Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829342 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#589666
jannee skrev:Hur som helst måste var man/kvinna märka att klimatet har förändrats.
Bara en sådan sak som att man idag INTE kan dricka allt vatten som rinner, typ diken, detta kunde man när jag var ung utan att fara illa i magen.
All denna mossa som idag växer överallt, rengör stenplattorna och nästa höst/vinter börjar de bli gröna av mossa och alger.
I min ungdom när man kom ned till havet (utanför Karlskrona) såg man tång och kände lukten av tång, detta lyser idag med sin frånvaro.
SMHI har funnit att vintern (meteorologiska vintern) i Sverige har förkortats med en månad på en 50 års period.
Detta med mycket annat visar helt klart (för mig i alla fall) att klimatet, atmosfären idag har förändrats.
Tror inte man kan kalla det klimat/väder vi numera har är en naturlig företeelse.
Är det inte vi människor måste solinstrålningen ökats drastiskt, vilket jag inte blivit informerad om :oops:


Har SMHI räknat på hur mycket vintrarna har förkortats sedan förra istiden? Nej på den tiden var det föga mening med väderleksrapporter 90 tusen år av permanent vinter blir rätt lite långtråkigt att varje kväll presentera på Aktuellt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#589669 Och vad vore väl inte detta utan en Kvinna med kunskap i toppen av bolagets ledning
Gwynne Shotwell, the Woman Who Keeps SpaceX Alive

Jag har ju under en tid haft viss förkärlek för kvinnor inom musiken, så varför inte även framhålla denna kvinna!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#590480 En analysfirma skriver nu att elbilsförsäljningen för första gången sjönk under sommaren 2019 och bubblan kan ha spruckit. Jag gissar att det är globala siffror men frågan är om det stämmer? Här hemma hör man ju mest att elbilsförsäljningen stiger med tresiffriga procenttal för varje månad.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#590538
Fredrik Reuter skrev:En analysfirma skriver nu att elbilsförsäljningen för första gången sjönk under sommaren 2019 och bubblan kan ha spruckit. Jag gissar att det är globala siffror men frågan är om det stämmer? Här hemma hör man ju mest att elbilsförsäljningen stiger med tresiffriga procenttal för varje månad.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607


Jag tror att minskningen främst kommer ifrån Kina. Såg något om att Tesla köpte ca 15000 av sina egna bilar i Kina under senaste kvartalet. Efterfrågan på elbilar styrs väldigt mycket av statliga subventioner när ett land minskar subventionerna så faller. Sedan är det ju så att ingen tillverkare tjänar pengar på sina elbilar. Tesla förlorar ju någonstans mellan 50 och hundra tusen kr per såld bil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#590547 Svampbob förklara gärna hur de räknar om de förlorar 50 till 100 tkr/på varje såld bil.
Jag läste någonstans att TILLVERKNINGSKOSTNADEN låg i spannet 250 till 300 tkr för varje tillverkad Tesla bil.
Jag förstår att utvecklingskostnad eller kostnader för uppbyggnad av verksamheten INTE inräknas i produktionskostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#590575
jannee skrev:Svampbob förklara gärna hur de räknar om de förlorar 50 till 100 tkr/på varje såld bil.
Jag läste någonstans att TILLVERKNINGSKOSTNADEN låg i spannet 250 till 300 tkr för varje tillverkad Tesla bil.
Jag förstår att utvecklingskostnad eller kostnader för uppbyggnad av verksamheten INTE inräknas i produktionskostnaden.


Tesla går med ca 500 miljoner $ i förlust varje kvartal och tillverkar ca 100 tusen bilar i kvartalet. Solcellerna ingår numera i Tesla så det bidrar nog också till de totala förlusterna.
Jag tror inte Tesla gör tillräckliga avskrivningar i verksamheten och avsättningarna till garantier är också tveksamma.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#590604
Fredrik Reuter skrev:En analysfirma skriver nu att elbilsförsäljningen för första gången sjönk under sommaren 2019 och bubblan kan ha spruckit. Jag gissar att det är globala siffror men frågan är om det stämmer? Här hemma hör man ju mest att elbilsförsäljningen stiger med tresiffriga procenttal för varje månad.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607


