Sida 2 av 3

Re: Förstärkta däck?

Postat: lör 24 feb 2018, 19:16
av Valmet 890
Okey det var synd 👎

Re: Förstärkta däck?

Postat: lör 24 feb 2018, 21:52
av rokon
Hittade äntligen år 2016 ett däck som håller för det vassa gruset som finns i belaget på grusvägarna här i kring. Mitt val blev Hankook Dynapro ATM RF10 P225/70 R16, ingen punktering så här långt. Funkar riktigt bra även på fuktiga gräsbevuxna grusvägar då mönstret inte kleggar igen så att bilen börjar jazza åt sidorna. Och dessutom bra aven i snö. Tycker de är rätt tysta på asfalt med. En liten kul grej i sammanhanget de finns ingen storlek som passar till Volvos XC 70. Det gäller att köpa bil som passar till däcken!

Bättre förklarat på en USA sida https://www.amazon.com/Hankook-DynaPro- ... B004QL68PK "Stone Ejectors
Stone ejectors in the center and shoulder grooves help prevent tire damage from stones or external impacts, enhancing handling confidence.
Durable Construction
Nylon-reinforced belts and a reinforced under-tread gauge, along with a thick inner liner and special tread compound, help to prevent accidental tire damage and increase overall tread life.
Rugged Puncture Resistance
Wraparound tread gives the tire a rugged look and guards against cuts and curb scrapes, while affording outstanding traction.
Wide Footprint
Dynapro ATm's footprint is 7-8% wider than the competition, to resist uneven wear and provide the best grip and acceleration."

Ett av omdömmena från en av användarna från denna sida
"ByK. Tjaderon January 12, 2016

We bought these for our Dodge Journey after our Hankook Optimos died at 55000mi. Although our car is not an offroad vehicle and we have the 4cyl model, these handle amazing in any conditions. Living in Chicago/Milwaukee area, safety is of most importance. We have lost some MPG with these I am sure as I believe they are LRR tires, and the road noise has increased in normal city driving a bit from the Optimo's, but these are an aggressive tire in ice, sleet, snow, rain and wind. My car doesn't THINK about heading off the road. I even tested them out and accelerated into a sharp turn on a rural road in an ice storm and you could definitely feel these tires grip the road and keep my car from heading off path. I absolutely LOVE these tires and am glad I made the decision to buy this tire!"

Dessutom som sagt funkar de bra på gräsbevuxen slipprig väg då de har bra grepp så att bilen inte jazzar åt sidorna.
Min däckkille fick tag på dem i Haparanda hos en grossist, de sade att ända problemet med dem var att de var svårt att få tag på då FN styrkorna lade beslag på nästan allt som fanns.

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 19:05
av lm
Hänger på denna tråden med lite funderingar om C-däck...

Har en SUV som lite skogsbil och den behöver nu nya dubbdäck. De som sitter på nu är 215/70R16 på 6,5 tum breda fälgar. Den dimensionen är egentligen för liten i diameter och man borde satt på 225/70R16 för att komma rätt. Dock avråds från det i alla fälgrekommendationer (max 215 på 6,5-fälg).
Har därför tittat på antingen 205 eller 215/75R16 för att slippa köpa nya fälgar. De dimensionerna finns bara som C-däck.

Då är frågorna:

Fungerar alla fälgar med C-däck pga. trycket som man får pumpa upp en del? Har vanliga Dezent alufälgar.

Om man kommer till en vanlig omläggare ute i skogen (köper däcken på nätet). Har de förstärkta ventiler på lager alltid och är de väldigt mycket dyrare än vanliga standard?

Brukar det kunna bli problem med att ventilerna passar i fälgarna?

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 19:12
av Avslutat-02
Är det så kallade clamp in ventiler du menar alltså metalventiler?

Annars är det väl bara vanliga gummiventiler...

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 19:15
av Erre
Du behöver inte förstärkta ventiler.
Därför att du måste inte ha så högt lufttryck.
Lägg dig på 3-3,2 bar och testa.

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 19:17
av rokon
Kan inte svara på din fråga om ventilerna men vill passa på att nämna att jag är fortfarande mycket nöjd med Hankook Dynapro med beteckning som i mitt inlägg ovan trost att de är dubbfria så använder jag dem som mina vinterdäck numera, vet ej om de är riktigt godkända för det. Men det står Mud and snow på dem. Som sommardäck så har jag använt mina gamla vinterdäck som jag dragit dubben ur tror de har hunnit hårdnat för jag har ännu inte fått någon punktering på dessa gamla vinterdäck, ville inte slita på de superfina Hankook däcken som är de bästa jag haft, snygga dessutom, och perfekt för grusväg. Gamla vinterdäcken som fått tjänstgöra för otaliga resor mellan Hälsingland och Norrbotten på grund av flyttlass under sommarhalvåret. Första vändan i vår visserligen med en del snö, men körde max ca 40 Km/h då jag drog 1,5 ton segelbåt på E45 med obromsad oreggad båtvagn
Föresten dessa H dynapro har KM däck i Happaranda men jag tog dem via en lokal däckkille som ordnar dem från KM däck. KM i Haparanda är fantastiskt bra!

