Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838348 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#596498 Ja, det kan finnas utmaningar helt klart. Men de två senaste länkarna är över tio år gamla, det kan ha hänt saker, eller?

Här är en 1,5 år gammal nyhet: https://bioenergitidningen.se/biodrivme ... kogsetanol

SVT fortsätter sin artikelserie om etanolen och enligt 2 minutersvideon nedan så är det först vid större användning av etanol och om den kommer från grödor som länder med nycket odlad mark tvingas ställa om mark för tillverkning av etanol.

Jag har för mig att skogsetanolen som kan tillverkas i Sverige kan täcka 20% av drivmedelsförbrukningen på årsbasis, men då kanske massabruken inte blir så glada...


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har- ... med-etanol

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#596622 Just, etanol i en viss begränsad omfattning av t ex skogsråvara är sannolikt bra.

Åter något som pekar på hur illa det är när hela samhällsapparaten får tokdille på en enda lösning. För nåt decennium sen så var det bara etanol som var den stora frälsningen. Mackar las ner p g a pumplagen. Vettlösa bränslegrisar blev miljöbilar för att de kunde köras på E85.

Nu finns det ytterligt lite utrymme för att diskutera något annat än batterifordon. Förresten är ju flertalet av dessa, än så länge, fullständigt vettlösa hästkraftmonster som drar otroligt mycket mer energi än vad som skulle behövas.

En kort period häremellan var det väldigt bra med diesel. Snåldieslar var ju toppenfina miljöbilar men dieselbilar är ju nu närmast straffbara att köra.

Och sällan hör man någon prata om grundproblemet, att vi transporterar oss själva och allt gods så otroligt mycket och att det inte verkar finnas något intresse av att hejda ökningen. Allt skall bara lösas med teknik.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JensSkoog  
#596625 :-bd :-bd
"totte" - du är kung 🤗

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#596633 Vi har ett behov av transporter, frågan är hur vi löser det på bästa sätt.

Det är väl ingen högoddsare att tro att framtidens drivlinor är eldrivna. Jag tror inte på 100%elbilar, utan någon typ laddhybrid. Verkar som om flera stora aktörer tror på bränslecellmotorn. Så vad göra med all biogas? Ptja antingen industrin eller köras genom gasgeneratorer uppkopplade mot elnätet för att agera reglerkraft mot den allt ökade mängden intermittenta elproduktionen (sol&vind (snacka om tokdille)).

Hur skulle vi kunna minska transportbehovet? Seriösa 3D-skrivare där man kan skriva ut allt man behöver (mat, kläder, prylar), ja då kan nog vi vända på det urbaniserade samhället, med dess ständiga centraliseringarna. Dock kommer väl turistresandet knappast minska sålänge vi inte sänker dagens livsstandard.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#596851 Nja nu är ju inga beslut fattade i denna fråga.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#597302
Uvskogen skrev:
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Vill egentligen inte hålla liv i den här tråden. Men ändå. Precis bytt min 14 månader gamla Ford Ranger Wildtrack 3.2 till en ny. Den nya är en Ford Ranger Wildtrack 2.0. De ser nästan likadana ut, liter elektronisk grejor och mer skinn men annars lika.
Så varför byta? Jo den har Fords senaste, och troligen sista, dieselmotor. En fantastisk maskin med dubbelturbo. Den drar 2,5 dl mindre än 3.2an. Den är smidigare, snabbare och minst lika stark. Mer hk och Nm och en 10 växlad låda.
Drar regelbundet runt på 3000 kg, och den här är bättre än 3.2an.
Känns nästan lite vemodigt att man kanske kör det sista och bästa som gjorts. Vilken maskin!
Sen får det väl bli nått batterisurr...

Hur går din bil och när fick du den? Varför jag frågar är att hela spridarpaketet ska bytas ut på alla dom motorerna av Ford. Jag skrev köpeavtal 17:e September och skulle få bilen nästa vecka. Veckan efter kom detta och jag har sett bilen men inga bilar får lämnas ut innan detta är bytt. Bilar som levererats återkallas och ska åtgärdas. Men jag har fått pris på min gamla 3,2:a och det är betalt och klart. Nu kör jag ju som mest och det rullar cirka 1000 mil i månaden. Men dom får inte fram delar och ingen vet när dom kan lämna ut bilarna. Så har du gamla eller nya spridarpaketet?


Fick bilen för ca 3 veckor sen. Den går alldeles utmärkt, har hunnit med en 300 mil. Nya motorn och växellådan är underbara jämfört med den gamla. Drar mina 2-2,5 ton hur lätt som helst.
Har inte hör något alls om någlt byte av "spridarpaket".

Ja jag fick ut min bil i tisdags efter 2 månaders väntan lite drygt. Men nu är spridarpaketet bytt och jag har kört ved 130 mil ungefär. Kan också konstatera att bränsleförbrukningen ligger 2 dl lägre än gamla. Snittat precis 1,2 liter milen med 3,5 tons släp. Full last och väl det 1,3 och tom 1,1. Då kör jag lite drygt 80. Men det är ju ett släp med stort luftmotstånd och täckt framstam.

Men dieselbilen är nog inte riktigt död än. 55 procent av nyvärdet efter 4 år och 16500 mils vedkörning för den gamla 🤗

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

snedsåg  
#601587 Pressmeddelande från regeringen idag: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/12/utredning-tillsatt-om-utfasning-av-fossila-drivmedel-samt-forbud-mot-forsaljning-av-nya-bensin--och-dieselbilar/

Publicerad 19 december 2019

Regeringen tillsätter en utredning som ska ge förslag på hur ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar ska genomföras samt när fossila drivmedel ska ha fasats ut. Sven Hunhammar har utsetts till särskild utredare.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#601598 Ja, det ska utredas om förbud från och med 2030 om jag förstod rätt.

Känns vanskligt att förbjuda en teknik där möjligheter finns till fossilfri drift...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#601600 Inte särskilt förvånande, varför skulle det helt plötsligt komma något vettigt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bosse1  
#601601 Lite perspektiv sverige skogsbrand Ljusdal. Koldioxid

https://earth.nullschool.net/#2018/07/1 ... 854,61.439

Ett land i öster hela tiden. Koldioxid

https://earth.nullschool.net/#current/c ... 854,61.439

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#601644
Fredrik Reuter skrev:Ja, det ska utredas om förbud från och med 2030 om jag förstod rätt.

Känns vanskligt att förbjuda en teknik där möjligheter finns till fossilfri drift...

Bara att använda sig av ord som förbud. Att förbjuda drivmedel. Och det ska utredas av en partisk person med rötter i Naturskyddsföreningen. Nee usch. Måtte MP åka ut i nästa val.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#604510 Tesla verkar vara på rätt väg. Nu slår man till och med estimerade produktionssiffror. Man levererade totalt 367 500 bilar under året.
Man slår också nytt ATH i aktiekurs i dag. En uppgång på drygt 150 procent sen i somras. Nu är det inte långt borta innan man är världens högst värderade bilföretag.
Just nu tjänar Tesla mer pengar än Volvo cars. 3,2 miljarder kr under tredje kvartalet.
Över 200 000 cybertruck är förhandsbeställda.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mogge8212  
#604537 Hörde av en kund på jobbet som jobbar på Tesla (vet ej position dock) att Tesla lägger mer än dubbelt så mycket pengar på garantireparationer per bil jämfört med hela Mercedes koncernen (Daimler Chrylser)

Sant eller inte kan jag dock ej uttala mig om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).