Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829290 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508805 Den går 13-15 mil på el, sedan startar den 3 cylindriga bensinmotorn, som gör att du har lika lång räckvidd som en fossilbil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508808
Zalman skrev:Visst finns det dom som långt till jobbet, säg 10 mil, men då kan de ofta ladda även på jobbet. Jag kan ladda ca 8 mil om dan på jobbet, vilket räcker långt eftersom jag har 3,5km till jobbet.


Jaha, va bra att alla som har lite längre till jobbet per automatik kan ladda där!!
Hur går det till?
Har dom lagstiftat att det ska va så?

Om man skulle lägga ihop alla dina grundlösa antaganden i denna tråden(finns ju hundratals) så kan man nog flytta till Mars nästa vecka o knalla omkring där o andas utan problem

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#508820 Är bara något år sedan det var en motion i just riksdagen om ifall arbetsgivaren tillhandahöll parkeringsplats (varthän det månde) skulle det räknas som en löneförmån och just beskattas.
Kommer arbetsgivare dessutom att tillhandahålla en elplats för laddning av elbilar så självklart kommer detta att beskattas - DYRT.
Men köp nu elbil och bil försökskaniner = stå för utvecklingskostnaden + dyrt betala för denna "glädje".
Vi andra köper en dieselbil INNAN 180701, nyttjar den tills den är utsliten, därefter kanske en elbil om nu allt går efter de propåer som Zalman förutspår.
Osvuret är alltid bäst :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hkkv  
#508831 Privat bil och arbetsgivaren upplåter parkering så ska det förmånsbeskattas. Det är de som har tjänstebil eller förmånsbil som slipper. Samt att det kommer säkert med tiden att laddplats också kommer att beskattas som en förmån. Tro inte att nuvarande regering låter någon komma undan med skatt. Dock är jag osäker om arbetsgivaren får eventuella bidrag för att dra fram el och stolpe, om det inte hyr plats av ett parkeringsbolag. Då ingår avgiften på p-platsen. Undrar hur de resonerar om det är besöksparkering med laddplats, då utan avgift för besökare. Det bjuder säkert arbetsgivaren på för kunder mm.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hkkv  
#508834 Kunde inte låta bli om detta också. Hur ska det sluta? Extra skatt för braskaminer, värmekällor som drivs med diesel, fotogen. Värmeljus mm. Bensinen har en skatt på cirka 10 kr/L och ligger i dag runt 14-15 kr. Stor hål i huvudet på dem som driver detta vansinne... Sen har vi alla stora kryssningsfartyg som kommer in till större städer, ska de också stoppas?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hkkv  
#508835
hkkv skrev:Kunde inte låta bli om detta också. Hur ska det sluta? Extra skatt för braskaminer, värmekällor som drivs med diesel, fotogen. Värmeljus mm. Bensinen har en skatt på cirka 10 kr/L och ligger i dag runt 14-15 kr. Stor hål i huvudet på dem som driver detta vansinne... Sen har vi alla stora kryssningsfartyg som kommer in till större städer, ska de också stoppas?


Tänk om du skall in och handla en ny motorsåg eller röj och de kostar xx kr. Men sen kommer en extra miljöavgift på detta = extra skatt på xx kr p.g.a. förbränningsmotor som ej uppfyller vissa krav som (kanske kommer i framtiden). eller andra produkter eller tjänster....

Gillar två-takt och få gasa lite =))

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#508865
th skrev:
Hema skrev:Jag skulle inte vilja säga otur, utan jag kunde varit tydligare. Jag menade såklart halva sträckan. Och istf (100, 0) borde jag kanske valt (99, 1). Precis som på biltävling på bana, där varje varvtid är en medelhastighet för den sträckan. Det är alltid den bil som haft den högsta lägsta medelhastigheten, som vinner loppet.

