Sida 3 av 6
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: fre 09 dec 2016, 22:41
av svenssons
Hur vore det med en Toyota Tundra? Japansk kvalite byggd för amerikanska marknaden.
Screenshot_2016-12-09-21-35-58.png
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: lör 10 dec 2016, 19:10
av mikael_s
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: lör 10 dec 2016, 20:30
av Tosca
Hm, priser på de två sistnämnda vore ju kul att se?
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: lör 10 dec 2016, 21:17
av svenssons
Nu googlade jag bara men mellan 30-50 tusen usdollar. Grovt räknat nånstans mellan 300-500 tusen beroende på modell och utrustning. Men sen tillkommer importkostnader och dyl. Hur funkar det med moms om man tar in en bil från USA? Nån som har gjort? Men det rullar en del Tundror i Tyskland så där finns kanske nån återförsäljare som kan ta hem. Nu blir jag ju sugen på en sån istället för en nyare Hilux[emoji28]
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: lör 10 dec 2016, 21:39
av bgl
http://www.importerabil.com/importkalkyl-usa-bil.htmlLänk till sida som förklarar en del.
En tumregel kan vara att svenska bilhandlare som är etablerade på US-pickupper begär i annonser bortemot 50% mer i pris än samma utförande kostar i USA, och på detta tilkommer svensk moms!
Någon prutmån finns ibland men inte allas i samma storlek som i % erbjuds på mindre pickupper här i landet.
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: mån 12 dec 2016, 23:16
av Seb macahan
Tror inte detta är något alternativ att importera en "udda" bil till Sverige. Jag får ju egentligen bara det jag har men i större format. Det jag tycker är sämre med de små pickisar vi pratat om är lastutrymmet, men främst ergonomi för o lasta i och ur dom. Det är väl samma dilemma med deras större syskon.
Samt att en udda modell brukar inte göra att det går snabbare på verkstan när något väl händer. Tack för tipsen ändå.
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: mån 19 dec 2016, 15:02
av anersimyra
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: mån 19 dec 2016, 15:56
av Blivande snickare
Nej satan..[emoji38]
Du har inte övervägt att be dem hålla bilfan å betala för sveda å värk?
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: mån 19 dec 2016, 16:12
av anersimyra
En ny bil borde de fan erbjuda..
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: mån 19 dec 2016, 17:36
av JörgenO
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: mån 19 dec 2016, 18:02
av Tosca
Oh, det blir ett dyrt pris för de extra decimetrarna plåt.
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: tis 20 dec 2016, 11:16
av anersimyra
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: tis 20 dec 2016, 12:07
av bgl
Är bilen köpt som ny och i så fall med nybilsgaranti fram till närdå?
Är bilen köpt privat eller i rörelse?
Utgångspunkten är att säljaren har garantiansvaret, oberoende om företaget under garantitiden på något sätt slutar sälja eller serva bilen. Den nya verkstadens relation i ett garantiärende är till den som lämnat garantin, inte till ägaren! Garantiutställaren har ju redan bekräftat att fordonet är behäftat med något fel, att garantiutställaren inte ännu kunnat identifiera felet är inte en fråga rent tekniskt för bilägaren.
Du kan ju kontakta Teknikens Världs biljurist Mikael Luft(?) för att få tips.
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: tis 20 dec 2016, 14:31
av anersimyra
Tackar..det ska jag göra om det inte blir någon ordning. Bilia hävdar nämligen att de inte längre har något med bilens garantier att göra.
Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke
Postat: tis 20 dec 2016, 14:37
av anersimyra
bgl skrev:Är bilen köpt som ny och i så fall med nybilsgaranti fram till närdå?
Är bilen köpt privat eller i rörelse?
Utgångspunkten är att säljaren har garantiansvaret, oberoende om företaget under garantitiden på något sätt slutar sälja eller serva bilen. Den nya verkstadens relation i ett garantiärende är till den som lämnat garantin, inte till ägaren! Garantiutställaren har ju redan bekräftat att fordonet är behäftat med något fel, att garantiutställaren inte ännu kunnat identifiera felet är inte en fråga rent tekniskt för bilägaren.
Du kan ju kontakta Teknikens Världs biljurist Mikael Luft(?) för att få tips.
Problemet här är att de inte funnit ut vad som är fel..
mekanikern på bilia har visserligen konstaterat missljud men inte varifrån det kommer, eller om felet är allvarligt. Skulle nu bilen rasa ( efter nyår ) och inget fel kunnat konstateras innan gäller garantin inte enligt Ford, det även om man kan misstänka att missljudet har samband med felet..