Sida 1 av 1

TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: mån 27 apr 2015, 21:13
av Fredrik Reuter
Nu får våra Finska vänner hjälpa till, vad vet ni om monster-elbilen Toroidion 1MW!
Ett konceptmonster till elbil på 1.360hk.

http://www.toroidion.com/

Bild

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: mån 27 apr 2015, 22:18
av Blivande snickare
Firman är registrerad i en by 15 kilometer härifrån, vet dock inte om bilen är byggd där åxå.
Talades först om 1241 hästkrafter men d de tycks ha ökat liiite :D

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: mån 27 apr 2015, 22:21
av Fredrik Reuter
På med skogsforumskepan och dra iväg och gör ett litet reportage Snickarn!

Har vi en deal? \M/

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: mån 27 apr 2015, 23:06
av Blivande snickare
Tjaa, I'll see what I can do B-)

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: tis 28 apr 2015, 09:23
av Fredrik Reuter
Hej,
Detta var med glimten i ögat från min sida.
Men har du vägarna förbi alt tid, så får du mer än gärna kolla vidare på detta eftersom det är så nära.
Tänk vad häftigt om vi kunde få lite exklusiv info om konceptet på skogsforum! :-BD

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: tis 28 apr 2015, 18:50
av Camwood
Camwood är här med mitt tekniska motstånd mot ny teknik :grin: . Ny teknik är bra men den måste vara realistisk. Med en gammal elmotor så kan man säkert stoppa in en 100 hk innan motorn blir för stor för en bil. Med moderna elmotorer betydligt mer men med en enorm värme utveckling. Men det finns en sak gemensamt med gamla o nya elmotorer och det är verkningsgraden och den är den samma. Med dagens batterikapacitet och om inte bilen ska bli för tung så borde batterierna räcka några minuter. Med en bensin bil med samma effekt så kan en full tank ca 50 lit räcka nån mil.
.

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: ons 29 apr 2015, 00:28
av Seb macahan
men:
Bara för att den kan leverera 1000hk + betyder ju inte det att man måste använda dom konstant? En Top Fuel Dragster hade behövt en stor tank om du skulle åka på semester den också?
Skillnaden är att bränslemotorn har en hyfsad verkningsgrad vid ett visst moment och varvtal. Elmotorns fördel är att verkningsgraden är mer eller mindre konstant oavsett moment eller varvtal.
Och ska jag retas lite med V8 Camwood så tror jag att 1360Hk elmotor spöar det mesta V8 drivet med samma effekt just pga av elmotorns fördelar gällande linjärt effektuttag.
Sen finns det ju få grejor i världen som är så fränt som en vrålande V8 med alldeles för många hästkrafter.

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: ons 29 apr 2015, 08:57
av åberg
Fräsigt åk. :smile:

Seb macahan skrev:men:
Bara för att den kan leverera 1000hk + betyder ju inte det att man måste använda dom konstant?

Exakt, ibland vill man kanske svänga också, kan bli tvunget släppa efter lite på trotteln. Eller så får man byta däck samtidigt som batteriet. :mrgreen:

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Postat: ons 29 apr 2015, 09:39
av hlb
Vid konstant 90 km/tim lär denna karossen inte dra över 20 hkr.