Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833172 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#515368
bork skrev:https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

En intressant jämförelse av CO2 utsläpp... Större elbilar är sämre än dieselbilar


Vare sig i Norge eller Sverige har tysk strömmiks och det finns andra miljöaspekter än CO2. Elbilen har inga avgaser. Dessutom, en elbil är helt enkelt en bättre bil än en med förbränningsmotor. Alldeles oavsett klimat och miljöfrågor. Mycket enklare konstruktion, billigare att tillverka, enklare service, bättre köregenskaper genom lägre tyngdpunkt och bättre tidigt vridmoment. Dessutom behöver man praktiskt taget aldrig besöka någon mack och tanka. Den är alltid fulltankad på morgonen. Det går att hitta enstaka motexempel med långresor och handelsresande som bor i bilen etcetera, men för de flesta och för det mesta de använder en bil till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#515374 Är elbilen bättre även om man räknar med tillverkningen?
Eller växer batteriet på träd?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#515376
bork skrev:Är elbilen bättre även om man räknar med tillverkningen?
Eller växer batteriet på träd?


Se: https://www.transportenvironment.org/pr ... lectricity

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515377
Brickan skrev:
bork skrev:https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

En intressant jämförelse av CO2 utsläpp... Större elbilar är sämre än dieselbilar


Vare sig i Norge eller Sverige har tysk strömmiks och det finns andra miljöaspekter än CO2. Elbilen har inga avgaser. Dessutom, en elbil är helt enkelt en bättre bil än en med förbränningsmotor. Alldeles oavsett klimat och miljöfrågor. Mycket enklare konstruktion, billigare att tillverka, enklare service, bättre köregenskaper genom lägre tyngdpunkt och bättre tidigt vridmoment. Dessutom behöver man praktiskt taget aldrig besöka någon mack och tanka. Den är alltid fulltankad på morgonen. Det går att hitta enstaka motexempel med långresor och handelsresande som bor i bilen etcetera, men för de flesta och för det mesta de använder en bil till.

Köregenskaper har inte bara med låg tyngdpunkt eller högt vridmoment från motorn. Samt långt ifrån alla har en fast parkeringsplats, än färre har eluttag som klarar mer än en motorvärmare.

Jag säger inte att elbilen inte kan vara bra (se på Mangan) men det passar eller funkar inte för alla. Du förenklar frågan för mycket enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515379 Den här tråden, och några andra, är fascinerande. Många fler än jag tycker uppenbarligen det också eftersom den aldrig tar slut. Tog mig tid och snabbt gick igenom hela tråden igen och blir att fundera över vad syftet är med tråden. Om nu en forumtråd kan ha ett syfte?
Är det:
- att argumentera för något så självklart som att en elmotor är överlägsen en förbränningsmotor i allt som är viktigt för en motor?
- att något så välkänt som att en tank med diesel räcker längre än något känt batteripack av idag?
- att fylla på människors ångest och uppgivenhet inför framtiden och politiker/demokratin (jodå vi köpte också en "miljödiesel som var skattebefriad en gång - det var ju det bästa sa den tiden politiker. För 4 år sedan......)?
- att vi högst troligen igen kommer få betala när det visar sig finnas nåt skit med batterier och batteritillverkning som ingen tänkt på. Allra minst alla självsäkra politiker med sin svans av tyckare efter sig.

Ja så här kan man lätt fortsätta och raljera, det är liksom öppet mål. Livet ikring oss är just nu väldig digital, antingen gillar man något eller så hatar man det. I varje fall i trådar och media i allmänhet och den så kallade "alternativa" pressen i synnerhet.

Men kanske syftet helt enkelt är att få ventilera många människors ångest inför det som vi människor alltid haft ångest för - en okänd framtid och efter den en säker död?

