Bilar

Fullsize Pickup by Slurfi

753 inlägg 320048 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

hfab  
#652676
1593460904_15934608740759007207405776293519.jpg
Hotell Eggers utanför centralstationen i Göteborg.
Hittade en fullsize strax utanför som jag köpt.
Diesel 4wd skattefri.
Nu har jag bara 60 mil kvar tills jag är hemma. 😎

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652694
Tokslut skrev:Cheva hade ju tom. spiraler runt om redan 1963 eller om det var 1964 😎

Bild

Torsionsfjädring har ju åxå funnits länge och sen slutet av femtiotalet har jänkarna haft luftfjädring
men ska man diskutera heavy duty pickisar så är det nog bladfjäder som gäller.
Bladfjäder används ju även på sportbilar, bla på Corvetten som har rekord på Nurburgring.
Så vad är problemet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#652725
Slurfi skrev:
Tokslut skrev:Cheva hade ju tom. spiraler runt om redan 1963 eller om det var 1964 😎

Bild

Torsionsfjädring har ju åxå funnits länge och sen slutet av femtiotalet har jänkarna haft luftfjädring
men ska man diskutera heavy duty pickisar så är det nog bladfjäder som gäller.
Bladfjäder används ju även på sportbilar, bla på Corvetten som har rekord på Nurburgring.
Så vad är problemet?


Problem? Jag svarade bara JörgenO

Jag ser c20 och C30 som HD pickisar, det kanske även fanns grövre med spiraler bak, men inget jag sett

Stel axel och längsgående bladjädring har ingen av mina Corvetter haft iaf ;) Jag ser iofs. Corvetten mer som en GT vagn än en sportbil.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677065
Tokslut skrev:
Slurfi skrev:
Tokslut skrev:Cheva hade ju tom. spiraler runt om redan 1963 eller om det var 1964 😎

Bild

Torsionsfjädring har ju åxå funnits länge och sen slutet av femtiotalet har jänkarna haft luftfjädring
men ska man diskutera heavy duty pickisar så är det nog bladfjäder som gäller.
Bladfjäder används ju även på sportbilar, bla på Corvetten som har rekord på Nurburgring.
Så vad är problemet?


Problem? Jag svarade bara JörgenO

Jag ser c20 och C30 som HD pickisar, det kanske även fanns grövre med spiraler bak, men inget jag sett

Stel axel och längsgående bladjädring har ingen av mina Corvetter haft iaf ;) Jag ser iofs. Corvetten mer som en GT vagn än en sportbil.

Corvette har bladfjäder på tvärs på bakaxeln.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677066
Tokslut skrev:
JörgenO skrev:Jättefin... inredning, antar att fronten också är ny, Precis som jag skrev, sen, är motor, bladfjädrar, bränsleförbrukning o karossveck antagligen desamma som på 70-talet.

PS... det var mest ett skämt med glimten i ögat, har själv haft en 11 Suburban tills jag tröttnade på pisskvaliteten på alla Kinadelar som den var byggd av 😥

PS2...När får vi reda på det rätta svaret, sambandet mellan bilden o FullSize?

Det var länge sedan jag åkte en pickup med bladfjädrar, vill man ha det så kan man ju välja märke som kör med det. Men jag har aldrig dragit mig till bladfjädrar.

Cheva hade ju tom. spiraler runt om redan 1963 eller om det var 1964 😎

Bild

1958 hade GM spiraler bak på personbilarna.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#680090
bengt.a skrev:
Tokslut skrev:Corvette har bladfjäder på tvärs på bakaxeln.

Även fram på de jag ägt, men tråden handlar om pickuper ;)

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Elmhult  
#680404 Finns det någon av dessa amerikanska trucks som har en vettig bränsleförbrukning, inte rostar i bitar och klarar att dra en massa? Det behöver inte vara V8, en sexa går bra det med. Helst diesel. Jag har C-kort. Fyrhjulsdrift absolut ett måste. Och jag har inte råd att köpa en ny Ecoboost eller liknande. Jag tycker att de oftast ligger på drömpriser. Inte ovanligt man ser en rostig häck från nittiotalet med massa som ska fixas (ursäkten till alla bulor och fel brukar vara "det är en begagnad bil" eller liknande, 45000 mil och ändå begärs det över hundratusen. Jag har svårt att se värdet på en sådan bil om man nu inte är just fantast av amerikanska bilar. Eller det är kanske ett krav för att köpa/äga dom?

