Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829287 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#551002 Nästa konstaterande hur verkligheten hinner ifatt elbilarna:
https://www.tek.no/artikler/undersokels ... den/457594

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#554770 Har regeringar i Europa varit för snabba med att döma ut diesel som smutsigt drivmedel?
Det frågar Storbritanniens största dagstidning Daily Mail efter att ett test av 13 nya dieselbilar publicerats.
Några av dieselbilarna släppte ut bara några milligram kväveoxider i testet – långt under tillåtna gränsvärdet.

Den tyska bilägarorganisationen ADAC testar varje år hundratals bilar strax utanför München, för att analysera hur vår miljö påverkas av ”bilars normalkörning på vägarna”.
Senast har man gjort vägtester på 13 av de nyaste dieselmodellerna, allt från BMW till Mercedes och Volvo XC60.
Testerna visade att i princip alla bilarnas utsläpp av kväveoxider (NOx) låg långt under det nya tillåtna gränsvärdet. Den bil i testet som släppte ut mest NOx var Honda Civic 1.6 i-DTEC: 101mg /km NOx.
Hela listan kan du se längst ner i artikeln.
En bil visade till och med noll i utsläpp under testet, och det var Mercedes C220d som är företagets bäst säljande modell i Sverige.
En Volvo XC60 D5 AWD testades och var långt ifrån bäst med ett NOx-utsläpp på 56 mg/ km.

Enligt nya avgasnormen Euro 6 får en dieselbil släppa ut maximalt 80 mg/km NOx (60 mg/km för bensinmodeller). Under en övergångsperiod fram till 2020 ska mätningar av dieselbilar ske ”i verkligheten” på landsväg och då tillåts en faktor 2,1 – man multiplicerar alltså 80 med 2,1 och får gränsvärdet 168 mg/km.

Nu frågar sig Daily Mail om diesel verkligen är så smutsigt:
”Resultaten får nu många att undra om Storbritanniens och andra länders ministrar kan fortsätta att demonisera diesel. Det har resulterat i en stor nedgång för bilindustrin, många som förlorat sina jobb och tillverkare som beslutat att stoppa tillverkningen i Storbritannien.”

Nuvarande gräns för Euro 6-bilar: 168mg /km NOx

Audi A8 50 TDI: 15mg /km NOx

BMW 520d Steptronic: 5mg /km NOx

BMW 520d Touring: 1mg /km NOx

BMW X2 xDrive 20d: 23mg /km NOx

Citroen Berlingo BlueHDI 130: 7mg /km NOx

Honda Civic 1.6 i-DTEC: 101mg /km NOx

Kia Ceed 1.6 CRDi: 22mg /km NOx

Mercedes A180d: 40mg /km NOx

Mercedes C220d: 0mg /km NOx

Opel (Vauxhall) Astra 1.6D: 1mg /km NOx

Peugeot 308 SW BlueHDi 180: 30mg /km NOx

Volvo XC60 D5 AWD: 56mg /km NOx

VW Golf 1.6 TDI SCR: 14mg /km NOx

Källa: ADAC

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#554902 Diesel drivna fordon har alltid varit rena och bättre än bensin.

Tycker det luktar så gott med en gammal diesel traktor, brukar starta min Bm 650 på gården varje dag och låta den gå en halvtimme. Om ja inte använder den. :d

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Emanuel90  
#554913 Personligen bryr jag inte mig så mycket om dieselbilar skulle förbjudas, jag tycker diesel som bränsle, fossilt eller förnyelsebart, passar bäst i tunga arbetsfordon som går långa pass. Bilar är ju ganska lätta att driva på tex el.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#554916 Hela hetsen över utsläpp har tagit en panikartad vändning från början, nu låter det annorlunda från vetenskapen.

Det som förr var pest är idag inte så illa eller till och med riktigt bra för klimatet.

