Bilar

Rostskydda underredet

27 inlägg 27427 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

JohannesG  
#454172 Isotrol nämndes tidigare i tråden. Vill bara säga att vi provat detta på en balvagn helt enligt instruktionerna, men nu några år senare har det börjat komma rost-bubblor på flera ställen, samt att denna färg aldrig blir riktigt hård. För och inte tala om hur fruktansvärt dåligt den fäster på plåtrena ytor om sådana finns. Jag kan inte rekommendera den färgen. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

RuneP  
#454181 Färgen ska täckmålas, om jag inte mins fel 2 gånger.
Jag är inte inblandad i isotrol ekonomiskt . Men tekniker, arbetsledare där ca 500 liter grundfärg användes. För fartyg oljeplatformar industri m.m.
Det är många faktorer inblandade i ett gott resultat.
Isotrol är bra. Återkom gärna.

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

JohannesG  
#454184 Använde nålhammare och stålborste ordentligt så det inte fanns någon löst sittande rost. Ett lager med Isotrol grund. Därefter två lager Isoguard Pansar.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467774
jannee skrev:Spillolja + köra på en dammig grusväg, sommartid.
Fungerade bra på 60 talet :grin:
Kleta in allt med konsistensfett, gammal beprövad teknik

Spillolja är inte att rekommendera, särskilt inte från en dieselmotor då den även består av svavel.

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

Tokslut  
#501214 Rostskydd på bil är ju nästan ovärderligt om man har bilen mer än ett par år och hatar rost

Hur det ser ut efter utfört arbete https://www.tectylstockholm.se/item/dodge-ram-2014

och efter ~3år/6.000mil :-bd

Min bil på efterbilderna, och nu till sommaren tänkte jag nog lämna in den på uppföljning för bästa resultat \:d/

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

torpöbo  
#661156 Gav min gamla 944 lite kärlek so gått 32000 mil. I hålrum, balkar, dörrar osv körde jag 50% biltema hålrumsvax och 50 % rå linolja. Under körde jag 50 % rå linolja o 50 % ATF-olja.

Ska bli spännande att se om det funkar. Vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

tallen100  
#661162 Går hålrumsvax och linolja ihop?
Har för mej att det avråds för att hälla linolja i balkar som är behandlade med hålrumsvax, för att linoljan tar bort det andra skyddet.

Men tror att det bästa är som du har gjort att spruta med tunnflytande olja, och skippa den där tjockare tecktylen.
För den släpper alltid på något ställe och det kommer in vatten och rostar innanför...
Bättre att spruta på olja lite oftare i stället och det är inte så kinkigt med rengöringen.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

torpöbo  
#661166 Tänkte att linolja o vax inte gör att linoljan spricker när den torkar/oxiderar. Men ändå tränger ut mellan ihopvikta plåtar. Vet ju inte vad man behandlat med från början.
Använde någon form av tröskelskyddsmassa på trösklarna för att skydda mot stensprut. Det ser fint ut.
Senast redigerad av torpöbo tor 13 aug 2020, 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

tallen100  
#661167 Det blir nog bra det,
finns ju så många "rätt och fel" när det gäller underedsbehandling så man vet ju inte vad man ska tro. 😉
Huvudsaken tror jag är att man sprutar på något då och då.

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

fendt311  
#661175 Hypoidolja 80-90. Brukar spruta det i balkar,hålrum på mina bilar Har ni någonsin sett en gammal bil som läkt runt växellåda, kardan? Inge rost. 😂

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

torpöbo  
#661262 Hypoiden luktar inget vidare. Anledningen till att jag tog ATF är för att en åkare sprutar ramen på sin Scania från 1980-talet med det varje höst. Den är fortfarande rostfri. ATF ska tydligen inte vara lika aggressiv mot gummibussningar som andra oljor.

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

fendt311  
#661263 ATF olja är absolut det sämsta för många gummi blandningar. Funkar som petrolium baserad kallavfettning, aerosoler. Gummit utvidgar sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).