Bilar

Led extraljus till bilen

51 inlägg 70405 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Led extraljus till bilen

Tosca  
#453897 Handlar det om sk. grön laser?

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Byggonomen  
#483098 Nu ska det finnas till bilar av nyare modell laserstrålkastare. Läste det i en artikel nån stans.

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Byggonomen  
#524157
Krokmark skrev:Det är som sagts tidigare teoretiska beräkningar som gjort att de kommit fram till det.
Men även om de "bara" skulle hålla 10 000 h så är det i längden ändå bättre och billigare.

Gatubelysning lyser i genomsnitt 4000 h per år och en del tillverkare lämnar gladeligen 5 års garanti på sin LED-armaturer, då har produkten en förväntad livslängd på ca 10-12 år, vilket få anses som riktigt bra.
Frågan är ju dock om drivdon och kapsling överlever så länge.

Prisma Light i Tibro hävdar att det inte finns drivdon som klarar mycket mer än 50000 h, men att dioderna mycket väl kan göra mycket fler timmar än så.
De använder Osram-dioder.
De körde under en lång tid 100 st armaturer i en testcykel där man slog till och från var 30:e sekund under ca 3-4 veckors tid, i både kyla, - 25 grader, normal temperatur och i hetta, 40 grader.
Detta simulerade ca 35-40 års tillslag och frånslag och de fick bara 3 st som inte orkade med så en LED-armtur är relativt okänslig för många från och tillslag.

Själv jobbar jag på GEHAB som lastbilselektriker så jag monterar dagligen LED-lampor av olika slag på lastbilar.
Vissa är riktigt bra medan andra lämnar en del övrigt att önska.
Xvision monterar vi en del och det är riktigt fina grejer, dock lite dyra.

Själv tycker jag att det är viktigt att titta på hur kvaliteten på lamphus och kabelgenomföringar/kabeltätningar ser ut då detta i många fall skvallrar en del om kvalitén.


Hur tycker du LED har funkat än så länge på lastbilarna? Byter ni från andra strålkastare-ljus som xenon och halogen till LED eller hur ser lastbilarnas strålkastare ut idag i stort?

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Tokslut  
#526300 Har mer erfarenhet av NBB original Xenon på bil, men har även VisionX samt Rigid industries lampor som har fin kvalité.

Men skulle jag köpa nytt idag hade jag valt KC Hilities 23års garanti! Då slipper man oroa sig alls över saltvägarna vi har här och lyser bra för sitt pris https://www.lyson.se/varumarken/kc-hili ... gLi-_D_BwE

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Byggonomen  
#528965 När en Xenon börjar bli lila och ta slut hur länge brukar den andra strålkastaren funka? Har du nån koll? Vi pratade om det idag på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Led extraljus till bilen

jannee  
#528980 Sista lastbilen jag körde varade ett xenon 100 000 mil medan det andra fungerade efter 160 000 mil = livslängden är från lampa till lampa.
Kanske bäst att tillägga att dagtid nyttjade jag inte huvudstrålkastarna så man kanske ska dra bort hälften av milen :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).