Sida 2 av 3

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: lör 11 mar 2017, 16:59
av Slurfi
Laxtösen skrev:Bensinstationer orkar inte dra trucken.....Försökte men den väger 1350 kg olastad. Så just därför är jag skeptisk till de som har problem med automatlådan trots att de ska vara " lastbilar" , som Amaroken.
Jag är ju ingen fena på bilar så det är svårt för mig att köpa på Blocket. Då är det bättre att betala lite mer på en firma än att bli totalblåst...

När du har så rejäl vagn att dra, då ska du nog be nån bilhandlare att få provdra med en jänkarpickis.
Efter det kommer du aldrig nånsin kolla på nåt annat än fullsize.
Ett exempel som jag testat är när jag av nån orsak drog en hästfinka bakom min mammas Opel, det gungade och
ryckte och bakom bilen syntes bara hästfinkan och inget annat, noll sikt och segt att få upp farten.
Senare drog jag samma hästfinka bakom min Cheva, speglarna räckte till och hästfinkan syntes bara i skarpa
svängar plus att man kände inte att den varken gungade eller ryckte, kraften var mer än väl tilltagen och den
bromsade som om inget hängde på där bak.
Enda direkta nackdelen med en fullstor dragbil är att man lockas att köra för fort.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: lör 11 mar 2017, 17:56
av Peteflamingstar
Laxtösen skrev:Jo det där med fel och dålig service på Ford har jag hört från flera. Känns ju som att den går bort!
Är du nöjd med din L200?
Skulle gärna ha Mazdan, då jag har Cx5 som dragbil nu, och den är grym. Men jag kör för mycket mil för att ha privatbil till företaget, så att hitta en bra drag och kylbil är prioriterat.


Ja nu har jag bara haft L200:an två månader, men absolut. Det är en manuell till skillnad från de flesta som är automat. Har inte provat att dra tungt än (har för få bokstäver i körkortet) men är positiv till förbrukningen, den drar under litern vid blandad körning. Tar sig fram bra också och rymmer tillräckligt med motorsågar mm på flaket, främsta anledningen att jag köpte den. Minus är dyr försäkring, ligger nog på närmare åttatusen/år helförsäkring. Skatten är dock inte dyrare än en dieseldriven familjekombi, drygt femtusen om året. Komforten är helt ok, går tyst och skramlar inget. Lite stötig som japspickuper brukar vara. Smidig i skogen då den inte är störst bland biltypen, Amarok och motsvarande blir nog skrymmande på t.ex privatskogsvägar.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: lör 11 mar 2017, 18:09
av Leif E
Jag bryr mig mer om funktion än utseende! Problemet med Hilux, förutom älgtestet, är att det inte är så stark motor, i Teknikens Världs test så fick de inte ut då mycket...Och det är viktigt att den orkar dra vårt tunga släp, med tung last även på flaket
Om det är mer motorstyrka du söker så återstår bara dom amerikanska alternativen.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: lör 11 mar 2017, 18:31
av bengt.a
Skulle nog också titta på en jänkare med de milen om året.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 08:51
av Robbanhög
Jag åker nya hiluxen och har dieseltank verktyg och diverse annat på flaket och har dragit tungt och har då inte saknat varken saknat kraft eller bromsar.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 08:52
av Robbanhög
Och jag åker mellan 4-6 tusen mil om året.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 09:05
av Slurfi
Robbanhög skrev:Jag åker nya hiluxen och har dieseltank verktyg och diverse annat på flaket och har dragit tungt och har då inte saknat varken saknat kraft eller bromsar.

Hiluxen kan nog inte helt räknas bort, men den går såklart inte att jämföras med en bekväm och kraftfull fullsize.
Har du provat dra tungt släp med Hilux och sedan med en fullsize?
Jag gissar såklart utan att veta, att i Sverige är det många som inte provat.
Min uppfattning är att ska man trivas efter vägen med tungt släp många många mil, då ska man ha rejäl dragbil.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 09:15
av Robbanhög
Har inte jämfört men tror ju skillnaden är enorm då fullsize är fullsize [emoji4]
Är inne på min 5:e hilux nu och är super nöjd,bara går och går. Har inte haft några problem alls bara servat och kört. Dem har gått mellan 20 och 25 tusen mil när jag bytt.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 09:42
av Slurfi
Kanon, du har haft tur med dina pickisar.
Jag tror att om det fanns lite mera go i svenska ÅF så skulle de ha en
tungt lastad pickis av vardera modell för provkörning, då skulle de få sälja de större oftare.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 10:50
av Laxtösen
Robbanhög skrev:Jag åker nya hiluxen och har dieseltank verktyg och diverse annat på flaket och har dragit tungt och har då inte saknat varken saknat kraft eller bromsar.