Men en sak är säker, det trådskaparen tänkte när han/hon satte rubriken, det är borta sedan länge. Som så ofta när vi människor vill väcka alla trögskallar ikring till insikt - det går alltid åt något annat håll än vi tänkt :wink:
(on nu inte den gode "Zalman" är omnipotent och har fullständig koll på då, nu och sen! :shock: )

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#515386 Den dagen någon uppfinner (tar fram) en energibärare till elmotorn som är i paritet med bränsletanken till en dieselbil kanske fossilmotorns framtid är över, men absolut inte förr.
Självklart kan myndigheterna skatta bort de fossildrivna bilarna men staterna måste ändå ha in motsvarande skatteintäkter - vart ska då dessa tas om inte just hos elbilen.
Tro m.a.o. inte att det på sikt blir BILLIGARE att köra elbil, då en du verkligen överoptimistisk.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#515387 En suverän sammanfattning Uvskogen! Sätter verkligen fingret på en massa saker som elbilslobbyn har att svara på.

Uvskogen skrev:(on nu inte den gode "Zalman" är omnipotent och har fullständig koll på då, nu och sen! )


Det är just därför som jag ofta blir riktigt förbannad. Den här totala dövheten inför all som helst kritik och den absoluta oförmågan att inse att eldrift bara är en av många dellösningar.

Samt oförskämdheten i att påstå att ingen snart har råd att köra annat än elfordon. Som om vi pensionärer med måttliga inkomster skulle ha råd att köpa bilar för flera hundratusen kronor. Vi som köper bilar för max 10 - 15000 lär få vänta i många år innan det finns elfordon som vi kan köpa. Och det får vi förstås betala via politikernas nycker med skatter på drivmedel.

Nästa fråga är hur mycket räckvidd det finns kvar i ett elfordon i vår prisklass. När batterigarantin gått ut så kommer bilarna ner i den prisnivå som vi har råd med och då är det förmodligen rena lotteriet om det finns kapacitet nog för vardagens behov. Några långresor kan vi förmodligen glömma att någonsin göra.

Jag har annars inget emot elbilar. De kommer på sikt troligen att bli det rimliga alternativet. Troligen dock inte det bankruttmässiga företaget Tesla, som framhålls i närmast religiösa termer.

Jag blir fruktansvärt arg över den självrättfärdiga, mästrande ton som elbilsförespråkarna håller sig med och den totala oförmågan att medge att det finns ett långsiktigt övergångsproblem eller att det finns fler lösningar än eldrift.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515391 Ett scenario är att de billiga bilarna försvinner genom skatter, kvar finns då möjlighet att gå med i elbilspooler... Kommer bli tufft för glesbygden.

Hoppas inte på detta scenario dock.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#515464 Uvskogen och Totte :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Umea  
#515477 Jag har inte läst tråden så noga så detta har kanske redan tagits upp.

Hur har man tänkt sig om man inför en miljö zon runt tex. Östersund, Åre, Dorotea, Åsele eller Vännäs som

är kända för att ha riktigt kallt klimat minus 25-30 grader är ju inte ovanligt på dessa platser.

Dessa samhällen skulle snabbt dö ut och turismen dala om enbart el-bilar får komma in i området.

Klarar batterierna denna kyla som finns på dessa orter ?

Bilens värme tas också från el-batteriet, hur mycket energi finns då kvar till att få bilen att rulla ?

Trevlig Sommar !
Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515496 Eller på sommaren, då AC:n får jobba hårt. Det har rapporterats att Tesla 3 har problem med att kontrolldisplayen slutar fungera om den blir för varm. Ska man ha AC:n på när bilen står stilla, kanske man får börja resan med att snabblagad.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#515505
Hema skrev:Eller på sommaren, då AC:n får jobba hårt. Det har rapporterats att Tesla 3 har problem med att kontrolldisplayen slutar fungera om den blir för varm. Ska man ha AC:n på när bilen står stilla, kanske man får börja resan med att snabblagad.


