Sida 1 av 3

Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 09:49
av tullan
vilken pickup bör man välja? L200, Hilux, Navara eller kanske nya amarok? Ska klara vardagen i skogen men även att lämna å hämta på dagis så en barnstol måste få plats. Hur är automatlådorna i dessa bilar? De jag kört är 4 stegade tråkiga historier som känns stenålder men det kan ju ha förbättrats

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 09:59
av masterchief
Amorak är onekligen intressant.
Den ligger rätt i tiden med downsizad motor som borde borga för bra bränsleekonomi.
Annars ä L200,Ranger, Hilux mm rätt livärdiga, bara smådetaljer som skiljer.
Utvecklinngen har verkligen inte tagit några storliv på pickupsidan sedan 70talet, visst det är lite trevligare motorer och så, men i övrigt inte mycket nytt.
Navaran går fetbort för min del, beroende på hur Nissan ignorerat förra modellen som kom 2003 och dess motorhaverier...

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 10:24
av JD_1110
Angående Amarok så tror inte jag att den finns med automatlåda vilket är synd för VWs automatlådor är riktigt fina. Om jag minns rätt beror det på att Amaroken har lite för högt vridmoment.

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 10:24
av Fredrik Reuter
Hej,
Jag håller med, Amarok verkar intressant.
Har åkt runt i lite olika bilar nu ett tag och börjar inse att bränsleförbrukningen kan skilja en HEL del utan att för den delen man ger avkall på komfort och framkomlighet...

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 10:55
av Slurfi
Har du funderat på fullsize?
Jag kan rekommendera det tv komfort, utrymme & trafiksäkerhet.
Sedan har jag även mer personliga skäl: utseende, känsla, ljud osv.
Och ja, jag har kört minipickisar så det är ett medvetet val.

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 18:36
av weilan
Vad gäller pris så e väl Rangern rätt mkt billigare, o rätt fin o kolla på med. amoraken kommer med automatlåda, men först nästa år till Sverige, finns i sydamerika, men konstigt nog inte här i början. Som masterchief sa, Nissan går fetbort. Hilux e för dyra!! L200 e väl kvar då i racet mot Rangern, men tycker Rangern e finare.
Väntar själv på en ny Ranger i dagarna, dubbelhytt, av samma anledning som du Tullan. Haft en Ranger nu i 4 år, supercab, men ställer till de nu när man har en extra unge, som kräver barnstol ett bra tag framöver, så de fick blir en ny.
den rangern jag har haft, har jag bara gott o säga om, supernöjd med den, var en 06:a, så de var den gamla modellen, så hoppas den nya e lika bra, framför allt e de ju 35 hk mer, men hoppas den tar sig fram lika bra i snön som denna gjort.
bara o vänta o se :)

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 21:12
av rocky
Tittade på en Amarok med dsg låda och lågväxel. Mycket trevlig bil men dyr. Förbrukning runt 0,8L. Drygt 300k tycker jag är för mycket för en bil att ha i skogen. Kan ju få andra för 160k. Vist kanske inte samma komfort men det är ju vad man vill lägga pengarna på......

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 21:14
av tullan
Är inte Rangern lika bil som Mazda BT 50 fast dyrare? Nån som vet flakmåtten på de olika modellerna? Har sett en del nya L200 som ser långa ut bak....är dom förlängda?


Fullsize vore ju fränt....men har dålig koll på dessa. Har inget C kort så det begränsar väl utbudet antar jag. Sen verkar de flesta jänk-pickisar ha bensindrift. Men tipsa gärna om nån lämplig modell man kan köra med B kort!

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 21:47
av rocky
Kanske en BMW M3 Pickup! Garanterat en av dom snabbaste....

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 21:53
av Pelle.e
Rangern o Mazdan har mycket gemensamt byggs på samma ställe . Jag valde Ranger främst för det var en bättre flakbeklädnad på den . Min går på 0,85 om man inte kör med 4 WD inkopplad, är en 08 som rullat över 10000 mil utan några större problem så är nöjd med den. :smile:

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 22:15
av kalhygge
ska man lösa: komfort + barnstolar + automat + driftskostnad = volvo xc70... funkar klockrent i skogen :)

Re: Firmabil

Postat: sön 03 apr 2011, 22:16
av Fredrik Reuter
Ja, jag böjer mig direkt. Är svag för XC70.
Det är dieseltanken som blir svår att få in dock. Dyr rackare dessutom.

Re: Firmabil

Postat: mån 04 apr 2011, 19:31
av tullan
Visst är xc70 fin men då får man ju bara dra halva momsen plus att det lär bli svårt att komma ifrån förmånsbeskattning tror jag

Re: Firmabil

Postat: mån 04 apr 2011, 19:56
av kalhygge
Jo, bara halva momsen lytfs (Endast vid leasing) + förmån, som läggs ovanpå lönen = pensionsgrundande etc.

Men enligt vad jag erfarit så ska egentligen alla, även de med PU / skåpbilar betala förmån,
om du inte kör privat mindre än totalt 100 mil ELLER max 10 tillfällen..

I allafall ska en tämligen detaljerad körjournal föras för att styrka detta enligt:
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 00695.html

... och vem orkar det?? Nu kostar det lite mer, men är fullt lagligt!!

Dessutom är det lite annan säkerhetsnivå i en Volvo - med VOC GPS SOSlarmning etc. - bra för oss i skogen!!

Re: Firmabil

Postat: mån 04 apr 2011, 22:07
av 1110D
Navaran är den bässta bilen Helt klart.