flygfotogen motsvarar 1 580 000 kwh, om jag räknar rätt. Man får nog ha en bra släpvagn för batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#656137
hlb skrev:165 000 liter flygfotogen motsvarar 1 580 000 kwh, om jag räknar rätt. Man får nog ha en bra släpvagn för batteriet.

Jo fast verkningsgraden är ju bra mycket bättre så den mängden behövs ju inte. Kan inte hur verkningsgraden för en Jetmotor är i luften jämfört med en elmotor. Men på bilarna typ tesla motsvarar det ju ungefär 2 dl bränsleförbrukning per mil eller då 2 kWh.
Men hur som helst blir det tungt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#656145 Verkningsgraden kanske skiljer med en faktor 2 eller max 3. Inte en massa nollor efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#656162
hlb skrev:Verkningsgraden kanske skiljer med en faktor 2 eller max 3. Inte en massa nollor efteråt.

Runt 40 procent ska dom bästa jetmotorerna på dom största planen ligga på har jag letat upp.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#656332 Svensk Flyghistorisk tidskrift, som är helt seriös, skriver att om man lastar en jumbo till maxlast med batterier av modern teslamodell, når man bara 3 procent av flygkapaciteten. Detta innebär att man inte får starta, då 5 procent krävs som reserv för landning.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#656335
hlb skrev:Svensk Flyghistorisk tidskrift, som är helt seriös, skriver att om man lastar en jumbo till maxlast med batterier av modern teslamodell, når man bara 3 procent av flygkapaciteten. Detta innebär att man inte får starta, då 5 procent krävs som reserv för landning.

Ja det är nog ganska sant. Räknar man 40 procents verkningsgrad och teslas vikt på bakteriecellerna så skulle det behövas 2340 ton battericeller och flygbränslet i vikt blir 132 ton.
Så jag får det visserligen till 5,6 procent men då är det räknat på 100 procents verkningsgrad på elmotorn och något tappar man ju. Dessutom måste det ju finnas något skal som håller battericellerna. Så ja sannolikt kommer du under 5 procent.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#656349 Undrar hur detta ska gå till????
Idag lanserar 18 europeiska företag och organisationer inklusive Nestle, IKEA, Unilever, Michelin, Girteka Logistics och fler, European Clean Trucking Alliance för att kräva lastbilar med noll utsläpp.
Slutar väl med en återgång till svans, yx , häst o vagn.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#656394 Det är väl bra att företagen satsar på ny teknik.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#661959 Elon Musk: How I Became The Real 'Iron Man'
Jag tycker denna är intressant att kolla på från 2014 och man får även inblickar från hans barndom samt får höra Elon´s mor berätta.

"Bloomberg Risk Takers" profiles Elon Musk, the entrepreneur who helped create PayPal, built America's first viable fully electric car company, started the nation's biggest solar energy supplier, and may make commercial space travel a reality in our lifetime.

Från Giga Berlin idag

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#662061 This technology will make Tesla DOMINATE the car market | And set them apart from EVERYONE

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#662321 Tesla passerade 2000 dollar i går. Vilken resa dom gjort från 15 dollar aktien till över 2000 dollar. Världens överlägset högst värderade fordonstillverkare är dom också!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#662345 Lär knappast finna någon aktie som är så pass övervärderad.
Ett P/E tal på över 1 030

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).