Sida 2 av 2

Re: Amarok Vs Navara

Postat: tor 10 nov 2016, 14:39
av Pabene
Hej,
Jag har L-200 sedan många år. Hur fyrhjulsdriften fungerar på Amarok vs Navara vet jag inte. Det bör dock vara så att med fyrhjulsdrift i "första läget" så ska inte någon skillnad kunna kännas då man svänger på olika underlag. Skulle du känna motstånd så bör du kolla att du har rätt driftläge. Med nästa val av driftläge låses den centrala differentialen (mellan fram- och bak-axel), då kan inte fram/bak-axlarna rotera oberoende av varandra. Det känns då som stort motstånd i ratt och kraftöverföring då man försöker svänga på fast underlag. För detta driftläge brukar instruktionsboken säga "får endast användas på slirigt underlag". Om man trotsar det rådet och svänger på torr asfalt eller betong, frestas komponenter i drivningen extremt hårt.
På min L-200 -14, får man i nästa läge, på väljarspaken, lågväxel. Tyvärr kan inte lågväxeln väljas in i det jag här kallar "första läget". Jag kan därför inte backa och trixa med tungt släp på torr asfalt, med lågväxelläget, det är för mig en stor nackdel.