Bilar

Nästa generations snökedjor?

11 inlägg 7952 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nästa generations snökedjor?

Fredrik Reuter  
#324179 Är detta nästa generations snökedjor för främst bilen, eller vad tror ni?
Jag vet inte om denna video varit uppe på skogsforum förut (den har många visningar), men jag hittade den inte.

Om ni tror på idén, kan det vara något för skogsmaskiner också?





   TS
Avatar Fallback

Re: Nästa generations snökedjor?

bgl  
#324186 Tveksamt. Måste sitta på ett däck med av utpräglad radialtyp. Däckets omkrets måste vara densamma oberoede av lufttryck och intryckning från underlaget. Dessutom det viktigaste för alla slirskydd som ju detta inte har: vid skada på slirskyddet eller krängning måste det hamna på hjulets utsida. Alla som har varit i närheten av ett slirskydd som gått inåt mot axeln vet hur dj-ligt och dyrt det kan bli!

Avatar Fallback

Re: Nästa generations snökedjor?

superdave  
#328216 Jag kan rekomendera autosock till personbilen, hur smidigt som helst och det funkar bra

Avatar Fallback

Re: Nästa generations snökedjor?

Hema  
#328240 Gissar att de kommer rosta väldans fort efter en användning,men det verkar ju onekligen funka.

Användarvisningsbild

Re: Nästa generations snökedjor?

anersimyra  
#328244 Jamen det var ju lägligt att demonstrera " snökedjor " på asfalt under sommartid..förtroendegivande på min ära.. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nästa generations snökedjor?

Vardon  
#328251 Fanns väl nån video i snö med men jag fick lite grann för mig att det inte var någon körning där man överväger snökedjor....

Användarvisningsbild

Re: Nästa generations snökedjor?

Fredrik Reuter  
#328289 Hej,
Ja, det borde vara denna eller?
Nja, jag vet inte heller om detta blir någon hit...


   TS
Avatar Fallback

Re: Nästa generations snökedjor?

Hema  
#328296 Ska man åka på vinterfjäll-semester, så kanske det kan vara bra som nödlösning.

Användarvisningsbild

Re: Nästa generations snökedjor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328302
Greppmattor 2 pk.png


Undras om inte dessa greppmattor är en vettigare lösning?
Min ömma moder hade såna i lantbrevbärarbilen och tog sig lös med
såna flera ggr per vinter och det är i norra Lapplands glesbygd, alltså
relativt krävande miljö för små bilar och tanter.
Det lär finnas nån variant med snöre så greppmattan följer med efter bilen
så man inte behöver gå så långt tibax för att hämta dem.
Behöver jag nämna vad jag tycker om att släppa iväg lantbrevbäraren med
en 2wd Renault Kangoo på dåligt plogade vägar långt ut i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Nästa generations snökedjor?

JensSkoog  
#328304 Om jag står fast, borde dom mattorna vara mycket bättre :wink: . Undrar hur jag skulle få på kedjorna när jag bilen inte kommer en meter.

Avatar Fallback

Re: Nästa generations snökedjor?

elis  
#328307 Gripmattor, rep, kätting, grenar, en hink grus allt hjälper och går skapligt att få under hjulen. Men har bilen kasat ut i snön och hängt upp sig på all j-a plast under så kommer du ingenstans utan spade, så glöm inte den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar