Fullsize Pickup by Slurfi

 
 Svara  589 inlägg  190050 visn.  32 följer
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#444581
1489447901_mars2017vehicleclasses.jpg

Sådär nu kan alla se tydligt vilka storleksklasser olika modeller räknas till.
Fullsize borde alltså kallas Standard och de mindre kallas Small enligt EPA

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#444735 Imorrn skall jag ut och provköra. Till en Ford och en Cheva handlare. Nyfiken på 5.3 Chevan och 5.0 Forden.

Men skall också kolla en begagnad Silverado 2500HD med 6.6 Duramax diesel och Allison C1000, bara för att se hur 397hp och 1040Nm ur en V8 diesel känns!

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#444761 Ojoj, nu är jag officiellt avundsjuk.
Jag grunnade lite på vad som går att omsätta i Sverige, och det jag tycker man ser för lite av öht är extended cab med långa flaket
alternativt regular cab med långa flaket.
Det blir ju några år gamla isf för ext cab finns inte mer, men jag tror det är rätt om man bara hittar en fräsch långflakare.
För min egen del har jag vänslats med tanken på en regular cab dually flatbed med försänkt goose neck hitch i flaket under ett lock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#444998
skogshasse skrev:vad tror ni om en Chevrolet Colorado med 3,5 liters motor

Jag har haft föregångaren s10 under några år och kommer inte att skaffa en till. Den har en 4,3 liters sexa eller 2,8 liters fyra så motorn är inte samma men jag kan tänka mig att den lider av samma problem. Trots att den är så mycket mindre väger den ändå väldigt mycket och drar därför nästan lika mycket som en fullsize. Lastar du tungt eller drar tungt drar den mer soppa än fullsize. Det i kombination med ett mindre flak, särskilt ifall du väljer en med dubbelhytt, gör att det inte finns någon anledning att välja de mindre varianterna. Komforten brukar också vara sämre.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445327 Får väl rapportera lite. Tog mig tid på onsdagen att åka och se på lite pickuper. Tog lite bilder nedan.

Det jag kommit fram till var att jag vill ha en pickup med ett mindre baksäte som fungerar att ta folk med i kortare sträckor. Men framförallt för att kunna ha verktyg osv inlåsta i hytten. De stora crew cab är enorma bak, onödigt stora. De säljs nästan uteslutande med mindre flak, 1.65m. Hellre då en mindre cab och en fot längre flak med samma hjulbas. Så jag ha tittat på det som förr kallades extended cab men nu hos GM heter Double Cab och hos ford Supercab. Detta med "långt" flak, 2m. Sätter långt inom citationstecken eftersom det finns ett ännu längre, 2.4m, flak också men nästan bara med enkelcab. GM har en vanlig bakdörr med b-stolpe medans Ford har självmordsdörrar där man måste öppna framdörren för att kunna öppna bakdörren. Bängligt? Kanske men man vinner utrymme då det inte finns b-stolpe, mycket enklare att komma i och ur baksätet. Dörren svänger också ut nästan 180 grader och kommer helt ur vägen.

Motor. Enklaste modellerna har ofta V6. Ford har sedan V6 turbo, kallad EcoBoost. Och såklart V8 som de flesta här verkar välja. Diesel finns inte på de "mindre" pickuperna. Nog skall en jänke-pickup ha en bensin V8? De drar ju klart en del bensin, 1.4-1.5 l/mil enligt fuelly.com vid blandad körning men det är faktiskt jämförbart med de mindre motorerna. Plus att V8 ofta är utrustade att bränna etanol vilket ju gör dem attraktiva i Sverige, i stort sett halva årsskatten då det är FlexFuel!

Utrustning. Man kan ju få i stort sett hur mycket som helst i utrustning, men jag är inte intresserad av att bygga en lyxbil. En komfortabel arbetsbil är målet. Mattor, AC, fönsterhissar, kanske backkamera och bluetooth. Detta innebär att jag tittat på de lägre utrustningspaketen. Hellre 17 eller 18" hjul än 20-22".

Så med denna bakgrund stegade jag först in hos GMC. Fick med en gång prova en vit Sierra med 5.3 V8. Mycket trevlig! I stort sett identisk med Cheva men fronten ser kanske lite trevligare ut? Tyst, bekvämt, mjukt, snabbt tar man sig fram. Och det visar sig att det är "truck month" hos GM, nära 12000 CAD rabatt utan förhandling!

Sedan till Ford. Började med deras F150 XLT med 5l V8. Mumma! Den hörs lite mer än GM kanske men det gör absolut inget då den låter ljuvligt. Igen, bekvämt och enkelt. Förvånansvärt smidiga trots att de är så stora. Rätt utrustad men Forden fås bara med Halogenljus i de enklare varianterna medans GM har Xenon som standard. Förstärkt 3.73 bakaxel med diffspärr. Lastar över 1000kg på flaket och drar 6000kg släp!
Tog också en tur i motsvarande bil med 2.7l EcoBoost V6. Nog går detta fint. Bra vrid men känns kanske lite mer stressad, V8 gick så lugnt och tryggt. Men det hade inte varit svårt att leva med V6 turbon heller.

Sedan till Chevrolet. Största problemet då man kommer till handlaren är att välja vad man vill prova. De har ofta 50-100 att välja på! Det var faktiskt inte helt lätt att hitta en bil med precis den utrustningen jag "behövde" utan att få en massa onödigt extra. Utrustningspaketen hos Ford verkade passa mig bättre. Efter lite diskussion kom vi ut i en Silverado 5.3 V8 med LT utrustning. Det går igen lugnt och tyst men lådan jobbar mer än i Forden. Och jag gillar kanske looken bättre hos Ford och GMC än Cheva.

