tis 20 sep 2016, 23:30#408473
jannee skrev:Vi får verkligen hoppas att det INTE blir likadant med elbilarna som med de gasdrivna. Dessa bilar blev ju HELT värdelösa efter att antal år. Blev lag på att byta gastankarna och den kostnaden översteg bilens totala värde.
Vill inte vara helt pessimistisk men har kört en del eltruck och dessa batterier ska hålla i 10 000 cyklar (urladdningar). Dock märker man en tydlig försämring efter några års användning och jag tror INGET batteri fungerar efter 30 års användning = en uppladdning/dygn.
För övrigt "tror" jag övriga delar på Teslan tar slut INNAN batteriet är obrukbart 😡 = samma som en eltruck den är oftast utsliten innan batteriet lägger av.
10.000 laddningar lät mycket. 10.000x50mil=500.000 mil.
Eller om man jämför, folk kanske tankar sin bensinbil en gång i veckan, det blir 52 ggr per år,
520 ggr på 10 år. Antalet laddningar på en elbil som klarar 50 mil på en laddning kanske blir 1000 ggr
på 10 år.
Jag tror att det är elektroniken som först ställer till bekymmer, om du köper en 12 år gammal Tesla
för 15.000kr och så klarar du inte besiktningen för att nåt kretskort till ABS-bromsarna
har gett upp, och ett nytt kostar 20.000kr, vad gör du, skrotar bilen?
Köpa reservdelar från skroten kan du glömma, alla komponenter i bilen måste
ha samma serienummer, annars finns ju risken att du köper stöldgods...
Den som har mest korrekt information vinner.