mån 25 jun 2018, 14:03#516070
2025 väntas batteritillverkningsektorn vara värd ca 2500 miljarder kr enbart i Europa.
Men klarar Europeisk bilindustri att snabbt ställa om till elbilar?
En kinesisk flodvåg av billiga elbilar kommer från 2019 att skölja över marknaden.
Allt fler experter säger att det är redan kört för Europerna, de konkurreras ut av Asiaterna.
Märkligt är att Europa biltillverkarna satsar 7ggr mer på elbilar i kina än i Europa.
Enligt rapporten har företag som Volkswagen, BMW och PSA det senaste året annonserat investeringar på motsvarande 220 miljarder kronor i Kina men bara 33 miljarder i Europa.
Röster hörs för att kvotera in elbilar, på samma sätt som i kina.
“Northvolt kan få mer konkurrens – elbilsjätte vill in på Europas batterimarknad
Svenska Northvolt har stora planer för sina satsningar i Skellefteå och Västerås. Men konkurrensen om batteritillverkning har hårdnat rejält. Nu kan världens största elbilstillverkare, BYD, vara på väg att bygga en fabrik i Europa.
Transformeringen från diesel och bensin till eldrivna bilar är i full gång och förra året ökade försäljningen av elbilar med 54 procent världen över. Det i sin tur gör att intresset för batteritillverkning ökat radikalt och 2025 beräknas den sektorn vara värd 250 miljarder euro enbart i Europa.”
“Andra är mera negativa och menar att loppet redan är kört för europeiska bolag i konkurrens med Asien.
– Jag tror inte någon i Europa kan tävla med asiatiska bolag, säger Gerard Reid till Reuters.”
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... rimarknad/“Jobb i farozonen – om inte EU pressar biltillverkarna
Europa förlorar kriget om elbilar mot Kina. Den varningen kommer från organisationen Transport & Environment som nu kräver att EU sätter upp tydliga mål som tvingar biltillverkarna att säja fler elbilar. Annars riskeras hundratusentals förlorade jobb i Europa.”
Europeiska biltillverkare satsar sju gånger mer pengar på att bygga elbilsfabriker i Kina än de satsar i sina hemländer. Det är kontentan av en färsk rapport från tankesmedjan Transport & Environment.
Enligt rapporten har företag som Volkswagen, BMW och PSA det senaste året annonserat investeringar på motsvarande 220 miljarder kronor i Kina men bara 33 miljarder i Europa.
Svenska Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely, är ett bra exempel på trenden.
Företaget har enligt Transport & Environment inte investerat en krona i Sverige på elbilstillverkning under perioden, men företaget kommer att satsa motsvarande 6,9 miljarder kronor på elbilstillverkning i Kina.
Förklaringen till att pengarna hamnar i Kina och inte i Europa är enligt Julia Poliscanova, som författat rapporten, att det är där marknaden finns.
Hon pekar på att den kinesiska regeringen satt upp tvingande mål för hur stor andel nya bilar som måste vara eldrivna.
De kinesiska reglerna kräver att 10 procent av alla bilar som tillverkas ska vara eldrivna år 2019. 2020 ska den siffran ha ökat till 12 procent.
– Ta BMW, de är helt öppna med att pengarna hamnar där marknaden finns och den finns just nu i Kina, säger Julia Poliscanova.
När EU:s miljöministrar möts på måndag kommer en av punkterna vara ett initiativ om liknande regler för den europeiska marknaden. Tankesmedjan Transport & Environment, vill nu sätta press på ministrarna att acceptera förslaget.
Enligt Julia Poliscanova kommer biltillverkarna inte på egen hand att styra om försäljningen från bensin och diesel till el.
– Hela deras affärsmodell bygger på diesel och så länge ingen sätter press på dem kommer de hellre att sälja slut på sina dieselbilar än att öka andelen elfordon, säger hon.”
https://www.svd.se/jobb-i-farozonen--om ... llverkarna
Den som har mest korrekt information vinner.