ons 01 mar 2017, 01:33#441748
Ett pålitligt och prisbilligt alternativ är Nissan KingCab/Navara, men då ska man hålla sig till årsmodellerna 1999-2001. Då var de tidigare problemen med växellådorna borta och den tråkiga 103 hk motorn håller för evigt. De flesta har väl fått kopplingen utbytt vid det här laget; lamellcentrum är en svag punkt och kan vridas sönder. En 1 1/2-hyttare med kåpa rymmer en hel arsenal av röjsågar. De är inte direkt bränslesnåla men med blockad EGR-ventil kör man under litern i 90 Km/h. Rostar gör de kring hjulhusen bak om man inte spolat ur dem.
Om man får tag på en 2002-2006 där vevstakslagren är uppgraderade så är det också ett bra och piggare alternativ. Om motorn är utbytt kan det däremot vara lite lurigt, för om det sitter aluminiumlager av originaltyp så lär vevstakarna förr eller senare vilja se dagens ljus

De hade ev. dubbelmassesvänghjul men om det skulle paja finns det massiva till rimlig kostnad.
Undvik senare 2006:or och framåt, ramen kan rosta av plus en massa annat elände.
Mitsubishi L200 före 2006 ska man inte röra, toppar, glödstift, elfel... Senare modeller är betydligt bättre.
Ford Ranger av tidigare modeller (och Mazda BT 50) fungerade mycket bra förutom att fjäderblad kan knäckas utan synbar anledning. Tricket för att förebygga är att ta bort något blad eller köra med lite lagom last.
Om Izuzu har jag aldrig hört varken bu eller bä, tror de är helt OK med skapligt rostskydd (dvs under senare 2000-talet, innan var det nog si o så) vilket övriga knappast har.
Toyota Hilux ska väl annars vara det ultimata arbetsfordonet men priset är därefter.
VW Amarok sägs vara en fin bil, bra komfort osv men som många VW-motorer slukar de tydligen olja.