Sida 1 av 2

Amarok Vs Navara

Postat: ons 06 apr 2016, 20:30
av Ekström
Hallå!

Fått bra pris på både nya Navaran (2016) med största motorn o automat och amaroken med 180hk med 8-vxl automat.

Har fått låna Navaran några dagar, drar runt 0.75-0.8, någon som vet vad amaroken ligger på i förbrukning och om det är något att ha?

Re: Amarok Vs Navara

Postat: ons 06 apr 2016, 21:31
av Vardon
Har amarok på jobbet som jag måste köra ibland. Är väl ganska skön att sitta i men tror nog inte den ligger under 1,5 l / mil i stadskörning. Jag tycker inte om den då jag uppfattar den som tung, klumpig och inte särdeles rymlig. Sen har den väl käkat bromsar men det tror jag sitter mer i att en del kör som idioter.

I övrigt är det många irriterande saker, backsensorerna går inte att använda för extraljusbågen gör att det piper hela tiden etc.

Upplever transportern som smidigare trots att den väl är större och lastar mer.

Nu vet jag inte vad du ska ha den till men jag hade nog hellre köpt transporter 4 motion.

Re: Amarok Vs Navara

Postat: ons 06 apr 2016, 23:05
av trondsenti
En slik har jeg bestilt...

Bild


Bild

Re: Amarok Vs Navara

Postat: ons 06 apr 2016, 23:25
av uffejohan
Hej, jag har en Navara med stora V6-motorn, automat och hela paketet. Har haft den sen den var ny, kört 5000 mil, är supernöjd. Ett makalöst drag i motorn fast automaten är inte i klass med personbilar förståss. Drar under litern vid normal körning. Har båttrailer efter bilen på sommaren och kommer upp i max 1.5 liter med 2.5 ton på släp. Skönt att kunna ligga i omkörningsfilen i uppförsbackar med en daycruiser på släp....
Kör man fast kan jag sakna diffspärr, fanns inte på 2012-orna med stora motorn. Enligt Nissan höll inte drivlinan med spärren, vet inte hyr det är idag. Jag har Mountain Top som flaklock, tycker att det går att öppna för lite, svårt att komma åt grejer som kanat fram till framstammen. Skulle också vilja ha gasfjädrar till bakluckan, rysligt tung att fälla upp. På min sitter enkla vajrar som stopp, en alldeles för billig lösning. Annars som sagt en kanonbil.

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tor 07 apr 2016, 02:10
av rikard_e
Amaroken är bekvämare, inga kända fel förutom DSG-lådan som vanligt när det kommer till VW-koncernen.
Den 8 stegade ska tydligen vara ännu sämre enligt vissa anställda inom den sektorn.
Blev avrådd från detta då jag tänkte köpa Passat. Men kan inte påstå att alla DSG-lådorna är skit.
Men dom har ju ett starkt rykte om sig. Dock bör dom gå något snålare då DSG-lådan är dubbelkoppling.

Problemet med Navara, eller NP300 som dom nu heter ska tydligen vara vissa motorproblem, likt dom äldre bilarna (källa lite osäker så ta det ej för seriöst)
Och sen ska bakaxlarna börja läcka och trycka ut olja mot bromsarna, vilket kan bli dyrt för att vara axelproblem.
Men går tydligen inte att få lösa drivaxlar till den.

Grattis till köpet trondsenti. D-max, BT-50 och Ranger byggs på samma fabrik i Asien, vet inte vilka av komponenterna är samma, men troligtvis är det syskonbilar. Vissa rangers ska byggas i Australien.
Dom tre bilarna ska inte ha några större uppenbara brister. Dock går BT-50 ut som modell, den fanns aldrig som automat heller, så kanske inte är ett alternativ.

Svårt att säga vad som är bäst av dina två val.
Tycker du ska få be om att provköra Amaroken innan du bestämmer dig.