M3an kör väl även AC:n när den står parkerad för att skärmen inte ska överhetta. Det finns en mängd klagomål på att batteriet tappar rejält i laddning medan bilen står parkerad.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515506
svampbob skrev:
Hema skrev:Eller på sommaren, då AC:n får jobba hårt. Det har rapporterats att Tesla 3 har problem med att kontrolldisplayen slutar fungera om den blir för varm. Ska man ha AC:n på när bilen står stilla, kanske man får börja resan med att snabblagad.


M3an kör väl även AC:n när den står parkerad för att skärmen inte ska överhetta. Det finns en mängd klagomål på att batteriet tappar rejält i laddning medan bilen står parkerad.

BMW m3?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#515508 Ur Kristianstadsbladet 180619:

”Joakim Broman: Dieseln har fortfarande en roll att spela
Flera tyska städer har infört dieselförbud inom stadsgränserna, och liknande miljözoner kommer snart i Sverige.
Joakim Broman
Ytterligare en “dieselgate” tornar upp sig. Volkswagen-skandalen 2015, där den amerikanska miljömyndigheten avslöjade att biltillverkaren skapat en mjukvara som lurade utsläppstesterna, ledde till dryga böter och krav på att justera de bilar som sålts under falsk flagg.
Redan då cirkulerade rykten om att fler biltillverkare skulle bli påkomna. Nyheten om att Daimler, som bland annat äger Mercedes-Benz, tvingas återkalla 774 000 bilar efter ett beslut av den tyska regeringen (Dagens Industri 11/6) var därför inte särskilt överraskande.
I grunden är det klimatambitionerna som ligger bakom. När kraven kom på att minska koldioxidutsläppen från personbilarna blev dieselmotorn ett alternativ. Men med de minskade koldioxidutsläppen följde istället ökade utsläpp av kväveoxid – en gas som i stadsmiljö ansamlas och gör luftkvaliteten betydligt sämre.
Det är det som lett till beslut om miljözoner med dieselförbud, regler som redan är på plats i flera tyska städer, och som implementeras i Sverige 2020. Det riskerar i sin tur att leda till att andrahandsvärdet på många dieselbilar minskar.
Efter allt detta är det inte konstigt att förtroendet för diesel som bränsle och viljan att köpa en sådan bil fått sig en rejäl törn. Det är dock en olycklig utveckling.
I takt med att medvetenheten om kväveoxiderna ökat har också nya miljökrav kommit till. Euro 6d, en nyare variant av miljöklassningen Euro 6, innebär att nya dieselbilar kommer att klara utsläppskraven även i de nya, verklighetsbaserade tester som görs.
Och som fyra ledamöter i Kungliga Vetenskapsakademiens energiutskott skrev på SvD Debatt i våras (6/4) är dieselbilen betydligt bättre ur klimatsynpunkt.
Där en normal bensinbil förbränner 0,75 liter fossilt bränsle per mil går det bara åt 0,5 liter i den effektivare dieselmotorn.
Tankas den dessutom med hälften iblandat biodrivmedel är den fossila användningen bara en tredjedel. Lägg därtill möjligheten att bygga hybridbilar med dieselmotorn som grund.
Det är en effektivitet vi inte klarar oss utan i omställningen till en klimatvänlig fordonsflotta. Men den riskeras både av utsläppsskandalerna och av politiska beslut. Det handlar dels om miljözoner, men också om bonus malus-systemet som börjar gälla för alla bilköp i sommar. Där beläggs nya dieselbilar med extra avgifter, oavsett miljöklass.
Som professor Runar Brännlund påpekar i en debattartikel (SvD 14/6) subventioneras samtidigt laddhybridbilar både genom en bonus på inköpspriset och lägre fordonsskatt.
Det innebär att en hybridbil med stor bensinmotor, med långt högre utsläpp än en normal dieselmotor, gynnas kraftigt trots att den inte är bättre för klimatet.
Dieselns dåliga rykte har till viss del varit välförtjänt. Det är bra att bilföretagen som fuskat med utsläppen får betala.
Men varken gångna skandaler eller miljömässigt ögontjänande borde få styra politiken framåt. Dieseln har fortfarande en roll att spela för att rädda klimatet. Släng inte bort den möjligheten.”

