Bilar

Fullsize Pickup by Slurfi

753 inlägg 319003 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Elmhult  
#739139
Slurfi skrev:Det var tunga stenar

Bra lutning på vägarna med. Vi skrapade dragbalken i backen vid vissa tillfällen. 🤣 🌳

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Boman  
#750089 Nu väntar man på vårsolen!

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#750178
Tokslut skrev:
Slurfi skrev:Chevrolet 1960-1966 var det.

Detta blir mitt nästa köp, som sommarbruksbil 1964-1966. Första generationen C10 (vill ej ha grövre chassie/axlar eller 4wd = K10)

1960-1962 har ett annat chassie. 1960-1963 har annan hytt, välvd ruta som inkräktar på dörröppningen och kallas knäknäckare/Knee knockers https://sixty7ss.proboards.com/thread/202

1964-1966 har spiraler runt om som standard, blad som tillbehör (GMCn tvärt om då GMCn mer klassades som arbetsbil då) Spiraler blir trevligt på bruksbil och har haft samma tänk länge då jag kört Avalanche i 11-12år och RAM nu i 3år där alla har spriraler runt om.

Motor blir en L94 jag har stående (LS3 baserad som satt i truckarna) som kommer från en Cadillac Escalade 2012 6.2L 403hk helaluminium som antagligen kommer bli strokad till 6.85L / 415" ~600 sughästar och förberedd för kompressormatning, så 700-1.000hk vore en trevlig slutsiffra i framtiden

Automat: 4L80E

Vi får se hur långt jag kommer innan politikerna förbjuder förbränningsmotorer alt. idiothöjer soppapriserna så tom. miljösoppan vi har nu skulle kännas billig att tanka bilen med...


Så vart det också, iaf. bilen hemma och Ursprungskontroll klar. Hittade en 1966 Chevrolet C10 Custom Deluxe med 350CUI TH350 låda i Louisiana som skeppades hem under sommaren/hösten 2021.Förra ägaren har börjat pilla lite, så det är bara "resten" kvar 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750200 Finbilar alla tre!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#750206
Slurfi skrev:Finbilar alla tre!

Tack, men den behöver ett lass med kärlek, inre och yttre sparklådor skall bytas + lackering av inredning och nytt elsystem. Sen blir det väl lite åka och känna på'n efter den reggats

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#750421 Blir det hiskeligt dyrt med fossila drivmedel i framtiden verkar det ju komma enkla lösningar för elektrifiering. För full size vill man ju inte gå ifrån

https://www.motortrend.com/news/magna-e ... clogkp_B4c

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

svampbob  
#750424
Tokslut skrev:Blir det hiskeligt dyrt med fossila drivmedel i framtiden verkar det ju komma enkla lösningar för elektrifiering. För full size vill man ju inte gå ifrån

https://www.motortrend.com/news/magna-e ... clogkp_B4c


Vi kan vara säker på att fortsätter vi på den nu inslagna vägen så kommer energin att bli väldigt mycket dyrare.
Med helt fossilfrit så kan vi få upp till 20 gånger högre energipriser.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

MrOlsson  
#786143 Köpte en Silverado 2500 Hd med 6.0 Bensin v8 för några veckor sedan. Körde nästan 100mil hem utan problem, inte ens träsmak i arslet. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786226 Ojoj, fint ska det vara

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

JörgenO  
#786227 Jag är för närvarande utan pickup och någon ny blir det nog inte förrän 2024. (det är då det förväntas hybrider så att årsskatten blir rimlig).
Jag är även öppen för helelektriskt och är med på Exclusive Cars maillista för F150 lightning som verkar trevlig och uppges ha >50 mils räckvidd. Finns inga prisuppgifter ännu då den inte är godkänd i Sverige och de inte börjat importera så än så länge är jag lyckligt ovetande om jag har råd eller inte 😀.
Något som är lite oväntat men absolut bra är att man förutom flaket även får traditionellt bagageutrymme i en eldriven pickup så att nyttogrejorna slipper samsas med resväskor o kläder.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

MrOlsson  
#786230 Köper du som jag en gammal cheva bensin med c-reg.
Får du både lasta och dra ordentligt, samt en årsskatt på 984kr 😀

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

MrOlsson  
#786231 Just det, jag glömde en av det viktigaste fördelarna.
LJUDET 😇

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Williamm  
#786233
MrOlsson skrev:Köper du som jag en gammal cheva bensin med c-reg.
Får du både lasta och dra ordentligt, samt en årsskatt på 984kr 😀

Måste man inte ha c-kort då?

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

MrOlsson  
#786241 Såklart behöver man c-körkort.
Finns även c1 som räcker till 7.5ton vill jag minnas 🙃

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786255 Det verkar som att alla bilar blir tyngre, jo många jänkepickisar kräver C-kort.
Men det är ju en investering att skaffa, som lönar sig.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).