Har långa avstånd till jobben och drar vagnar, tycker inte varken el, bensin eller annat fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#555015 Fantastisk intervju med Teslas grundare om hur han blåste alla.

https://www.captiongenerator.com/130961 ... -interview

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#555295 Fossildrivna bilar kommer att tvingas bort eftersom miljömupparna har fått solstinget


Tysk stats-TV (ARD) sände nyligen ett program som kritiskt granskade tyska myndigheters gränsvärden för småpartiklar och kväveoxider. Den fristående nättidningen Tichys Einblick har i sin tur kritiskt granskat programmet med inriktning särskilt på följderna för tysk bilism och bilindustri av dessa gränsvärden.

För småpartiklar i bilavgaser har EU satt gränsen 50 mikrogram per kubikmeter. Det är femtio miljondelar = 0,00005 procent. För kväveoxider satte EU gränsen 40 mikrogram per kubikmeter = 0,00004 procent.

Gränserna bygger på rena uppskattningar från världshälsoorganisationen WHO. Under press från miljöorganisationer föreslog WHO flera olika gränsvärden utan några vetenskapliga belägg.

Det tyska miljödepartementet fick i en datormodell 2005 fram att för höga halter skulle leda till 6.000 dödsfall i förtid och 50.000 förlorade levnadsår. Detta höjde den tyska miljöorganisationen DUH (Deutsche Umwelthilfe) i datorer raskt till 400-800.000 förtidiga dödsfall.

Det är sådana uppgifter som nu pressar Tysklands, Sveriges och världens bilindustri att sänka diesel- och även bensinmotorers partikel- och kväveoxid-utsläpp till nära noll.

Men gränserna motsägs av tung medicinsk expertis. Enligt professor Martin Hetzel vid Röda Korsets lungklinik i Stuttgart kan inga faktiska dödsfall påvisas som orsakade av just finpartiklar eller kväveoxider. De tyska lungspecialisternas ordförande dr. Dieter Köhler ser inget bevisat orsakssamband mellan hjärt- och lungsjukdomar och låga halter av finpartiklar resp. kväveoxider.

Dr. Köhler påpekar att rökare lever oftast lever länge trots att de får i sig över 500.000 mikrogram per kubikmeter luft. Även om det på sikt är skadligt, dör de inte omedelbart av det. Det visar att modellerna har fel, betonar han.

Professor Matthias Klinger vid trafikforskningsinstitutet Fraunhofer arbetar nära Neckarporten i Stuttgart. Där uppmäts de högsta halterna kväveoxider. Han menar att mätstationen medvetet placerats just där för att ge högsta möjliga mätvärden. Men bara en bit ifrån är värdena bara hälften.

Prof. Klinger konstaterar att partikel- och kväveoxidhalter är högre inomhus utan att någon ifrågasätter det. Att koka pasta på en gasspis några våningar ovanför Neckarportens mätstation ger 1.300 mikrogram per kubikmeter luft, alltså runt 30 gånger högre än trafikens gränsvärden 40-50 mikrogram.

Men miljöorganisationen DUH inriktar sig bara på trafiken. Dess ordförande Jürgen Resch åtalar tyska städer som inte förbjuder eller begränsar dieseltrafik i stadsmiljö. För närvarande är över 20 större tyska städer under åtal med risk för kännbara böter med absurt låga gränsvärden som måttstock.

Tyska städer och delstater har också sina medborgares fria rörlighet och sina industrier och arbetsplatser att värna. DUH driver medvetet på för att få folk att åka kollektivt i stället för bil. Det gäller inte bara städer utan även Autobahn som A40 vid Essen, en av Tysklands viktigaste pulsådror med upp tal 120.000 bilar dagligen.

Med ökande kostnader och minskande hemmamarknad tvingas tyska biltillverkare och även leverantörsjätten Bosch att friställa tiotusentals anställda och att uppskjuta eller skrinlägga lovande utvecklingsprojekt för effektivare bilteknik.