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515633 “Det är just därför som jag ofta blir riktigt förbannad. Den här totala dövheten inför all som helst kritik och den absoluta oförmågan att inse att eldrift bara är en av många dellösningar.
Samt oförskämdheten i att påstå att ingen snart har råd att köra annat än elfordon. Som om vi pensionärer med måttliga inkomster skulle ha råd att köpa bilar för flera hundratusen kronor. Vi som köper bilar för max 10 - 15000 lär få vänta i många år innan det finns elfordon som vi kan köpa. Och det får vi förstås betala via politikernas nycker med skatter på drivmedel. “
SVAR:
Jag tror att Skogsforums läsare är smarta. Oftast så kommer jag med citat från olika sajter på nätet, där man kan läsa mera om det som citeras.
Jag tror inte på dellösningar, jag tror helt och fullt på att persontransporter ska ske med eldrift. Politikerna är helt inne på denna linje också, de säger rakt ut att om inte fossilbilarna minskar rejält varje år så ska ännu högre skatter införas. Tex Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C), säger detta på Teslapodden.


“Nästa fråga är hur mycket räckvidd det finns kvar i ett elfordon i vår prisklass. När batterigarantin gått ut så kommer bilarna ner i den prisnivå som vi har råd med och då är det förmodligen rena lotteriet om det finns kapacitet nog för vardagens behov. Några långresor kan vi förmodligen glömma att någonsin göra.”
SVAR:
På min systers Nissan Leaf finns i instrumenteringen 12 staplar som visar hur mycket kapacitet det finns kvar i batteriet, enkelt och smidigt.
Långresor går utmärkt att göra, även med det minsta batteriet som Nissan har på 24kWh, har själv kört Göteborg-Umeå 116 mil utan problem. Detta var i mars 2017, sedan dess har massor av snabbladdningsstationer kommit till, så idag är det ännu enklare.


“Jag har annars inget emot elbilar. De kommer på sikt troligen att bli det rimliga alternativet. Troligen dock inte det bankruttmässiga företaget Tesla, som framhålls i närmast religiösa termer.”
SVAR:
Enligt denna artikel så spelar Tesla ingen större roll för att föra ut elbilar till massorna. Det kommer kineserna göra med elbilar för en billig peng som går 50 mil på en laddning.
“Wang Chuanfu har redan slagit Elon Musk
Medan Tesla skickar ut bilar i rymden under pompa och ståt går elbilsrevolutionen in i nästa fas i Kina. Den leds av en av världens rikaste människor som nästan ingen utanför Kina har hört talas om.”
“När BYD för sju år sedan presenterade en tidig modell på en mässa i Belgien sågs elbussar mest som ett skämt. Idag rullar närmare 400 000 elbussar på vägarna runtom i världen. Enligt en rapport från Bloomberg New Energy Finance kommer hälften av alla bussar att gå på batteri 2025, men 99 procent av dessa kommer att finnas i Kina. Redan idag rullar 9 500 nya elbussar ut i kinesiska städer var femte vecka, vilket motsvarar hela Londons bussflotta. Sammanlagt kommer årets produktion av elbussar i Kina att motsvara reduktionen av lika mycket olja som hela Grekland gör av med under ett år.”
https://www.etc.se/klimat/wang-chuanfu- ... -elon-musk


Jag blir fruktansvärt arg över den självrättfärdiga, mästrande ton som elbilsförespråkarna håller sig med och den totala oförmågan att medge att det finns ett långsiktigt övergångsproblem eller att det finns fler lösningar än eldrift.
SVAR:
Gröna bilister säger själv att HVO100 finns i så liten mängd att de inte ens tog upp den i
Miljöbästa Bilar 2018.
“Den faktiska tillgången på HVO100 är dock begränsad, och risken är stor att det knappt kommer att finnas någon HVO100 att tanka för privatbilister när den dominerande råvaran PFAD från palmoljeproduktion stängs ute från den svenska marknaden. Därför nominerar vi inga dieselbilar i årets upplaga av Miljöbästa Bil”
http://www.gronabilister.se/miljobastabil2018