Jag googlade lite och det ser ut att stämma åtminstone i USA. Tesla har tappat 13,3% under det senaste året.

https://www.autonews.com/sales/detroit- ... ays-strong

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#590660
Fredrik Reuter skrev:En analysfirma skriver nu att elbilsförsäljningen för första gången sjönk under sommaren 2019 och bubblan kan ha spruckit. Jag gissar att det är globala siffror men frågan är om det stämmer? Här hemma hör man ju mest att elbilsförsäljningen stiger med tresiffriga procenttal för varje månad.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607

Det är nog mer att lågkonjunkturen är på intågande.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#590669
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:En analysfirma skriver nu att elbilsförsäljningen för första gången sjönk under sommaren 2019 och bubblan kan ha spruckit. Jag gissar att det är globala siffror men frågan är om det stämmer? Här hemma hör man ju mest att elbilsförsäljningen stiger med tresiffriga procenttal för varje månad.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... ka-6974607

Det är nog mer att lågkonjunkturen är på intågande.


Om du tittar på statistiken för 2019 som jag länkade till så ser du att de stora bilmärkena är ned ca 1% i USA under året.
Här en länk om elbilägarnas problem i Kalifornien.
https://pjmedia.com/trending/electric-c ... blackouts/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#590828 Sedär ja, tufft läge.

Detta kanske vore något?
1571085646_73007038_10156914589784164_4652962870345072640_n.jpg
Senast redigerad av Hema mån 14 okt 2019, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#590845 Förklara hur Tesla kan göra FÖRLUST på varje tillverkad bil :!: :!: :!:

Tesla har enorma marginaler på sina bilar. Tesla Model 3 har en prislapp på $35 000-$78 000 (315 000kr-700 000kr) beroende på utrustning, men kostnaden för materialen i en Tesla Model 3 tycks landa på $18 000 (160 000kr). Med en produktionskostnad på $10 000 (90 000kr) enligt rapporten, kan man räkna hem en enorm marginal för varje såld bil. Det är en uttalade strategi för Tesla för att nå deras vision om att ta fram den prisvärda ”folk-elbilen”.

Vem eller vad finns det stora hålet där alla pengar försvinner :?:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#590869
jannee skrev:Förklara hur Tesla kan göra FÖRLUST på varje tillverkad bil :!: :!: :!:

Tesla har enorma marginaler på sina bilar. Tesla Model 3 har en prislapp på $35 000-$78 000 (315 000kr-700 000kr) beroende på utrustning, men kostnaden för materialen i en Tesla Model 3 tycks landa på $18 000 (160 000kr). Med en produktionskostnad på $10 000 (90 000kr) enligt rapporten, kan man räkna hem en enorm marginal för varje såld bil. Det är en uttalade strategi för Tesla för att nå deras vision om att ta fram den prisvärda ”folk-elbilen”.

Vem eller vad finns det stora hålet där alla pengar försvinner :?:

Det är ju lite av det klassiska med växtvärk i ett företag. Alltså man bygger och bygger fabriker av olika slag. Det kostar ju enorma pengar. Slår du ut den kostnaden på varje bil så blir det förlust när du lägger på materialkostnader och produktionskostnaden. Men det ska ju inte vara för evigt och sen kommer vinsterna.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#590908
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Förklara hur Tesla kan göra FÖRLUST på varje tillverkad bil :!: :!: :!:

Tesla har enorma marginaler på sina bilar. Tesla Model 3 har en prislapp på $35 000-$78 000 (315 000kr-700 000kr) beroende på utrustning, men kostnaden för materialen i en Tesla Model 3 tycks landa på $18 000 (160 000kr). Med en produktionskostnad på $10 000 (90 000kr) enligt rapporten, kan man räkna hem en enorm marginal för varje såld bil. Det är en uttalade strategi för Tesla för att nå deras vision om att ta fram den prisvärda ”folk-elbilen”.

Vem eller vad finns det stora hålet där alla pengar försvinner :?:

Det är ju lite av det klassiska med växtvärk i ett företag. Alltså man bygger och bygger fabriker av olika slag. Det kostar ju enorma pengar. Slår du ut den kostnaden på varje bil så blir det förlust när du lägger på materialkostnader och produktionskostnaden. Men det ska ju inte vara för evigt och sen kommer vinsterna.