Du har inte känt av att den är ostabil om du behöver väja med tung last? Som älgtestet?

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 14:55
av Robbanhög
Nej det har jag inte märkt av. Har iof inte behövt göra nån riktig väjning som motsvarar älgtestet. Men tycker absolut inte att den är ostabil.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 15:52
av Johan_84
Kör också hilux. Gått 7000 mil nu och inte varit något ännu. Bara kört med mindre släp men då går det ju bra. Får nog hålla med om att tycker du dem drar för dåligt så gå upp till fullsize. Lär bli bra mycket bekvämare med tungt släp efter.
Hur smidiga fullsize pickuper är jämfört med japanerna hade varit intressant att få svar på. Slurfi?

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 16:22
av Slurfi
Man ska ju inte jmfr liten bil mot stor bil, det skiljer ju i allt. Men om smidigheten kan sägas att en Crew Cab Cheva
har ca 2m längre vändcirkel än en kortflakad Hilux, det säger ju inte så mkt men större fordon tar mer plats helt enkelt.
Att tänka på är att med det lilla flaket kanske man inte får med sig allt man tänkt, man sitter illa i stolarna varenda timme
och det är inte skoj alls att köra tungt släp med svag motor.
Så om man får ta om en extra gång vid någon fickparkering så är det nog värt det i längden.
När man vant sig vid fullsizekomfort är det oerhört humördämpande att tvingas köra japs.
Apropå vändcirkel så var det ju en ständig kamp mellan Volvo och Saabägare iom att Saab
är lite sämre på att svänga snävt vilket ju Volvoägarna påminde dem om vid lämpliga tillfällen
men än har jag inte hört att nån slutat köra Saab pga vändcirkeln, nån som hört?

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 21:09
av Peteflamingstar
Slurfi skrev:man sitter illa i stolarna varenda timme
och det är inte skoj alls att köra tungt släp med svag motor.


Sittkomforten har väl lite med individens storlek att göra också, jag med mina 170 cm och smärta hydda sitter bra i japsar. Nyare japspickuper ligger väl många uppåt minst 170 hästar, t.ex Rangern har ju 200 ur 3.2 liter, bör väl räcka hyfsat att dra med tycker jag. Har man inte E-kort får man dra uppåt 1500 kg på utökat B. Ska man ha riktig nytta av stora jänkepickuper bör de väl vara c-reggade och föraren helst ha CE, då är bara the sky the limit.

Re: Pickup, vilken ska man välja?

Postat: sön 12 mar 2017, 22:14
av Slurfi
Peteflamingstar skrev:
Slurfi skrev:man sitter illa i stolarna varenda timme
och det är inte skoj alls att köra tungt släp med svag motor.


Sittkomforten har väl lite med individens storlek att göra också, jag med mina 170 cm och smärta hydda sitter bra i japsar. Nyare japspickuper ligger väl många uppåt minst 170 hästar, t.ex Rangern har ju 200 ur 3.2 liter, bör väl räcka hyfsat att dra med tycker jag. Har man inte E-kort får man dra uppåt 1500 kg på utökat B. Ska man ha riktig nytta av stora jänkepickuper bör de väl vara c-reggade och föraren helst ha CE, då är bara the sky the limit.


Man kan såklart inte jmfr en japs mot en fullsize i komfort, men det du missar mest är att du verkar tro att 200hk
är nog för att dra ett tungt lastat släp, jag vill hävda att det inte räcker helt enkelt.
Enda fördelen med små pickisar är att de är billigare, och är man beredd att byta ner sig av det skälet
då ska man göra det, men man ska vara helt informerad om vad man gör.