http://www.engineering.com/ElectronicsD ... Rally.aspx
Den var fortfarande med igår, 12-13 dagar in i racet. Har inte hört att den skulle ha brutit idag.
Fantastiskt imponerande med tanke på alla vibrationer och sand överallt.
lfq skrev:Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km
Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .
Tjita1 skrev:lfq skrev:Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km
Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .
På laddhybriderna blir det ju en helt omöjlig analys, eftersom man inte kan veta hur mycket ägaren laddar och hur mycket hen kör på bensin.. På rena elbilar är det väl lite lättare.
Angående Tesla så ska dom ju öka produktionen och minska miljöpåverkan med sin nya batterifabrik dom bygger i Nevadaöknen. https://www.teslamotors.com/gigafactory
Göt skrev:Egentligen perfekt om man för det mesta gör kortare resor. Laddar dieselmotorn upp batterierna eller måste du ställa dig vid en stolpe. Nu är jag nyfiken
Uvskogen skrev:Kan inte riktigt bestämma mig för i vilken tråd jag ska skriva i, men den är ju 4wd så.
Har kört nu i 350 mil, sammanfattning så här långt:
- det är rätt kul att gasa fullt med en 2 tonsbil med 660 Nm . Samtidigt ointressant för det är liksom inte skälet till man köper bilen. Fast kul ändå liksom, den bara ökar hela vägen utan orktapp.
- är nu nere på 0,38 i snittförbrukning, det blir automatiskt en tävling med sig själv och ett öga lika känsligt för eluttag som för rådjur på en åker. Åker på enbart el till jobbet inklusive ärenden. Laddar hemma och på jobbet.
- har hittat eluttag lite varstans, bl.a på Arlanda. Men det är sällsynt och särskilt att det finns 3 varianter. Vanligt jord, trefas och sen elbilsspecial. En sladd kostar 3500 kr!. Sen måste man veta hur mycket man kan dra ur uttaget så mn inte blåser säkringen.
- i övrigt går bilen oerhört tyst och skönt så länge man slipper dieseln. Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma
- andrahandsvärdet borde vara bra, menar att när bilen gått 8000 mil så har dieseln kanske gjort 2000 mil. Mycket kvar på den med andra ord
- tveksamt som långfärdsbil, typ över 60 mil då tanken är mindre än original och laddning tar minst 5 timmar till fullt.
Överlag så är jag väldigt nöjd så här långt. Men köpa privat? Ja som begagnad efter mig.
Uvskogen skrev:Det står lite dolt i början av tråden men jag skulle förstås repeterat!![]()
Det är en Volvo V60 Twin engine (diesel laddhybrid)