Sida 1 av 1

Sänka en Pickup?

Postat: sön 26 jun 2016, 20:41
av Hema
Hej. Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag upplever att dagens 4wd-pickuper är för höga och önskar en lägre bil. Men att flippa en bakaxel med bladfjädrar skulle väl innebära att man sumpar lastförmångan nästan totalt?
Bild

Nu menar jag inte sänka såhär lågt (9cm/12cm fram/bak)

Sedan brukar väl lägre bil innebära lite sänkt bränsleförbrukning? Fast det kanske är försumbart.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: sön 26 jun 2016, 20:50
av Slurfi
Skaffa en 2wd så är problemet löst oftast.
Men en snygg sänkning kan ju passa även om den är 4wd, vad är det för märke?

Re: Sänka en Pickup?

Postat: sön 26 jun 2016, 21:37
av Amatörhuggare 62
Bilen på bilden .
Måste väl vara en
Nissan Navara ?

Re: Sänka en Pickup?

Postat: sön 26 jun 2016, 21:44
av Hema
Slurfi skrev:Skaffa en 2wd så är problemet löst oftast.
Men en snygg sänkning kan ju passa även om den är 4wd, vad är det för märke?

Jag har ingen pickup idag, men saknar en (hade en L200 -99 innan). 4wd är ett krav, såvida inte de 2wd finns med låsbar diff, men helst 4wd som sagt. Bilen på bilden är en Nissan Navara/Kingcab.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: mån 27 jun 2016, 10:31
av mrvimek
Varför ? Man skaffa väl en 4x4 för att kunna ta sig fram och ja tycker att de ser bara dumt o fult ut

Re: Sänka en Pickup?

Postat: mån 27 jun 2016, 19:19
av tallen100
Köp en fyrhjulsdriven Skoda i stället.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: mån 27 jun 2016, 20:35
av Hema
Jag vill ha en bil med flak och 4wd. Jag behöver inte ha 20cm markfrigång då vägarna är släta, men ganska kuperade. Kan vara en utmaning på vintern.

Är det någon som vet hur det blir med lastningsförmågan om man flippar den stela bakaxeln? Eller tänker jag fel att bladfjädrarna skulle hamna upponed? Kanske finns det andra bladfjärdrar att byta mot. Jag frågar för att jag inte vet. Behovet har jag dock koll på.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: mån 27 jun 2016, 22:39
av Slurfi
Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: mån 27 jun 2016, 22:47
av Hema
Slurfi skrev:Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.

Tyvärr blir en pickis 2wd för lätt bak vintertid på grusvägarna häromkring. Men hur blir lastförmågan om man gör som du beskrev? AGA-diff är inte ett alternativ.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: mån 27 jun 2016, 22:51
av Slurfi
Hema skrev:
Slurfi skrev:Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.

Tyvärr blir en pickis 2wd för lätt bak vintertid på grusvägarna häromkring. Men hur blir lastförmågan om man gör som du beskrev? AGA-diff är inte ett alternativ.

För lätt bak?
Kolla detta engång till: Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: tis 28 jun 2016, 05:25
av Hema
Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: tis 28 jun 2016, 08:53
av Valmet 890
Helt rätt en pickup är helt oanvändbar utan 4wd... En som vet ;-)

Re: Sänka en Pickup?

Postat: tis 28 jun 2016, 18:41
av Slurfi
Hema skrev:Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.

Lastförmågan förändras inte så länge du inte sätter mjukare fjädrar.
Men, det optimala vore ju mjuk fjädring och Hi-Jackers eller luftbälgar
så man kan fylla på luft och få hårdare fjädring vid behov och annars åka mjukt.
Jeep Grand Cherokee har justerbar luftfjädring med ett lägre läge för lättare insteg, provkör en sån
så får du känna en ritkigt bekväm bil.

Re: Sänka en Pickup?

Postat: ons 29 jun 2016, 00:01
av Hema
Slurfi skrev:
Hema skrev:Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.

Lastförmågan förändras inte så länge du inte sätter mjukare fjädrar.
Men, det optimala vore ju mjuk fjädring och Hi-Jackers eller luftbälgar
så man kan fylla på luft och få hårdare fjädring vid behov och annars åka mjukt.
Jeep Grand Cherokee har justerbar luftfjädring med ett lägre läge för lättare insteg, provkör en sån
så får du känna en ritkigt bekväm bil.

Synd att Grandversionen inte finns som pickis mig veterligen. :(