Sida 1 av 2

Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med att

Postat: tor 30 mar 2017, 03:24
av Peter666
Den startar lätt och går hur bra som helst upp till 2500 rpm, där slår den av, finns det någon som känner igen problemet, vore tacksam för hjälp :geek:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 06:42
av anersimyra
Det känner jag väl igen, kamraten hade samma problem på sin Navara. Jag kontaktar honom under dagen och återkommer.. :-BD

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 11:09
av Peter666
:-bd

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 11:15
av Peter666
anersimyra skrev:Det känner jag väl igen, kamraten hade samma problem på sin Navara. Jag kontaktar honom under dagen och återkommer.. :-BD

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 11:47
av kalhuggo
Kan vara avstängningsventilen till egr-eländet, på min Ford ranger sitter den på avgassystemet under bilen. Gjorde precis så när den slutade funka mvh :smile:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 13:47
av Mettämies
Ett vanligt fel med de symptomen på turbomotorer är att den överladdar och slår av. Kolla vakuumslangar vid turbon.
Vet inte hur det ser ut på Nissan men knäpp en bild på den om det är oklart så ska jag försöka hjälpa.

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 15:23
av anersimyra
Då ska vi se..jo, på växellådan sitter ett kontaktstycke som eventuellt var ett del av problemet. Hur som helst, kamratens bil gick normalt förutom på trean och femman, turbon stannade helt enkelt. Nissan lyckades aldrig hitta felet trots flera försök. Det gick så långt att de bad kamraten att själv söka info på nätet!!!!!???? Efter en tid fick han dock napp och kontaktade en verkstad som kände till att lösningen på problemet var att dra ur en av kontakterna som tydligen styr turbon. Varför problemet uppstått, eller varför det löstes genom att dra ur kontakten kunde de dock inte svara på. Det ska visst vara fem kontakter som styr olika delar av bilen, man får helt enkelt söka sig fram. Bilen gick efter åtgärden normalt under något år för att plötsligt gå oerhört illa på samtliga växlar, kamraten sa till mig att bilen endast gick på tre cylindrar, men efter att jag själv provkört kan jag med säkerhet säga att samtliga cylindrar fungerade, motorn hade helt enkelt ingen kraft. Någon rätsida på eländet blev det aldrig och bilen såldes för en riktigt billig peng.. :???:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 22:04
av Tobbe.G
Det är säkerligen kontakten på växellådan som känner av om du har neutral eller växel i. När du har neutral spärras varvtalet. Det har blivit något fel på kontakten, enklast är ju att helt enkelt koppla förbi den. Sitter någonstans ovanpå växellådan.

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tor 30 mar 2017, 22:19
av anersimyra
Kamratens bil hade manuell låda.. :shock:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: fre 31 mar 2017, 05:40
av Tobbe.G
Det jag skrev gäller manuell växellåda!! Var exakt samma symptom på den bilen jag reparerade. Gick inte att varva fullt på vissa växlar och turbon laddade inte om jag minns rätt.

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: fre 31 mar 2017, 13:22
av Mettämies
Tobbe.G skrev:Det är säkerligen kontakten på växellådan som känner av om du har neutral eller växel i. När du har neutral spärras varvtalet. Det har blivit något fel på kontakten, enklast är ju att helt enkelt koppla förbi den. Sitter någonstans ovanpå växellådan.


Låter som ett bra sätt att klara avgastestet på besiktningen, att strypa maxvarven alltså...Volkswagen kanske inte var först ändå :mrgreen:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tis 25 apr 2017, 11:58
av anersimyra
Vilken jävla skandal, jag har min Ranger inlämnad på Hedin bil då antispinnen ej kopplar ur i hög och låg 4WD trots att systemet visar att så är fallet. Eftersom inga felkoder finns är bilen enligt Hedins bil ok och inget kommer åtgärdas.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tis 25 apr 2017, 20:36
av JörgenO
anersimyra skrev:Vilken jävla skandal, jag har min Ranger inlämnad på Hedin bil då antispinnen ej kopplar ur i hög och låg 4WD trots att systemet visar att så är fallet. Eftersom inga felkoder finns är bilen enligt Hedins bil ok och inget kommer åtgärdas.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Om det är någon tröst för dig, Anersimyra, så har dina beskrivningar av Fords kvalitet och genierna som befolkar deras verkstad fått mig att plocka bort Rangern från shortlist när jag beställde ny pickup.

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tis 25 apr 2017, 20:39
av tallen100
Det är härligt med elektronik :grin:

Re: Nissan king CAB Navara d22 2,5d (76kw) 2001 problem med

Postat: tis 25 apr 2017, 21:41
av anersimyra
JörgenO skrev:
anersimyra skrev:Vilken jävla skandal, jag har min Ranger inlämnad på Hedin bil då antispinnen ej kopplar ur i hög och låg 4WD trots att systemet visar att så är fallet. Eftersom inga felkoder finns är bilen enligt Hedins bil ok och inget kommer åtgärdas.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Om det är någon tröst för dig, Anersimyra, så har dina beskrivningar av Fords kvalitet och genierna som befolkar deras verkstad fått mig att plocka bort Rangern från shortlist när jag beställde ny pickup.

Tyvärr verkar det vara lika på samtliga märkesverkstäder i dag. Visas ingen felkod finns inget fel..jävla lata okunniga idioter.. 😡