Bilar

Fullsize Pickup by Slurfi

753 inlägg 320094 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#702558
Slurfi skrev:Chevrolet 1960-1966 var det.

Detta blir mitt nästa köp, som sommarbruksbil 1964-1966. Första generationen C10 (vill ej ha grövre chassie/axlar eller 4wd = K10)

1960-1962 har ett annat chassie. 1960-1963 har annan hytt, välvd ruta som inkräktar på dörröppningen och kallas knäknäckare/Knee knockers https://sixty7ss.proboards.com/thread/202

1964-1966 har spiraler runt om som standard, blad som tillbehör (GMCn tvärt om då GMCn mer klassades som arbetsbil då) Spiraler blir trevligt på bruksbil och har haft samma tänk länge då jag kört Avalanche i 11-12år och RAM nu i 3år där alla har spriraler runt om.

Motor blir en L94 jag har stående (LS3 baserad som satt i truckarna) som kommer från en Cadillac Escalade 2012 6.2L 403hk helaluminium som antagligen kommer bli strokad till 6.85L / 415" ~600 sughästar och förberedd för kompressormatning, så 700-1.000hk vore en trevlig slutsiffra i framtiden

Automat: 4L80E

Vi får se hur långt jag kommer innan politikerna förbjuder förbränningsmotorer alt. idiothöjer soppapriserna så tom. miljösoppan vi har nu skulle kännas billig att tanka bilen med...

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708949 Låter enormt spännande, en frän pickis för skogsägaren!
Jag var en sväng till Gällivare idag och en Skoda hade parkerat bredvid
så jag tog en bild för att förvissa mig om att jag gillar fullsize, jo det gör jag.
1618001202_april2021silveradoskodac.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709113 Jag parkerade min Fiat Strada bredvid en höjd Nissan Titan i fredags, det såg lite lika ut 😀

Förresten vad definierar "Fullsize pickup by Slurfi"? Titan är ju stor, amerikansk och har V8, antar att den kvalar in.
Verkar ju finnas fullsize med 6 cylindrar (bensin) också 🤔
Är det totallängd,lastvikt eller "chassiefamilj" som avgör, eller är det lite godtyckligt?

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709114 Kul med olika bilar i vår värld helt klart.
Nissan Titan och Toyota Tundra är fullsize
men de känns ointressanta jmfr de tre stora,
alltså GM, Ram & Ford.
Det finns nån sorts definition men jag kan den inte utantill.
Återkommer i den frågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

UvskogenDenYngre  
#710471 Mitt första inlägg på forumet blir här för jag har en fråga om just riktiga pickups. Jag har börjat snegla på en amerikanare, typ Chevrolet Avalanche 2008. Frågan nu dock är ju hur är det att äga de här bilarna? Hur är det med reservdelar? Växellåda? Ja allt sånt som är bra att veta innan man köper sig något nytt.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#710509
UvskogenDenYngre skrev:Mitt första inlägg på forumet blir här för jag har en fråga om just riktiga pickups. Jag har börjat snegla på en amerikanare, typ Chevrolet Avalanche 2008. Frågan nu dock är ju hur är det att äga de här bilarna? Hur är det med reservdelar? Växellåda? Ja allt sånt som är bra att veta innan man köper sig något nytt.


Jag tycker de är perfekta bruksbilar med sina spiraler runt om ger en härlig komfort. De har ju slutat tillverkas, så jag åker RAM numera.

Mycket hänger ju på de tidigare ägarna.

Min första Avalanche 1500 gen1 2002 gick ~5år utan bekymmer, min andra gen2 2008 köptes med renoverad låda och såldes 6år senare med rasad låda ;)

sikta in dig på en 2009a eller nyare så finns ju 6.0L motorn och den kralligare 6växlade lådan, kyla i stolarna mm.

