Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 831531 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521918
tallen100 skrev:Jag vet inte heller vad en fossilbuss är :roll:
Tar väl flera tusen år för djur och växter att bli fossila, men det kanske går snabbare för bussar :o


Är fossilbussar sådana bussar som finns på skroten? :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#521919 Ett utdrag ur Vi bilägare som gäller Nissan Leaf

Kupéutrymmet känns också begränsat. I framsätet tar hjulhus och mittkonsol plats. Att hitta rätt körställning kompliceras av att ratten enbart är ställbar i höjdled och inte i djup. Nissan säger att det skulle varit för dyrt och utrymmeskrävande att installera en teleskopiskt justerbar rattstång. Leaf ska vara en rimligt prissatt bil och får därför inte kosta för mycket. Det resonemanget haltar dock en smula då prislistan trots allt börjar på drygt 340 000 kronor. Inte orimligt dyrt för att vara en elbil men om du accepterar fossil drift kan du köpa motsvarande bil för 150 000 kr mindre.
Zalman pratar om att elbilarna ska bli eller vara billigare - här är väl ett bevis på raka motsatsen - eller är det något jag missat? :oops:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521931
jannee skrev:Ett utdrag ur Vi bilägare som gäller Nissan Leaf

Kupéutrymmet känns också begränsat. I framsätet tar hjulhus och mittkonsol plats. Att hitta rätt körställning kompliceras av att ratten enbart är ställbar i höjdled och inte i djup. Nissan säger att det skulle varit för dyrt och utrymmeskrävande att installera en teleskopiskt justerbar rattstång. Leaf ska vara en rimligt prissatt bil och får därför inte kosta för mycket. Det resonemanget haltar dock en smula då prislistan trots allt börjar på drygt 340 000 kronor. Inte orimligt dyrt för att vara en elbil men om du accepterar fossil drift kan du köpa motsvarande bil för 150 000 kr mindre.
Zalman pratar om att elbilarna ska bli eller vara billigare - här är väl ett bevis på raka motsatsen - eller är det något jag missat? :oops:


Svar:
Vad som står i broschyren och vad folk egentligen betalar är helt olika saker.
En Nissan Leaf Visio 40kWh kostar 293.165kr efter Lrf rabatten.
Sen får du 60.000kr i bidrag.
Netto blir 233.165kr.
Vilket är nära Nissans bensinbil i både pris och storlek.
På Nissan säljaren lät det som de skulle sluta importera bensinvarianten eftersom den inte går att sälja längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#521953 En Egolf kostar från 409 000 + tillval, medan motsvarande bensindrivens grundpris är 189 000.
Är något jag vill kalla för en astronomisk skillnad.
Sedan fantiserar du Zalman om att elbilen är billigare. Glöm sedan inte installation av laddbox.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#521955 Audi e-tron nypris naken beräknas bli runt 800 tkr, motsvarande fast något mindre Q 5 startar priset på ca 500 tkr.
En skillnad på i runda slängar 300 tkr - åt FEL håll eller :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#521960 MP:s föredöme är väl Tyskland, men där har de betydligt högre co2-utsläpp och elen kostar ca 3:-/kwh. Så med andra ord så kommer antagligen elen med MP:s mening bli lika hög här så att vindkraften inte längre behöver subventioner..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#521984
Zalman skrev:Svar:
Vad som står i broschyren och vad folk egentligen betalar är helt olika saker.
En Nissan Leaf Visio 40kWh kostar 293.165kr efter Lrf rabatten.
Sen får du 60.000kr i bidrag.
Netto blir 233.165kr.
Vilket är nära Nissans bensinbil i både pris och storlek.
På Nissan säljaren lät det som de skulle sluta importera bensinvarianten eftersom den inte går att sälja längre.


Hej,
Kollar man på Nissans sajt så får man inte samma siffror, jag får fram att snikvarianten av Nissan Leaf (40kWh ändock) kostar 344.903 kr efter LRF:s samköpsrabatt och bonus (två delar).

Samtidigt ställer jag mig frågande till LRF rabatten. Det står klart och tydligt att rabatten endast gäller på listpriset och vad händer vid ett inbyte?

Känns som att man kan göra en bättre deal genom att förhandla själv, men jag kan ha fel och det är egentligen en annan fråga...

https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521989
Fredrik Reuter skrev:
Zalman skrev:Svar:
Vad som står i broschyren och vad folk egentligen betalar är helt olika saker.
En Nissan Leaf Visio 40kWh kostar 293.165kr efter Lrf rabatten.
Sen får du 60.000kr i bidrag.
Netto blir 233.165kr.
Vilket är nära Nissans bensinbil i både pris och storlek.
På Nissan säljaren lät det som de skulle sluta importera bensinvarianten eftersom den inte går att sälja längre.