Nu börjar vi ju hamna lite OT (men kanske inte värre än annat i den här tråden :smile: ). Det är ju alltid den som har den den högsta medelhastigheten som vinner ett lopp. Sedan förstår jag inte riktigt vad som menas med "den högsta lägsta medelhastigheten". Över ett lopp kan man ju bara ha en medelhastighet men flera olika momentanhastigheter och det är ju inte så att den som har den högsta lägsta momentanhastigheten alltid vinner. Jämför t.ex. Petter Northug och Anders Södergren. Petter kunde ju ligga och slöa och tappa fart i ett fält och åka betydligt långsammare än Anders vissa sträckor men vann ändå p.g.a. att han spurtade förbi på slutet och därmed fick en högre medelhastighet än Anders över hela loppet trots att Anders hade en högre lägsta momentanhastighet över t.ex. ett varv.

Jo självklart är det så. Jag är otydlig på mina liknelser och göra det över mobilen gör inte saken bättre. Så nu sitter jag vid datorn och hoppas få till ett bättre svar. Angående "den högsta lägsta medelhastigheten" Så är det såklart per varv. Oftast är det i kurvorna (eller den del av banan som oftast går långsammast) man vinner loppen, så om man kan var den som håller högst hastighet genom kurvorna/låghastighetszonerna, har man stor chans att vinna loppet. Lite som att den största arean med samtidigt med den minsta omkretsen är cirkeln.

Men anledningen till att jag svävade iväg med denna liknelse var att försöka få en hint angående snabbladdning vid huset. Det kan vara lite vanskligt att inte ta hänsyn till de effektuttagstoppar som det blir med snabbladdning, utan hänsyn till hur elnäten är konfiguerade att fungera.För att få ut så mycket som möjligt får man se till att minimera uttagstopparna till ett minimum och ju närmare maximum man går, desto mindre krävs för att säkringarna skall lösa ut.

När jag skrev 50/50, 30/70 och 100/0 så var det just för att man behöver räkna precis som du gjorde och inte bara rakt av summera och dela med två.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508910 Tänk att aldrig mer behöva tänka på att ladda bilen!
Det kan bli möjligt genom att ladda trådlöst, både hemma och efter vägen.
Audi E-tron som lanseras nu 1 september har trådlös laddning som standard.

“Det är smidigare att ladda trådlöst än att ladda med sladd – det vet alla som har en mobil med trådlös laddning. Audis e-tron-modeller har stöd för trådlös laddning med en induktionsplatta och kan då laddas med 11 kW. Smidigt i garaget eller på jobbet, och särskilt när du använder det automatiska parkeringssystemet som placerar bilen exakt ovanför laddplattan. Audis induktiva laddning har hela 90 procents effektivitet och är därmed nästan på samma nivå som laddning med sladd.”
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... samarbete/

“Qualcomm har utvecklat något som man kallar för dynamic electric vehicle charging (DEVC) vilket är en teknik som skulle göra det möjligt att ladda upp en elbil under färd.
Tanken är att vägen där bilen framförs förses med induktiv batteriladdning som trådlöst kan ladda bilar försedda med DEVC medan bilarna körs på vägen. I en demonstration utanför Paris visade man upp hur två stycken eldrivna Renault Kangoo fick sina batterier laddade medan de körde på en hundra meter lång testbana.”
http://feber.se/bil/art/365534/ladda_el ... dan_du_kr/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508912
Hema skrev: ......göra det över mobilen gör inte saken bättre. Så nu sitter jag vid datorn och hoppas få till ett bättre svar.

Vi är överens :-bd

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508916 Subaru slutar sälja dieslar och börjar med plugin istället. Givetvis blir det 4wd även i fortsättningen.
Intressant är att de köper pluginlösningen från Toyota.

Subaru’s first plug-in hybrid (later followed by a pure EV) will go on sale before the end of 2018, and now we have platform information and a possible name.
e more interesting part is that the car will likely rely on tech from the Toyota Prius Prime, as well as the Prius hybrid’s all-wheel-drive system (specifically found on models in the Japanese market, which use a third motor to power the rear wheels). Most of us are aware that Subaru only makes AWD cars (aside from its BRZ sports car, which also shares a platform with Toyota). Subaru chief technical officer Takeshi Tachimori previously explained that the automaker used Toyota tech for the upcoming PHEV.
www.insideevs.com

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508966 Nu när BMW går från
2017, 100.000 bilar
2018, 150.000 bilar
2019, 500.000 bilar
som är laddbara.
Det blir dels elbilar men även pluginbilar.


