Sida 1 av 1

Diffspärr

Postat: ons 17 okt 2012, 19:45
av Timmerman
Jag får inte ur diffspärren på min L200. Det blir dyrt med nya 275:er var 200:e mil. Vad göra?

Re: Diffspärr

Postat: ons 17 okt 2012, 19:53
av Mäki
Vad har du för olja i bakaxeln?

På farsans pickup så började bakaxeln låta illa när det hade blivit satt fel olja i axeln.

Det är viktigt att det är rätt olja så att diffen funkar som den ska.

Nu kan det ju hända du kört för länge så att det är helt ihop taget eller att det är något annat fel som kräver ingrepp i själv diffen men det kan vara värt att kolla upp det där med oljan.

PS det krävs att du kör en tid efter du bytt olja fören det funkar som det ska.

Re: Diffspärr

Postat: ons 17 okt 2012, 19:53
av Solhemsskog
fick inte ur lågväxeln på min Navara för ett par år sen, krävdes 2 dagar på verkstad för att konstatera att säkringen till bromsljuset var gången...

Re: Diffspärr

Postat: ons 17 okt 2012, 22:49
av Kse
Är det bak du menar, den är väl automatisk. Isf ska det vara en Limited slip olja i den annars blir det problem som du beskriver.

Re: Diffspärr

Postat: tor 18 okt 2012, 06:19
av Slurfi

Re: Diffspärr

Postat: tor 18 okt 2012, 20:02
av Domppi
Har den automatisk eller elstyrd diffspärr?Är den automatisk så är det väldigt viktigt att oljan är av rätt sort!Den elstyrda ska bara gå att koppla in på lågregistret.

Re: Diffspärr

Postat: fre 19 okt 2012, 17:48
av bodaedet
Mycket viktigt med rätt olja i de med elstyrd med.

Re: Diffspärr

Postat: fre 19 okt 2012, 18:03
av Domppi
Ska vara HD80W-90 inget mer märkvärdigt.

Re: Diffspärr

Postat: sön 21 okt 2012, 20:47
av Pierrew
Det är bara Lamelldiffbromsar som ska ha "knäppolja", en mekanisk diffspärr som låser 100% är en helt annan grej.

Diffspärren går väl i automatiskt när du lägger i 4wd, sen har du en knapp att manuellt släppa spärren så du kan köra "normalt" även med 4wd i.
Garanterat ett elfel, börja o ta en titt på bakaxeln o se hur eventuella kontaktstycken och kablar ser ut.