Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 831492 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529638 "Uvskogen"]Dieselbilen kritisk för klara klimatet säger Bil Sweden. Fortfarande ligger de på nästan hälften av nyregistrerade i år. Elhybrider växer även de, börjar närma sig 9% i år om allt går väl."

SVAR:
I juli så såldes det ca 22% dieselbilar och ca 21% supermiljöbilar(i praktiken laddbara bilar).

Exempel för juli:
VW Passat diesel, 148 bilar
VW Passat GTE plugin, 431 bilar

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529646
Uvskogen skrev:Dieselbilen kritisk för klara klimatet säger Bil Sweden. Fortfarande ligger de på nästan hälften av nyregistrerade i år. Elhybrider växer även de, börjar närma sig 9% i år om allt går väl.

" Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta kommer resultera i minskade kväveoxidutsläpp från beståndet av dieselbilar när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Det är också viktigt och komma ihåg att dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, avslutar Mattias Bergman."


SVAR:
Men om det redan 2021 inte längre finns några nya dieselbilar att köpa???
Om bilar som är mellan 0 och 5 år gamla utför 80% av transportarbetet.
Hur tänkte Mattias Bergman egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529648 Hur stor vinstmarginal har då Tesla för sin modell 3?
Den ligger på mellan 17-25%.
Detta med en batterikostnad på 115 dollar.
Inom 3-6 månader är man nere på ca 100 dollar.

https://insideevs.com/wp-content/uploads/2018/10/25.gif

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529653 Även i Sverige byggs Teslas laddstationer ut rejält nu när den billiga Tesla model 3 kommer i Q1 2019.
Tex så byggs Gävle Supercharger ut från 8 till 16 laddplatser.

Gävle Supercharger
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529676 Om nu Tesla har sådana vinstmarginaler på modell 3, varför gör de då brakförlust på brakförlust?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529694
Niking skrev:Om nu Tesla har sådana vinstmarginaler på modell 3, varför gör de då brakförlust på brakförlust?
/Niklas


De gör vinst Q3 2018!
De ökar sin omsättning från ca 4 miljarder dollar Q2 till ca 7 miljarder dollar Q3 2018.
Men varför ska de göra vinst? De tjänar väldigt mycket pengar på S och X modellerna idag.
Priserna på dessa modeller har inte sänkts, däremot så har batteripriset sänkts med 50-75% sedan 2012 då
S lanserades. Det sägs att Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga.
Gissar att Tesla S kostar under 250.000kr att bygga, den säljs för ca 900.000kr, det blir en bruttovinst på ca 650.000kr per bil!
Däremot kostar det en del att varje år bygga nya större fabriker, vilket inte är något problem när kunderna står på kö.
De investerar så de säljer 300.000 bilar 2018 mot 100.000 bilar 2017.
Gissar att de säljer ca 5-600.000 bilar 2019.
När Kina fabriken är i full gång 2021 gör man över 1 miljon bilar.
Och de har fortfarande ca 500.000 bilar i sin orderstock.
De behöver låna pengar om de ska fördubbla sin produktion varje år.

"Tesla is finally making money on the Model 3"
"Tesla says that the Model 3’s gross margin “should grow significantly” to approximately 15 percent in the third quarter and 20 percent in fourth quarter, thanks to “continued reduction in manufacturing costs and to some extent an improving mix.” From here on out, CEO Elon said during a call with analysts Wednesday evening, “the goal is to be profitable and cash flow positive every quarter going forward.”
https://www.theverge.com/2018/8/1/17639 ... production


EDIT:
$30,000 is the marginal cost to produce a Model S" SpaceX CTO Tom Mueller says Elon has told him in conversation
Well, it was $30k in 2012 (Tom says that their conversation was 5 years ago).
https://www.reddit.com/r/teslamotors/co ... a_model_s/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529779 Varför ska dom göra vinst.....
Så att man kan betala sina skulder kanske!!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#529987 Börsen rasar och Tesla har gått upp 9 procent hittills i dag. Orsak, jo en större aktör som blankat har räknat om och vänt positionen och går nu lång.https://www.di.se/live/blankarfirman-ci ... a-nyheten/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530081 Dieselskandalen verkar aldrig ta slut.