Nu när politikerna inför stenhårda avgaskrav som i sin tur gör dieselbilarna svindyra och kräver mycket dyr service och underhåll. Därför kommer mycket få dieselbilar kommer att kosta under 500.000kr i inköp från 1 januari 2020. Med ett mycket snabbt värdefall på dessa bilar kan milkostnaden snabb passera 100kr, upp mot 200kr per mil i sämsta fall.
Vem har då råd att köpa dessa bilar?
Det krävs 3 saker för att elbilarna ska få brett genomslag, lågt pris, lång räckvidd och bra laddningsmöjligheter. Pris och räckvidd kommer under 2019 att slå fossilbilen i de allra flesta fall. Det som bekymrar mig är utbyggnaden av snabbladdare i norrland. De stora drakarna har lovat att det max ska vara 12 mil mellan 350kW laddarna upp till Sundsvall. De ser ett stort behov, och vill snabbt positionera sig.
Men i Norrland så vill privata aktörer inte bygga, de får inte ihop kalkylen. Så vad ska den som bor i glesbygd göra, köpa en dieselbil som kostar över 100kr per mil att köra, eller flytta söderut där det finns snabbladdare för sin elbil?
Jag tycker att politikerna måste lova inför valet att snabbladdare byggs, annars avfolkas Norrlands glesbygd.


Dessutom så skrivs det i denna tråd om utsläpp vid tillverkning. Kräv vid bilköp att få en
livscykelanalys som man numera får från Toyota.
Exempel:
Toyota Mirai
http://www.gronabilister.se/toyota-mira ... 3de80b4c51



Bilskatten höjs med upp till 10 gånger!
Exempel på bilskatter:
Uppgifterna är från Auto Motor Sport nr 13, 14 juni

Bensinbilar
Audi Q2 1,4 bensin
Skatt idag, 646kr
Skatt 1 juli, 2.738kr
Skatt 1 september, 3.450kr
Skatt 1 januari 2020, 5.548kr

BMW 530i xDrive bensin
Skatt idag, 1.416kr
Skatt 1 juli, 4.371kr
Skatt 1 september, 7.274kr
Skatt 1 januari 2020, 8.651kr

Volvo XC90 T6 bensin
Skatt idag, 2.010kr
Skatt 1 juli, 8.972kr
Skatt 1 september, 10.365kr
Skatt 1 januari 2020, 11.968kr


Dieselbilar
Audi Q2 2,0 quattro aut
Skatt idag, 1.833kr
Skatt 1 juli, 4.760kr
Skatt 1 september, 5.596kr
Skatt 1 januari 2020, 7.519kr

Volvo XC40 D4
Skatt idag, 2.355kr
Skatt 1 juli, 5.715kr
Skatt 1 september, 6.729kr
Skatt 1 januari 2020, 8.965kr

Tiguan 2,0 190hk DSG
Skatt idag, 3.085kr
Skatt 1 juli, 7.277kr
Skatt 1 september, 8.535kr
Skatt 1 januari 2020, 11.014kr

Varje dag, nya dieselskandaler.
“Rupert Stadler är arresterad. Audis styrelse har nu sett till att han har blivit avstängd från sitt uppdrag.”
http://teknikensvarld.se/audi-stanger-av-sin-vd/

Har du köpt en bil som ska levereras innan 1 juli?
Misslyckas man att hålla det löftet(om det står i kontraktet) så kan du få ersättning.
“Ny bilskatt - då kan köpare få rätt till ersättning”
“Den nya bilskatten bonus-malus införs 1 juli.
För den som drabbas av leveransförsening kan det bli dyrt – men konsumenten har rätten på sin sida, menar Motormännen. “
https://www.di.se/bil/ny-bilskatt-da-ka ... rsattning/