Det som jag tar med mig är att dessa modeller är oerhört jämna, och lika varandra. Kunde utan problem ta vilken som. Så att välja kommer nog bli en fråga om pris, options och kanske just dörrkonfigurationen. Får nog ta en runda till hos handlarna...

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445336 Tack för trevlig o inlevelsefull rapport Mikael S. Det är roligt att följa andras bilfunderingar.
En sak som slog mig... Dodge, är det något du funderar över?
Det är överhuvudtaget lite Dodge i den här tråden. Jag har haft en i nån dag när min Suburban servades och jag minns den som trevlig o med stor dieselmotor.

Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445378
JörgenO skrev:En sak som slog mig... Dodge, är det något du funderar över?


Jo, det är det absolut, fick inte med dem i onsdags dock. RAM 1500 verkar mycket populär och skiljer sig lite mot de andra, spiralfjädrar bak och så finns det en treliters turbodiesel. Hoppas kunna prova snart.

För övrigt kommer Ford F150 att komma med en treliters Powerstroke turbodiesel i höst.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445384 För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445385
1489775163_2015-chevrolet-silverado2500-wt-doublecab-truck-side-view.png


Oerhört intressant och väldokumenterat.
Extended cab med suicide doors hade jag på min GMC tidigare och det funkar bra
men givetvis är det bättre med vanliga dörrar som det är på Double Cabben.
Jag undrar om du eg måste gå upp en tyngdklass till trekvarttonnaren 2500
och då kolla på en Work Truck med Double Cab och 8 fots flaket, enligt bifogad bild?
V6 må leverera hästar men de är iskalla på begmarknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445387
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

I gruvbranschen är det helt ok, alla maskinister när en dröm om att åka jänkare och lyckas man
komma upp sig såpass att man har råd med en fin bil så visar det ju att man åtm har nåt, eller hade nåt.
Men om kunden nekar pga fel bilmärke så är det nog fel kund ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445400
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.


Konstigt det där, det är mer ok att komma i en 500kkr Transporter eller en Santa Fe som fullutrustad väl närmar sig 700k kr än en jänkare som kostar mycket mindre. Men så är det, kör man fullsize så får man leva med sånt.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445411
Palms skrev:
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.


Konstigt det där, det är mer ok att komma i en 500kkr Transporter eller en Santa Fe som fullutrustad väl närmar sig 700k kr än en jänkare som kostar mycket mindre. Men så är det, kör man fullsize så får man leva med sånt.


Helt riktig iakttagelse, f.ö kan man undra varför transportern är så hiskeligt dyr, eller caddyn med 4wd likaså?! Blev lite OT, men ovanstående fråga är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445417
Slurfi skrev:
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

I gruvbranschen är det helt ok, alla maskinister när en dröm om att åka jänkare och lyckas man
komma upp sig såpass att man har råd med en fin bil så visar det ju att man åtm har nåt, eller hade nåt.
Men om kunden nekar pga fel bilmärke så är det nog fel kund ändå.


Jag minns första gången jag skulle ner i gruvan i Kiruna och stod vid vakten och väntade. Det var en strid ström av stora pickuper som åkte in genom grindarna.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445460
svampbob skrev:
Slurfi skrev:
svampbob skrev:För vilka yrkesgrupper i Sverige är det ok att komma åkande i en fullsize? För många sticker det i ögonen om man har något bättre än en Volvo.

I gruvbranschen är det helt ok, alla maskinister när en dröm om att åka jänkare och lyckas man
komma upp sig såpass att man har råd med en fin bil så visar det ju att man åtm har nåt, eller hade nåt.
Men om kunden nekar pga fel bilmärke så är det nog fel kund ändå.


Jag minns första gången jag skulle ner i gruvan i Kiruna och stod vid vakten och väntade. Det var en strid ström av stora pickuper som åkte in genom grindarna.

Jo så är det, man ser åxå varje fredag ett flertal fullsize pickisar med sled deck med en eller två
riktigt hotta skotrar på som åker ner till hemgården i södra Tornedalen och tibax på söndag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

 
#445464
Slurfi skrev:Alltid spännande med fullsize pickisar, givetvis kan man inte jämföra med småpickisar och är man
lite komfortkrävande så duger inget annat än en rymlig och kraftfull jänkare.
Snackade med en kollega som har just en L200, inne på andra motorn nu efter 7000 mil, den verkar
dra strax över litern diesel och då finns ju inga argument öht för att köra med småpickisar om de
både är dyra i inköp och drift.


Off topic i denna tråd, men den L200 som är på andra motorn, vilken årsmodell? De gamla var ju kända problembarn, men jag har fått för mig att de blivit bättre from 2006. Stämmer detta eller har problemen fortsatt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
New Holland T5030 Slurfi Edition av Slurfi - mån 24 jan 2011, 20:23
i Traktorer och processorer

1 ... 131415
222 svar
88367 läst
av Slurfi     
mån 19 jun 2017, 22:25
Patruuna vagn och kran Slurfi av Slurfi - lör 12 maj 2012, 15:36
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

1 ... 678
110 svar
60512 läst
av Slurfi     
mån 23 nov 2015, 00:22
TATA Ny Pickup i Sverige? av BM 35 - tis 21 sep 2010, 17:21
i Bilar

12
20 svar
9780 läst
av Fredrik Reuter     
mån 18 jan 2016, 20:42
Köpa - Vilken PickUp? av Kse - mån 27 sep 2010, 12:38
i Bilar

1 ... 373839
574 svar
207558 läst
av bengt.a     
lör 02 mar 2013, 21:41
Vilka pickup-däck håller bäst? av betula - sön 24 okt 2010, 23:00
i Logistik, Transport

12
15 svar
12647 läst
av skogshasse     
lör 18 feb 2012, 21:49
Annonser