Reservdelar finns det överallt, halva internet säljer jänkedelar om du inte vill handla av någon firma i Sverige som tex. Hansen racing / Åbergs mm. Google hittar ett gäng till.

http://www.rockauto.com är annars nästan en one stop shop

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Tokslut  
#710511 Håll dig borta från LTZ modellerna om du inte gillar meka luftfjädring. Jag har alltid valt Z71, de är "offroadvarianten" med Bilsteindämpare och vanliga spiraler

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710519
UvskogenDenYngre skrev:Mitt första inlägg på forumet blir här för jag har en fråga om just riktiga pickups. Jag har börjat snegla på en amerikanare, typ Chevrolet Avalanche 2008. Frågan nu dock är ju hur är det att äga de här bilarna? Hur är det med reservdelar? Växellåda? Ja allt sånt som är bra att veta innan man köper sig något nytt.

Välkommen in i fullsize-buren.
Ja det är härliga bilar helt enkelt, robusta, rymliga, komfortabla och snygga.
Reservdelar är inte ett problem, du får hem det med posten över dagen från Norrlands Custom mfl
prisvärda och det finns alla möjliga tillbehör och grejer att köpa till allt eftersom, ett tips är Ebay.
För detaljfunderingar kring nån särskild modell finns flera forum att söka på.
Enda verkliga problemet är att man kan knappt åka nåt annat när man vant sig vid jänkare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

cnas  
#710591 Kollar på en 2500 silverado 6.0 hybrid -11
För/nackdelar gentemot en " ickehybrid" ?

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710620 Berätta mer om hybriden, hk, mil, skick, pris osv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710625 https://cars.usnews.com/cars-trucks/che ... erformance
Där fanns en del att läsa om hybriden, dock när bilen var helt ny och oprövad, tydligen
den första pickisen med el-hybrid då för tio år sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

JörgenO  
#710637 Här är en länk där Doug DeMurno går igenom o recenserar en 10år (2008) gammal Tahoe.
Ingen pickup men motor o tekniska lösningar är kanske desamma.

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710739 Han var inte så snäll kan man säga, 6 liters V8 ger inte nog acc i hans värld. Det känns lite väl hårt, tänk om han provat en minisuv med rak 4?
Då hade nog betyget blivit på minussidan. Jag fick nästan lust att prova en sån lite äldre Hybrid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

JörgenO  
#710764
Slurfi skrev:Han var inte så snäll kan man säga, 6 liters V8 ger inte nog acc i hans värld. Det känns lite väl hårt, tänk om han provat en minisuv med rak 4?
Då hade nog betyget blivit på minussidan. Jag fick nästan lust att prova en sån lite äldre Hybrid.

Nä han verkade inte gilla den. Videon flimrade förbi i mitt flöde för nån dag sedan, visste inte ens att GM gjorde hybrider vid den tiden.
Tänkte att det ändå ev finns nåt matnyttigt i allt han säger för nån som är intresserad

Användarvisningsbild

Re: Fullsize Pickup by Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710915
JörgenO skrev:
Slurfi skrev:Han var inte så snäll kan man säga, 6 liters V8 ger inte nog acc i hans värld. Det känns lite väl hårt, tänk om han provat en minisuv med rak 4?
Då hade nog betyget blivit på minussidan. Jag fick nästan lust att prova en sån lite äldre Hybrid.

Nä han verkade inte gilla den. Videon flimrade förbi i mitt flöde för nån dag sedan, visste inte ens att GM gjorde hybrider vid den tiden.
Tänkte att det ändå ev finns nåt matnyttigt i allt han säger för nån som är intresserad

Helt rätt, man lär sig nåt ibland.
De amerikanska biltesterna passar mig bättre än Trafikmagasinet-liknande från europa, de har en helt annan
synvinkel på komfort och prestanda som jag gillar stenhårt.
Att vi inte vet mer om bilmarknaden i världen får vi ta igen genom att kika på Youtube osv, ska vi vänta på
Aftonbladet och Expressen så lär det dröja innan vi blir mer upplysta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).