anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner..
Hema skrev:anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner..
Det är nästan standard att man inte kan lossa sina hjul efter ett besök.. En fördel är att man kan skippa reservhjulet, för det kommer man aldrig kunna använda.. 😡
anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner..
jannee skrev:Lossar eller skruva åt hjulbultar ska man ALLTID göra manuellt. Smörj alltid bulten med kopparpasta, absolut inget annat. Dra dem sedan så pass hårt att det knirkar till lite. Har du några hjullåsbultar, dra inte dessa lika hårt
När du sedan kört runt 10 mil - EFTERDRA - kontrollera,
Endast slarviga/nonchalanta personer gör ej detta.
En muttermaskin är rena döden om den inte är inställd på moment.
Jag har gjort på detta sätt i snart 50 år, både på personbil och lastbil/släp. Aldrig något hjul som lossnat MEN har alltid kunnat lossa det själv vid punktering som under årens lopp blivit ett antal 😈
anersimyra skrev:Själv använder jag momentnyckel, när jag skiftar hjul på " hjulingen " känns det som de aldrig i helvete kan sitta fast, men det gör de..Hema skrev:anersimyra skrev:I dag var jag till den lokala " däckgubben " och bytte till sommarhjulen. Plötsligt svär " däckgubben " över Fords ( ranger ) usla hjulmuttrar. Med muttermaskinen har han nära nog runddragit den ena muttern. Titta vilket skit, de är överdragna med ett lager PLAST !!! Ibland får man bryta loss " plasten " för att komma åt stålmuttern under plastskalet säger han.. : jag tycker nog att " plasten " mer liknar aluminium eller något liknande och att " däckgubbarna " är åt helvete för hårdhänta med sina muttermaskiner..
Det är nästan standard att man inte kan lossa sina hjul efter ett besök.. En fördel är att man kan skippa reservhjulet, för det kommer man aldrig kunna använda.. 😡