Bilar

Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

13 inlägg 5825 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Hema  
#513156 En sak som slagit mig. Varje självkörade fordon iaf för personaltransport, borde ha en hårdvaru kill-switch (nödstop), alltså en mekaniska brytare som direkt stänger ned fordonets förflyttning.

Har inte hört någon diskussion om detta öht. Det mesta som är uppkopplat är hackningsbart. Bara blotta tanken att bilen man sitter i plötsligt ändrar sin pågående körning, känns minst sagt olustigt.

Visst denna lösning hjälper inte mot godshanteringsflottan, vilka med stor sannolikt kommer bli självkörade utan plats för personer. Tänker bla på Drottninggatan i Sthlm. Finns det någon diskussion om detta hur framtida vansinnesdåd kan förhindras i en tid med självkörade fordon?

Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513163 Det är inte alltid omdelebar tvärnit är en bra idé, dock.

Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Hema  
#513166
Mangan skrev:Det är inte alltid omdelebar tvärnit är en bra idé, dock.

Självklart inte, du är smart och förstår vad som menades.

Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513191
Hema skrev:
Mangan skrev:Det är inte alltid omdelebar tvärnit är en bra idé, dock.

Självklart inte, du är smart och förstår vad som menades.


Visst är jag smart, men det betyder inte att jag kan läsa andras tankar. 8) Jämför nödstopp i moderna tåg, om en passagerare trycker på den så tänds det en lampa framme hos "chauffören" och han/hon får då avgöra när/om tåget skall stanna.

Nödstopp i färdmedel bör nog ha en människa i loopen på något sätt. Missbruk är inte ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Hema  
#513196 För att förtydliga, fordonet får bränslet avstängt eller batteriet frånkopplat och/eller ett program att bromsa ned fordonet och ställa det vid kanten, med varningsblinkers. (Program som inte är i kontakt med övrig styrning).

Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

åberg  
#513694 Hur gör man nödstoppet mer säkert mot hackare än det vanliga styrsystemet?

Avatar Fallback

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Hema  
#513868
åberg skrev:Hur gör man nödstoppet mer säkert mot hackare än det vanliga styrsystemet?

Med nödstoppet så bryts strömmen till den vanliga kretsen och nödstoppskretsen blir aktiverad att föra fordonet till kanten. Men det ställer såklart krav på fordonets utformning som möjliggör sådan lösning.

Användarvisningsbild

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

totte  
#513874 Efter att ha jobbat med datorer i 30 år så skulle jag aldrig i livet sätta mig i en bil som körs av en dator. De som hävdar att det går att göra säkert är antingen fruktansvärt optimistiska och naiva eller så ljuger de av olika skäl, främst ekonomiska. Är alltså min åsikt, dock grundad i 30 års insyn i hur förfärande illa det ser "under huven" i datorvärlden.

Användarvisningsbild

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513878
totte skrev:Efter att ha jobbat med datorer i 30 år så skulle jag aldrig i livet sätta mig i en bil som körs av en dator. De som hävdar att det går att göra säkert är antingen fruktansvärt optimistiska och naiva eller så ljuger de av olika skäl, främst ekonomiska. Är alltså min åsikt, dock grundad i 30 års insyn i hur förfärande illa det ser "under huven" i datorvärlden.
+1 på den

Användarvisningsbild

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

svampbob  
#513977 Jag är väldigt skeptiskt till AI i bilar och jag förstår verkligen varför det händer en massa besynnerliga olyckor med Tesla autopilot.
Jag har läst AI ända till D nivå på universitetet och var med och vann i en enkel robot fotbollscup. Genom det så insåg jag hur svårt det är att förstå och tolka världen genom en kamera via programkod. Det är ungefär som att skapa ett dataprogram som plockar ut alla vinnarna på veckans V85.

Användarvisningsbild

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

totte  
#513986 Här är en artikel om programvara och buggar i bilar. Handlar bara om det som redan finns. Förskräckande nog.

https://www.economist.com/babbage/2010/ ... tware-bugs

Användarvisningsbild

Re: Självstyrande bilar ställer krav på medtrafikanter

svampbob  
#513993
totte skrev:Här är en artikel om programvara och buggar i bilar. Handlar bara om det som redan finns. Förskräckande nog.

https://www.economist.com/babbage/2010/ ... tware-bugs


Även om programvaran var helt buggfri så skulle det uppstå problem och olyckor. Att tolka bilderna som kameran ger är problemet. Bilden måste filtreras och sedan måste någon typ av algoritm med mönsterigenkänning köras för att sedan bestämma sig för vad den ser och agera utifrån det. Det har t.ex hänt ett antal olyckor på slutet där Teslor har kört rakt in i betongdelaren mellan avfart och Highway. Jag gissar att det beror på något ljus och skuggfenomen som får algoritmen att tolka det som väglinjer Och styr utifrån det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).