"Tyska Volkswagens ägarbolag Porsche SE måste böta "miljonbelopp" för dålig information om dieselskandalen.
Det har tingsrätten i Stuttgart beslutat."
https://www.di.se/bil/porsche-maste-bot ... elskandal/


Fossilbilsfabriker stänger ner sin tillverkning vissa perioder pga låg försäljning.

"Amerikanska Ford lägger ned produktionen vid bolagets fabrik i spanska Almussafes under nio dagar i november.
Skälet är låg efterfrågan på fordonen, uppgav en talesperson för Ford på tisdagen enligt Reuters.
Produktionen av motorer ska också läggas ned under 13 dagar i nästa månad. Delar av produktionen av motorer i Spanien skickas till Kanada för montering i suv-modellen Edge.
Ford har omkring 7.500 anställda vid fabriken i Almussafes, som producerar cirka 1.840 bilar per dag."
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... en-6936581

"Slump in orders will idle a production line at Ford's KC plant"
" The auto company plans to idle the Transit production line for two weeks."
https://www.bizjournals.com/kansascity/ ... tdown.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530086 Det finns dom som gillar Tesla och det finns dom som ogillar Tesla.

De som tror att Tesla ska gå i konkurs snart blankar Teslas aktier och tjänar pengar på om Teslas aktiekurs går ner.

Det som är lite intressant är att en av de största blankarna har bytt fot. Han tror nu att Tesla aktien ska gå upp.
Teslas aktie gick upp 12,7% igår inför kvartalsrapporten idag för Q3.

Tesla Short Reverses Course: Automaker Too Compelling To Ignore
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-1.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-2.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-3.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-4.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-5.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-6.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-7.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-8.jpg
https://insideevs.com/wp-content/upload ... port-9.jpg



De finns fossilbilstillverkare som hävdar att de kan tillverka en "Tesladödare" om de bara vill.

Jaguar I-Pace är ett exempel.
Trots att Tesla S kom 2012, så blir 2018 års Jaguar I-Pace slagen på många viktiga punkter.
I-Pace drog 23,5 kWh/100 km och Model S drog 18,3 kWh/100 km. Utklassning.
Jaguar i-Pace drar 28% mer än Tesla.

"Vårt räckviddstest avslöjar: Jaguar I-Pace misslyckas igen
Vi testar räckvidden på svenska vägar tills ljuset slocknade – så bra klarar sig Tesla Model S och Jaguar I-Pace."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ci7KfJM9Js

Jaguar har också misslyckats med laddningen.
"Klen laddeffekt i nya elsuven – här svarar Jaguar på kritiken
Jaguar I-Pace kan ta extremt lång tid på sig att ladda, avslöjade vi i vårt senaste elbilstest. Här är Jaguars svar – och en möjlig lösning."
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... aladdning/


AUDI e-tron har många hoppats på.
Men även de har stora problem. Vissa hävdar att det kan bli flera månaders förseningar.

"Mjukvarumiss försenar Audi e-tron"
"500 svenskar har förhandsbokat elbilen och planen var att de första kunderna skulle få sina bilar vid årsskiftet. Men efter att ha modifierat en bit mjukvara under utvecklingsprocessen behöver denna nu typgodkännas, vilket kan försena leveranserna med fyra veckor berättar en talesperson från Audi för Reuters.
Tyska tidningen Bild am Sonntag var först med att rapportera om förseningen och dess källa hos företaget sa då att förseningen kunde sträcka sig flera månader.
Tidningens källa uppgav också att Audi är i hårda prisförhandlingar med leverantören av bilens batterier, LG Chem. Det sydkoreanska företaget vill öka priserna med ungefär 10 procent på grund av den höga efterfrågan, inget av företagen har velat kommentera eventuella förhandlingar. "
http://www.vibilagare.se/nyheter/mjukva ... udi-e-tron