"Nya detaljer: BMW:s laddhybrider ska klara minst tio mil"

Utvecklingen av de kommande elbilarna och laddhybriderna är i full gång hos BMW. Jättekoncernen har öppnat ett nytt utvecklingscenter för batteriteknik utanför München, som redan har levererat en intressant insikt.
Istället för att erbjuda ett batteripaket som är fast rent fysiskt, storleksmässigt, utvecklar BMW flexibla batterier som är bättre på att utnyttja utrymmet i bilen. En stor sedanmodell kan få ett långt och utdraget batteripaket medan en suv får ett som är högre och kanske kortare.
De här elbilarna ska BMW lansera under de kommande åren.

Tre olika batteripaket
Det finns två plattformar som ligger till grund för de nya modellerna. FAAR (Front Wheel Drive Architecture) and CLAR (Cluster Architecture Rear Wheel Drive). De här plattformarna får stöd för tre olika batteripaket:
• 30e är på 60 kWh och ger en räckvidd på upp till 45 mil.
• 40e är på 90 kWh och klarar upp till 55 mil.
• 50e är på 120 kWh och klarar upp till 70 mil."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... t-tio-mil/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508968 Nu får biltillverkarna böta 30.000 euro per bil om de överträder avgasreglerna.

EU strengthens regulatory power over automakers after VW scandal
BRUSSELS -- The European Commission gained greater authority over the approval of car models across Europe under a new law meant to prevent a repeat of Volkswagen Group's diesel-emissions scandal.

The Commission won the power to fine automakers up to 30,000 euros ($37,131) per faulty car and order recalls as part of more centralized market oversight approved by the European Parliament on Thursday in Strasbourg, France. The European Union legislation makes the Commission, the 28-nation bloc's regulatory arm, more like the U.S. Environmental Protection Agency.
http://europe.autonews.com/article/2018 ... -vw-scanda

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509051 Zalman: Samma EU kommission härbergerade dessa? https://www.di.se/nyheter/eu-kommission ... obbyister/
Jag väntar fortfarande på att svenska staten åtminstone skall kräva tillbaka skatterabatter från fuskföretaget men det verkar gå trögt. Måste vara svår bevisbörda? Sedan tycker jag att debatten är lite väl svartvit. Att fossilbränslen sjunger sin svanesång är ju klart men varför innebär det att det enda alternativet är el?
MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#509061
Morgan Nordin skrev:Zalman: Samma EU kommission härbergerade dessa? https://www.di.se/nyheter/eu-kommission ... obbyister/
Jag väntar fortfarande på att svenska staten åtminstone skall kräva tillbaka skatterabatter från fuskföretaget men det verkar gå trögt. Måste vara svår bevisbörda? Sedan tycker jag att debatten är lite väl svartvit. Att fossilbränslen sjunger sin svanesång är ju klart men varför innebär det att det enda alternativet är el?
MVH
Morgan

Ja det är minst sagt illa.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#509075 Hetsjakten på dieselbilens och dess miljöfarliga utsläpp är allt lite väl enkelspårig.
Kanske lika bra att gå tillbaka till häst o vagn (landå självklart för de väl besuttna och miljöpartisterna)
Tror absolut att sista ordet om dieselbilarnas vara eller inte är långt borta, snart vaknar någon upp och inser att elbilarnas batterier ej heller är direkt miljövänliga i alla fall inte tillverkningen (råvaran).
Därpå kommer hur återvinningen ska ske, självklart på ett miljövänligt sätt.
Kommer att bli intressant att se hur alla just in time godstransporter kommer att lösas.
Gods som är färdigt för lastning kl.18.00 i Malmö skall vara hos kund kl 7.00 nästa morgon i Gävle. Detta är något kunderna idag är vana vid.
Järnvägen kan vi bara glömma eller PostNord, med dessa transportörer är det inte säkert att du får något gods över huvud taget :mrgreen:
Zalman skryter om att batterierna blir 10 till 20 % bättre (effektivare)för nästan varje inlägg, vad är det som säger att inte dieselbilarnas avgaser snart är renare än t.o.m den luft vi inandas.
Har nämligen gjorts enorma framsteg på bara de senaste 5 åren och varför skall den utvecklingen stanna när tydligen allt annat inte gör det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).