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tor 07 apr 2016, 10:19
av Valmet 890
Inga kända fel på amaroken? Haha dom gör ju inte annat än racklar, den jag kör har nu gått 16000 och för två veckor sen rasade motorn totalskrot, annars har vi väl bytt 4 egr ventiler, växellåda vid 12000mil, kopplingspedalen fastnade i golvet, div ABS givare, sträckarhaveri generatorrem, mm mm.
En riktig skitbil.
Vi har även en navara v6, den har det inte varit nånting med på 15000 mil förutom den vanliga navara sjukan med ABS givare tror vi bytt två såna.

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tor 07 apr 2016, 21:41
av kimcounty
Det sitter vanlig automat på Amaroken,ikke DSG.
Kjører også Navara V6 og er superfornøyd.

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tor 07 apr 2016, 22:49
av bengt.a
rikard_e skrev:Amaroken är bekvämare, inga kända fel förutom DSG-lådan som vanligt när det kommer till VW-koncernen.
Den 8 stegade ska tydligen vara ännu sämre enligt vissa anställda inom den sektorn.
Blev avrådd från detta då jag tänkte köpa Passat. Men kan inte påstå att alla DSG-lådorna är skit.
Men dom har ju ett starkt rykte om sig. Dock bör dom gå något snålare då DSG-lådan är dubbelkoppling.

Problemet med Navara, eller NP300 som dom nu heter ska tydligen vara vissa motorproblem, likt dom äldre bilarna (källa lite osäker så ta det ej för seriöst)
Och sen ska bakaxlarna börja läcka och trycka ut olja mot bromsarna, vilket kan bli dyrt för att vara axelproblem.
Men går tydligen inte att få lösa drivaxlar till den.

Grattis till köpet trondsenti. D-max, BT-50 och Ranger byggs på samma fabrik i Asien, vet inte vilka av komponenterna är samma, men troligtvis är det syskonbilar. Vissa rangers ska byggas i Australien.
Dom tre bilarna ska inte ha några större uppenbara brister. Dock går BT-50 ut som modell, den fanns aldrig som automat heller, så kanske inte är ett alternativ.

Svårt att säga vad som är bäst av dina två val.
Tycker du ska få be om att provköra Amaroken innan du bestämmer dig.

Hej, Isuzu har inte något med Ford/Mazda att göra, GM som har intresse i Isuzu då Chevrolet colorado, heter den väl, är baserad på Isuzu

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tis 12 apr 2016, 17:27
av Ekström
Blev NP300, sjukt nöjd hitills.

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tis 12 apr 2016, 17:32
av Ferguson system
Gratulerer så mye! Bilder?

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tis 12 apr 2016, 21:19
av uffejohan
Grattis härifrån oxå....Tittade på den igår och det blev mycket "vill ha"
Har du flaklock eller kåpa?

Re: Amarok Vs Navara

Postat: sön 26 jun 2016, 13:02
av Ekström
Almeco lock blev det till

Re: Amarok Vs Navara

Postat: sön 26 jun 2016, 19:49
av JörgenO
Ekström skrev:Almeco lock blev det till


Jättefin! En sån skulle jag också vilja ha :grin:

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tis 08 nov 2016, 20:11
av Jekens
Ni som kör NP300 eller Amarok. Hur gör ni nu när det börjar bli halare? Amaroken har ju "konstant" 4wd eller vad man ska säga men NP300 med flera har ju i och urkopplingsbar 4wd och om jag förstått det rätt inte använda denna på typ torra vägar? Kopplar ni i 4wd direkt nu när det börjar bli lite is/snö eller kör ni 2wd? Hur påverkas den? Blir den kärvare med 4wd?
Är inte insatt i detta men funderar på en Amarok eller NP300 som även ska funka som familjebil

Re: Amarok Vs Navara

Postat: ons 09 nov 2016, 00:03
av Seb macahan
Nu kör jag hilux men det är ju samma princip. Blöt väg runt nollan lägger jag i 4wd men vist motar det på parkeringar vid tvära svängar.