EDIT:
Bob Lutz fd VD för GM tror att Tesla mycket snart går i konkurs.
Tesla is 'headed for the graveyard,' predicts former GM exec Bob Lutz
https://www.cnbc.com/2018/09/18/tesla-i ... -lutz.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#530089 Det är väl generella höjningar nu av batteripriserna pga bristen på råvarorna. Tesla gjorde också en rejäl prishöjning nu i månaden på sina accar för Powerwall.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#530091 Elbilstillverkarna tar verkligen oskäligt betalt för sina dyrgripar.
Enligt Zalman tjänar Tesla mer än en halv mille på varje försåld bil.
Hur länge kan den galenskap fortsätta, inte är väl alla bilköpare helidioter :?:
Vi alla vet väl att en elmotor är en väldigt enkel konstruktion gentemot en fossildriven motor.
Skylla på att råvaran till batterierna är dyrt är inget annat än bullshit.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530096 "Elbilstillverkarna tar verkligen oskäligt betalt för sina dyrgripar.
Enligt Zalman tjänar Tesla mer än en halv mille på varje försåld bil.
Hur länge kan den galenskap fortsätta, inte är väl alla bilköpare helidioter :?: "

SVAR:
Alla bilköpare är inte idioter. Sveriges mest sålda elbil i augusti är Renault Zoe 40kWh, kan man köpa loss för ca 215.391kr efter rabatter och stöd.




"Vi alla vet väl att en elmotor är en väldigt enkel konstruktion gentemot en fossildriven motor.
Skylla på att råvaran till batterierna är dyrt är inget annat än bullshit."

SVAR:
När Tesla kom 2012 var en elbil dyr att tillverka, idag är den inte det.
Sant är att idag kostar en elbil mindre pengar att tillverka än en fossilbil.
Därför kommer det allt fler bilar som kostar under 200.000kr efter rabatter och stöd.
Exempel på elbilar som kostar under 200.000kr(vissa kostar under 150.000kr).
Peugeot iOn
Mitsubishi i-MiEV
Citroën C-Zero
VW e-UP
Smart Fortwo Electric Drive
Uniti
Sono Motors

Elmotor ca 5.700kr
Batteri ca 100 dollar per kWh.

Exempel på billiga elbilar som säljs i EU.
Peugeot iOn gets a price cut in Italy
Now this electric car costs 18.900 euros.
https://pushevs.com/2018/10/23/peugeot- ... -in-italy/

18.900 euros blir 195.804kr.
Efter 60.000kr i stöd blir det netto 146.853kr.
(man får max 25% i stöd)


Problemet är att vissa elbilstillverkare vill dock ta sjukt mycket för sin elbil,
för att kompensera framtida förluster för uteblivna servicekostnader.

Exempel:
Listpriser innan rabatter och stöd.
VW e-Golf 36kWh, 418.900 SEK
Renault Zoe 41kWh, 305.990kr.
Hur kan en e-Golf med mindre batteri kosta 112.910kr mer än en Zoe???

Personbilar LRF rabatt
ZOE (elbil): 10 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/renault/
blir 275.391kr. Efter stöd blir det 215.391kr netto.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#530144 Inte är det väl biltillverkaren som tjänar pengar på service/reparationer.
Det är väl återförsäljaren och hans verkstad som gör dessa förtjänster.
Är väl också återförsäljaren som har en "viss" förtjänst på alla försålda bilar - 20 till 30%
Tesla säljer sina bilar utan återförsäljarnät. Delta gör att garantireparationer verkligen kan ta lång tid innan dessa är genomförda.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#530183
jannee skrev:Inte är det väl biltillverkaren som tjänar pengar på service/reparationer.
Det är väl återförsäljaren och hans verkstad som gör dessa förtjänster.
Är väl också återförsäljaren som har en "viss" förtjänst på alla försålda bilar - 20 till 30%
Tesla säljer sina bilar utan återförsäljarnät. Delta gör att garantireparationer verkligen kan ta lång tid innan dessa är genomförda.

Biltillverkarna räknar med service och reservdelar i budgeten för en bils intäkter för tillverkaren. Där har Zalman inte helt fel.

Därför bla Volvo kör sin reklam om reservdelar som bör va original...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).