Hej,
Kollar man på Nissans sajt så får man inte samma siffror, jag får fram att snikvarianten av Nissan Leaf (40kWh ändock) kostar 344.903 kr efter LRF:s samköpsrabatt och bonus (två delar).

Samtidigt ställer jag mig frågande till LRF rabatten. Det står klart och tydligt att rabatten endast gäller på listpriset och vad händer vid ett inbyte?

Känns som att man kan göra en bättre deal genom att förhandla själv, men jag kan ha fel och det är egentligen en annan fråga...

https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... er/nissan/

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html


Jag vet en som beställde en Nissan Leaf Visio 40kWh i februari med listpriset 344.900kr.
Han fick 15% i rabatt av Lrf Samköp.
Efter rabatt blev priset 293.165kr.
Han tog ut bilen i juli och fick därmed stödet på 60.000kr, netto 233.165kr.
Vilket var nära de 14% Nissan klubben Sverige fick.

Vet en annan som fick ut en Renault Zoe 41kWh för 229.000kr.

Så 40kWh elbilarna ligger under 235.000kr.

Och +60kWh bilarna från tex
Nissan Leaf e-plus 64kWh
Hyundai Kona 64kWh
Kia Niro 64kWh

Förväntas vara ca 50.000kr dyrare än 40kWh versionerna.

Björn Nylands test av Hyundai Kona 64kWh visar på 510km räckvidd i 90kmh i timmen och 830km räckvidd om man kör långsamt, på en laddning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521992 Frågan är om man vågar köpa, äga och köra en fossilbil på grund av brandrisk.

Vissa dieselbilar får körförbud på grund av att de så lätt börjar brinna.

Känner till ett fall där en bekant körde en svårt rörelsehindrad person och det bar sig inte bättre än att de körde av vägen och fossilbilen började brinna.
Det blev mycket bråttom att få ut den rörelsehindrade personen. Nu var det en hyfsat stark man som körde, tveksamt om en svag person orkat få ut den rörelsehindrade i tid.

BMW får körförbud.
"Efter en rad motorbränder har BMW fallit i onåd med Sydkoreas myndigheter. Nu har landet utlyst ett körförbud för 20 000 av de bilar som berörs av återkallelsen.
Ett tekniskt fel har visat sig kunna orsaka motorbränder. Därför har BMW meddelat att drygt 320 000 dieselbilar kommer återkallas i Europa, var av 13 513 på den svenska marknaden. Problemet uppdagades dock i Sydkorea. Mellan januari och juli har 27 BMW-bilar i landet drabbats av motorbränder. Biltillverkarens plan var att börja återkalla dieselfordon på den koreanska marknaden med start den 20 augusti – men landets myndigheter vill sätta mer press på BMW."
www.nyteknik.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521997 Bilar från tex Audi och VW har ju återkallats eftersom de har fuskat med avgasreningen.
Tyvärr har personer som fått den nya programvaran
varit missnöjda eftersom bilen ofta fått höjd förbrukning, mindre effekt och fått krånglande EGR-ventil.
Folk är därför rädda för att installera denna programvara.

Men att strunta i att uppgradera kan vara riskabelt.
Bilen kan helt enkelt avregistreras och får därmed inte köras!

Jobbigt att köpa en begagnad dieselbil och sen få beskedet att man har att välja på att snabbt installera en skitprogramvara som gör bilen väldigt mycket sämre, eller att få bilen avregistrerad!



”Återkallelsen är obligatorisk. De bilar som inte blir fixade kan så småningom tas ur trafik. Efter att man fått datumet har ägaren haft omkring 1,5 år på sig. Det är gott om tid för att delta i återkallelsen”, skrev KBA i ett uttalande till Automotive News Europe.

Faktum är att lokala myndigheter i Hamburg och München redan har avregistrerat ett antal Audi och VW-bilar med den påverkade Euro 5-dieseln – detta efter att ägarna har ignorerat upprepade påminnelser om att ge gehör för återkallelsen."
www.nyteknik.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#521998 Hmm, ja, det drabbar även den bäste tydligen... 😉


Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522001 Skandalerna fortsätter.
Mercedes tvingas av tyska myndigheter att återkalla ett 10-tal bilmodeller där Mercedes medvetet bedragit både konsumenter och myndigheter med manipulerade avgasreningssystem.
Till och med på hybridmodeller som marknadsförs än idag som särskilt miljövänliga.
http://m.spiegel.de/fotostrecke/abgassk ... 63146.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#522002 Hur kan en fossilbil brinna, allt som ev en gång varit brandvänligt måste ju vara borta efter flera tusen år :o :o
Undrar om inte zalman pratar i nattmössan :roll:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#522004
Fredrik Reuter skrev:Hmm, ja, det drabbar även den bäste tydligen... 😉


Undrar om det kan vara nåt med elen som är orsaken :roll:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522005 "Ja jag kör en dieselbil.
Vad fick dig att tro det!"
:d :d :d

http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... p?id=12102

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).