Zalman skrev:Pratade med en miljöpartist, han menar på att det ska bli rejält dyrt att köra en fossilbil.
Ännu högre bränsleskatter, fördubblade bilskatter mm.
Citat från http://www.mp.se
"Bonus-malus för nya bilar 2017
Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt."
Uvskogen skrev:Tycker ni är onödigt pessimistiska kring batterifrågan. Den plugin hybrid som jag köpt har 8 års garanti på batterierna. Eftersom jag byter bilen efter en 2-3 år så blir det inget problem för vare sig mig eller nästa ägare.
Dessutom, det lär väl ske här som med alla andra bilar. Om 8 år så finns batteripack till den bilen att köpa på Biltema för en bråkdel av kostnaden av vad det kostar idag. Säkert dessutom med högre prestanda.
Känns dessutom okej när man som företag kan bidra på något sätt till omställningen.
Nej ska man vara orolig för andrahandsvärdet så är det i så fall på rena diesel eller bensinbilar. De skattehöjningar som kommer på dessa bilar och bränslet lär inte bli nådiga de kommande åren. Om intet annat så ska ju Parisavtalet omvandlas från ord på papper till verkstad.
Hema skrev:Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del.
stegmaster skrev:Hema skrev:Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del.
Jovisst, men hur tror du det skulle bli med antal döda och hårdt skadadet i trafikken om man skulle göra detta.![]()
Detta skulle verkligen kosta penger, så salt er nog tyvärr et nödvendigt onde tills man har nog el.kraft så man kan legge värmekablar i hela vägbanen.
Nä, ni får innföra Norska prisar på fossilbilar, så blir det nog fart på el.bil salget hos er med.
Hema skrev:stegmaster skrev:Hema skrev:Skulle vi förbjuda saltning av vägar skulle livslängden på bilarna öka en hel del.
Jovisst, men hur tror du det skulle bli med antal döda och hårdt skadadet i trafikken om man skulle göra detta.![]()
Detta skulle verkligen kosta penger, så salt er nog tyvärr et nödvendigt onde tills man har nog el.kraft så man kan legge värmekablar i hela vägbanen.
Nä, ni får innföra Norska prisar på fossilbilar, så blir det nog fart på el.bil salget hos er med.
Ptja, jag är inte emot sandning (klart det har sina nackdelar det med), men det kanske är dax för gemene man att lära sig att köra efter väder, samt ta det lugnare och hålla avstånd.
Hema skrev:Men tredje ägaren då? Det är fortfarande osäkert och då kommer andrahandsägaren bli osäker, vilket i sin tur drabbar dig. Såvida du inte skaffat dig en bil som är hypad, likt Iphone.
tallen100 skrev:Hur står sej prestandan i elbilarna vid sträng kyla?
stegmaster skrev:Tja, sand er nog inget alternativ, när man vändt folk med bara väger stort sett hela tiden.
Det er vel bara några av frynsegodana med el. bilar dom tänker dra inn på i första hand, typ gratis parkering, köring i bussfilen och likn.
Det som gör stora skillnaden er ju att el bilar er fritagen för engangsavgift och visstnog moms, så det dröjer nog före detta tar slut, even om det nog blir så slutligen.
Engansavgiften när man köpar en bil i Norge er ju vansinngt högt, (typ. en bil som egentlig koster 250kr, kostar kund 500tkr), och ju flera HK ju värre blir det.
Typ som en Ford Mustang som kostar 340tkr(NOK) i Sverige, medans samma bil koster 1,2 mill i Norge.
Finns inga andra land i världen som har nåt ens i närheten av denna galenskapen, va jag vet 😡