Nu blandar ni ihop resultat och balansräkning. Investeringarna hamnar som tillgångar i balansräkningen och påverkar inte resultaträkningen annat än genom avskrivningar.

Tesla säljer lite fler bilar nu men omsättningen minskar dels pga att man numera säljer mest av dom billiga modellerna. Modellerna S & X har fått kraftiga prissänkningar och av modell 3 säljer man numera till största delen av de billigaste varianterna. Sedan har Teslas solcells sida kollapsat totalt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#590991
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Förklara hur Tesla kan göra FÖRLUST på varje tillverkad bil :!: :!: :!:

Tesla har enorma marginaler på sina bilar. Tesla Model 3 har en prislapp på $35 000-$78 000 (315 000kr-700 000kr) beroende på utrustning, men kostnaden för materialen i en Tesla Model 3 tycks landa på $18 000 (160 000kr). Med en produktionskostnad på $10 000 (90 000kr) enligt rapporten, kan man räkna hem en enorm marginal för varje såld bil. Det är en uttalade strategi för Tesla för att nå deras vision om att ta fram den prisvärda ”folk-elbilen”.

Vem eller vad finns det stora hålet där alla pengar försvinner :?:

Det är ju lite av det klassiska med växtvärk i ett företag. Alltså man bygger och bygger fabriker av olika slag. Det kostar ju enorma pengar. Slår du ut den kostnaden på varje bil så blir det förlust när du lägger på materialkostnader och produktionskostnaden. Men det ska ju inte vara för evigt och sen kommer vinsterna.


Nu blandar ni ihop resultat och balansräkning. Investeringarna hamnar som tillgångar i balansräkningen och påverkar inte resultaträkningen annat än genom avskrivningar.

Tesla säljer lite fler bilar nu men omsättningen minskar dels pga att man numera säljer mest av dom billiga modellerna. Modellerna S & X har fått kraftiga prissänkningar och av modell 3 säljer man numera till största delen av de billigaste varianterna. Sedan har Teslas solcells sida kollapsat totalt.

Naturligtvis det är helt korrekt. Men det jag menar är att dom höga kostnaderna för alla fabriker också medför stora avskrivningar per bil. Alltså innan produktionen av bilar kommit igång på en fabrik så finns det stora kostnader i form av avskrivningar. När produktionen av bilar kommit igång kan även avskrivningarna slås ut per bil. Det är det som är växtvärk!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Tralsmo  
#591002
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Förklara hur Tesla kan göra FÖRLUST på varje tillverkad bil :!: :!: :!:

Tesla har enorma marginaler på sina bilar. Tesla Model 3 har en prislapp på $35 000-$78 000 (315 000kr-700 000kr) beroende på utrustning, men kostnaden för materialen i en Tesla Model 3 tycks landa på $18 000 (160 000kr). Med en produktionskostnad på $10 000 (90 000kr) enligt rapporten, kan man räkna hem en enorm marginal för varje såld bil. Det är en uttalade strategi för Tesla för att nå deras vision om att ta fram den prisvärda ”folk-elbilen”.

Vem eller vad finns det stora hålet där alla pengar försvinner :?:

Det är ju lite av det klassiska med växtvärk i ett företag. Alltså man bygger och bygger fabriker av olika slag. Det kostar ju enorma pengar. Slår du ut den kostnaden på varje bil så blir det förlust när du lägger på materialkostnader och produktionskostnaden. Men det ska ju inte vara för evigt och sen kommer vinsterna.


Nu blandar ni ihop resultat och balansräkning. Investeringarna hamnar som tillgångar i balansräkningen och påverkar inte resultaträkningen annat än genom avskrivningar.

Tesla säljer lite fler bilar nu men omsättningen minskar dels pga att man numera säljer mest av dom billiga modellerna. Modellerna S & X har fått kraftiga prissänkningar och av modell 3 säljer man numera till största delen av de billigaste varianterna. Sedan har Teslas solcells sida kollapsat totalt.





Vedproducent har nog rätt.
Finns många företag som gått ikull genom tiderna på grund av soppatorsk på kapital trotts att resultatrapport varit bra.
Balansräkning på ett företag säger egentligen mer än va resultatet för ett enskilt år gör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).