För dig som köpt en elbil och drömmer dig tillbaka till gamla tider, kan du köpa denna produkt.
https://www.facebook.com/stigasverige/v ... 945892748/


En våg av stämningar kommer nu för dieselbilar.
Exempel på landsnivå:
“Six EU governments finally face legal action over air pollution
Six EU countries are being taken to court for failing to tackle repeated breaches of air quality limits. T&E said the legal action by the European Commission is a long-overdue and welcome step. Germany, France and the UK face penalties for years of allowing breaches of limits on toxic NO2 emissions while Italy, Romania and Hungary failed to tackle harmful and illegal levels of particulates (PM10). Spain, however, has got away with a warning.”
https://www.transportenvironment.org/ne ... -pollution

På enskild nivå:
Allt fler stämmer sin dieselbilshandlare för att de blivit lurade, och de får rätt i domstol.
Detta får mycket långtgående konsekvenser.
“Diesel Dying A Slow And Painful Death”
“But wait. It gets worse. A court in the Bavarian city of Augsburg has ruled a Volkswagen dealer must take back a 2012 Volkswagen Passat TDI and refund the original purchase price minus a sum for the use of the vehicle according to a report by German newspaper Handlesblatt. The amount the owner gets from the dealer will likely be in far in excess of the price the owner could get from a private buyer.”
https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/

Kina vill dominera elbilsmarknaden.
“China’s Car Revolution Is Going Global
China’s rising automakers want to sell the future of driving all over the world.”
“I want the whole world to hear the cacophony generated by Geely and other made-in-China cars,” Li told Bloomberg News. “Geely’s dream is to become a globalized company. To do that, we must get out of the country.”
He’s not alone: At least four Chinese carmakers and three Chinese-owned startups—SF Motors Inc., NIO and Byton—plan to sell cars in the U.S. starting next year. At the same time, Warren Buffett-backed BYD Co. is building electric buses in California; Baidu Inc. is partnering with Microsoft Corp., TomTom NV and Nvidia Corp. on a self-driving platform; and Beijing-based TuSimple Inc. is testing autonomous-driving big rigs in Arizona.”
https://www.bloomberg.com/news/features ... of-driving


VW har stora problem med nya avgas krav.
“Volkswagen admits it can't cope with new emissions tests”
Germany's Volkswagen has warned its main factory in Wolfsburg faces temporary shutdowns later this year, owing to new emissions test standards.”
https://www.bbc.com/news/business-44383226


Lösningen för hållbara transporter är solceller och batteribilar.
Exempel:
“Nissan och E.ON i strategiskt partnerskap
E.ON och Nissan vill göra livet enklare för elbilsägare. Företagen inleder nu ett partnerskap som ska fokusera på laddning av elbilar, batterilagring och vehicle-to-grid, där man använder elbilen som ett lager för elnätet.”
https://www.eon.se/nyheter/nissan-och-e ... rskap.html


Varför ska då dieselbilar fasas ut?

“Professorn: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”
De är bra för klimatet, men skulle visa sig förödande för vår hälsa – dieselbilarna. Avgaserna innehåller ultrafina partiklar som når ända in i våra hjärnor. En undersökning i Barcelona visar att barn som går i skolor nära trafikerade vägar får inlärningssvårigheter.
Det står inte luftförorening som orsak i några dödsattester, ändå finns det beräkningar som visar att det varje år dör 3,5 miljoner människor på grund av just luftföroreningarna. Det är långt många fler än de som dör i malaria, HIV/Aids och tbc – ihop.
– Ändå verkar vi ta ganska lätt på det här, säger professor Jordi Sunyer Deu som ledde undersökningen i Barcelona.

Långsammare hjärna
I studien följde forskarna 3.000 barn, i 300 klassrum, i 40 skolor i staden, för att se vad som hände i barnens hjärnor när de utsattes för mycket respektive lite luftföroreningar.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/prof ... ns-hjarnor

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).