DUH vill nämligen inte ha effektivare bilar. De vill inte ha några bilar alls. Paralleller kan dras till Sverige med stark fordonsindustri och effektiv bilism men bilfientliga politiker (inte bara MP), myndigheter (naturvårdsverket, länsstyrelser, Fossilfritt Sverige) och organisationer (WWF, Greenpeace, Naturskyddsföreningen etc..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#560267 https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mot-audi/
Taxibolag i Umeå i kk efter att ha kört Tesla
"Ingenting har fungerat. Tesla gör de sämsta bilarna. Det har varit för mycket fel, för dålig kvalitet och när närmsta verkstäderna finns i Stockholm så har kostnaderna blivit overkligt höga."

Det kan ju vara intressant att höra en annan sanning om att köra elbil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#560301 Är det fler än jag som brukar förvånas över hur öststatstradarnan kan köra så fort även i långa uppförmotlut.

Tänker inte i första hand på att dom inte tänker betala några fortkörningsböter.

Dom har helt enkelt mer att åka med genom manipulering.

https://www.landlantbruk.se/teknik/chip ... c-59758327

Vet inte om artikeln ligger bakom betalvägg.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#560361 Finns en uppsjö av firmor som gör en dieseloptimering
Har gjorts på "nästan" alla lastbilar jag kört. 100 hk mer + upp till 3 dl lägre bränsleåtgång.
Även gjort det på både BMWen och Audin, sparar bränsle men ett BETYDLIGT högre vridmoment och hk.
ADblueåtgången densamma på Audin
Motorena går varmare och utnyttjar bränslet bättre
Eftermontera en box är inte att föredra även om det fungerar hjälpligt, då betydligt bättre att programmera om hela styrningen.
Hur rent motorn senare går avgörs nog till stor del på hur du kör.
Audin växlar upp till högre växel vid 100 till 200 varv tidigare.
Vissa hemmapulare manipulerar turbon, lurar turbon till att ladda mer, tyvärr brukar växellådorna då ta stryk

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bosse1  
#560943 Det här var skrämmande x_x

"Få känner till hur giftig vätefluorid exempelvis är. Maxdos för brandmän är 1,7 mg/m3. Vid 25 mg/m3 ger det livslånga skador och vid 139 mg/m3 är det dödligt. Vid en totalbrand av 100 kWh li-jonbatteri (exempelvis en bil) frigörs 2–20 kg vätefluorid."

http://www.fordonsverkstader.se/och-det ... ning-till/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#569979 Det här verkar bättre än en laddningsstation för "batteribil".
70 mil på en tankning och snabbtankat är det också.
Hoppas att några vill satsa på utveckling av bränsleceller.
Hade varit bättre att Musk satsat pengarna i den containern istället för batterier.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... vatgasmack

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

filijox  
#570084 Kan man bara se till så hanteringen av vätgasen är riktigt säker så är det ju bra. Jag är dock osäker på om det är möjligt. Vätgas exploderar gärna och det i ett väldigt brett spann av utblandning i luften (4-75%), den luktar inget och syns inte så en läcka på en påfyllningsstation, i en bil eller tankbil märks inte förrän det är för sent.

Dock är energidensiteten helt sjukt bra, ca 145 MJ per Kg. Jämför med bensin/diesel som har ca 45 MJ per kg eller litiumbatterier som har 0,3-0,9 MJ per Kg.

hade säkerheten kunnat lösas, t.ex med att blanda det med någon annan gas eller så, för att göra hanteringen säker, så är det ett galet bra bränsle som kan produceras av solcellsparker med hjälp av elektrolyt

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#570130 Energilager i vätgas är förvisso effektivt, men... En bränslecell är inte gratis och inte enkel och det enda som skiljer från en batterielbil. Hur ser underhåll/service ut? livslängd? En elmotor + batteri är en mycket enkel och enkelt underhållen konstruktion. Är det värt det att föra in en ny komplicerad komponent i systemet - bränslecellen? Att underhålla förbränningsmotorer, växellådor, haldex-oljor etc är ingen lek. Varför föra in nya komplicerade komponenter när det går bra utan?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570131 För att slippa långa laddningstider kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).