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 20:14
av jannee
Bara för att man byter däck behöver man inte nödvändigtvis också byta ventiler.
Visst det finns en viss risk att ventiler sittandes på alufälgar kan riskera bli otäta (oxid), men hur stor är den egentligen?
För övrigt har jag fortfarande samma gummiventiler på en 40 årig släpkärra (bytt däck 1 gång och däcken är extraförstärkta).
Alufälgar :!: :!: :!: :!: :!: :!: :grin:

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 20:22
av Avslutat-02
Men snälla ni, jag köpte mig en däckavkrängare från biltema i förrgår och fick använda den igår och idag. Jag köpte också 50 st ventiler för 159 kr och lite annat på engång.

Jag tar 100kr för att byta en ventil, då ingår ventilen..

Bara på två dagar har jag dragit in ca 500 kr.
Köp en sådan och ventiler så är du självgående och kan byta däck och ventiler när du behöver.

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 20:41
av lm
vinterrojarn skrev:Men snälla ni, jag köpte mig en däckavkrängare från biltema i förrgår och fick använda den igår och idag. Jag köpte också 50 st ventiler för 159 kr och lite annat på engång.

Jag tar 100kr för att byta en ventil, då ingår ventilen..

Bara på två dagar har jag dragit in ca 500 kr.
Köp en sådan och ventiler så är du självgående och kan byta däck och ventiler när du behöver.

Var det alltså en sådan här du köpte?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041041

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 20:46
av lm
Det med byte av ventiler är att jag läst att de vanliga inte håller tätt när man har högre tryck som brukar rekommenderas för C-däcken.
Tänkte kanske att man var tvungen att ha i mer luft generellt i C-däck. Alltså att de om man hade vanliga 2,5 bar, eller 3-3,2 som Erre skrev, blev svajiga jämfört mot vanliga däck som var konstruerade för lägre tryck.

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 21:04
av Erre
Det är lugnt.
Jag kör i 4 bar i vissa c däck på jobbet som har "vanlig" ventil.
Åker man få mil och däcken hinner bli gamla så ska alltid ventilen bytas ihop med däcket.
Varför riskera punktering för att man snålar in på något som kostar några kronor när man köper däck för över 1000 kr st?

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 21:28
av Avslutat-02
lm skrev:
vinterrojarn skrev:Men snälla ni, jag köpte mig en däckavkrängare från biltema i förrgår och fick använda den igår och idag. Jag köpte också 50 st ventiler för 159 kr och lite annat på engång.

Jag tar 100kr för att byta en ventil, då ingår ventilen..

Bara på två dagar har jag dragit in ca 500 kr.
Köp en sådan och ventiler så är du självgående och kan byta däck och ventiler när du behöver.

Var det alltså en sådan här du köpte?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041041


Japp och ventiler, däckjärn, montagefett, ventilverktyg mm. Tror det gick på runt 2000 kr alltihopa.

Men det är det värt. Man kan ju lägga på sina egna däck, jag håller på att skapa en balanseringsmaskin också....

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 21:51
av Avslutat-02
Ideen är enkel, köp en hjulaxel och kanske någon skiva så man kan ändra bultmönster, sedan skruva fast hjulet på axeln och snurra, placera en vikt på motsvarande sida än den hjulet stannade emot, alltså den del som är nedåt.

Då bör hjulet rotera fint och självt.

Re: Förstärkta däck?

Postat: ons 28 aug 2019, 21:58
av rokon
vinterrojarn skrev:Ideen är enkel, köp en hjulaxel och kanske någon skiva så man kan ändra bultmönster, sedan skruva fast hjulet på axeln och snurra, placera en vikt på motsvarande sida än den hjulet stannade emot, alltså den del som är nedåt.

Då bör hjulet rotera fint och självt.

Det är inte bara jordens gravitation att ta hänsyn till.
Du bygger väl in en kompensator för månens faser också?

Re: Förstärkta däck?

Postat: tor 29 aug 2019, 06:02
av Stampep
vinterrojarn skrev:Ideen är enkel, köp en hjulaxel och kanske någon skiva så man kan ändra bultmönster, sedan skruva fast hjulet på axeln och snurra, placera en vikt på motsvarande sida än den hjulet stannade emot, alltså den del som är nedåt.

Då bör hjulet rotera fint och självt.
Annars finns det balanseringskona för 875:- på knt hjul och verktyg