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#680475 Min 5.7L Hemi har dragit allt mellan 1.18L/Milen och upp till kanske 1.6L/milen. Priset på bilen (2015) har nästan gått upp sedan jag handlade den för 3år sedan tack vare Bonus malus gissar jag på.

Så ska du spara pengar så ska du äga jänk ;)

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Elmhult  
#680483
Tokslut skrev:Min 5.7L Hemi har dragit allt mellan 1.18L/Milen och upp till kanske 1.6L/milen. Priset på bilen (2015) har nästan gått upp sedan jag handlade den för 3år sedan tack vare Bonus malus gissar jag på.

Så ska du spara pengar så ska du äga jänk ;)


😀 👍 Ska till Utah när coronaviruset gett upp o se om där finns nåt att ta med sig. En 30 år gammal ökenbil med diesel kan vara intressant. Tänker inte betala nån skatt för en bil som bara ska gå hemma på gården mest.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680616
Elmhult skrev: 😀 👍 Ska till Utah när coronaviruset gett upp o se om där finns nåt att ta med sig. En 30 år gammal ökenbil med diesel kan vara intressant. Tänker inte betala nån skatt för en bil som bara ska gå hemma på gården mest.

Det finns så mkt skoj i Amerika så du hittar säkert nåt att ta med hem, tyvärr är ju
kronkursen så låg så bästa affären kan vara att köpa i Sverige, men här är ju utbudet magert.
Angående värdet på gamla jänkare så hoppas jag att det fortsätter vara högt, då är folk mer rädd om prylarna.
Värsta som kan hända är ju att folk gör som med japsarna och skrotar bort dem tidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#680629 1 $ kostar 8.62sek är väl inte dyrt? Har varit billigare ja, men var ju nyss över 10kr

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Elmhult  
#680632
Slurfi skrev:
Elmhult skrev: 😀 👍 Ska till Utah när coronaviruset gett upp o se om där finns nåt att ta med sig. En 30 år gammal ökenbil med diesel kan vara intressant. Tänker inte betala nån skatt för en bil som bara ska gå hemma på gården mest.

Det finns så mkt skoj i Amerika så du hittar säkert nåt att ta med hem, tyvärr är ju
kronkursen så låg så bästa affären kan vara att köpa i Sverige, men här är ju utbudet magert.
Angående värdet på gamla jänkare så hoppas jag att det fortsätter vara högt, då är folk mer rädd om prylarna.
Värsta som kan hända är ju att folk gör som med japsarna och skrotar bort dem tidigt.


Alldeles för mycket skrot i Sverige tycker jag. Och vansinnigt överprisade. Men det är ju en effekt av utbudet. Vi får se, tyvärr verkar det, som du skriver, att överlevnadschanserna för svensksålda arbetsfordon är dåliga.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

svampbob  
#680635
Elmhult skrev:
Tokslut skrev:Min 5.7L Hemi har dragit allt mellan 1.18L/Milen och upp till kanske 1.6L/milen. Priset på bilen (2015) har nästan gått upp sedan jag handlade den för 3år sedan tack vare Bonus malus gissar jag på.

Så ska du spara pengar så ska du äga jänk ;)


😀 👍 Ska till Utah när coronaviruset gett upp o se om där finns nåt att ta med sig. En 30 år gammal ökenbil med diesel kan vara intressant. Tänker inte betala nån skatt för en bil som bara ska gå hemma på gården mest.


Varför just Utah? Jag har varit där några gånger men inte för bilarna.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Elmhult  
#680636
svampbob skrev:
Elmhult skrev:
Tokslut skrev:Min 5.7L Hemi har dragit allt mellan 1.18L/Milen och upp till kanske 1.6L/milen. Priset på bilen (2015) har nästan gått upp sedan jag handlade den för 3år sedan tack vare Bonus malus gissar jag på.

Så ska du spara pengar så ska du äga jänk ;)


😀 👍 Ska till Utah när coronaviruset gett upp o se om där finns nåt att ta med sig. En 30 år gammal ökenbil med diesel kan vara intressant. Tänker inte betala nån skatt för en bil som bara ska gå hemma på gården mest.


Varför just Utah? Jag har varit där några gånger men inte för bilarna.


Polare

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#680641 RAM som jag handlade var inte billigare att ta från USA + ett helvete att hitta fullsmetade. Här är 90% fullsmetade. Höll på att bli en GMC Sierra Denali 6.2a från staterna, men tyvärr är inredningen inte trevlig nog om man ser till RAMens. Och det är ju den man ser hela tiden, så det fick bli en RAM

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).