Sida 2 av 3

Re: Firmabil

Postat: ons 06 apr 2011, 17:42
av tullan
ja egentligen så....ska man ändå betala förmån, vilket man egentligen bör göra eftersom jag aldrig kommer orka med en körjournal i längden, så är det kanske lika bra att ta en fin bil att åka i och ingen stenålders pickup med dålig komfort. Blir trist att lorta en fin bil bara :)

Re: Firmabil

Postat: ons 06 apr 2011, 20:05
av weilan
Beställde min nya idag, blev en Ranger XLT här iaf :), med ett jalusi-lock, o båge bak, o tonade rutor baktill, sen blire att sätta dit extraljus när ja får hem den, sen e de klart, o barn bekymmren e ett minne blott :)

Re: Firmabil

Postat: ons 06 apr 2011, 21:30
av tullan
Får man in en barnstol i baksätet på den?

Re: Firmabil

Postat: ons 06 apr 2011, 21:37
av masterchief
Det går med barnstol.
Lite meckigt kan det vara att få den på plats om det är en stor stol.
Men det är det i vilken bil som helst om man inte använder isofix.

Re: Firmabil

Postat: tor 07 apr 2011, 10:11
av dexter
tullan skrev:ja egentligen så....ska man ändå betala förmån, vilket man egentligen bör göra eftersom jag aldrig kommer orka med en körjournal i längden, så är det kanske lika bra att ta en fin bil att åka i och ingen stenålders pickup med dålig komfort. Blir trist att lorta en fin bil bara :)

körjournal är ju inte direkt nåt krävande, det tar 1min att fylla i varje dag :???:

Re: Firmabil

Postat: tor 07 apr 2011, 21:53
av Valmet 890
dexter skrev:
tullan skrev:ja egentligen så....ska man ändå betala förmån, vilket man egentligen bör göra eftersom jag aldrig kommer orka med en körjournal i längden, så är det kanske lika bra att ta en fin bil att åka i och ingen stenålders pickup med dålig komfort. Blir trist att lorta en fin bil bara :)

körjournal är ju inte direkt nåt krävande, det tar 1min att fylla i varje dag :???:


Blir ganska många timmar det på 1 år, 10 år eller en livstid ;)

Annars har jag då bara gott att säga om L200, har hunnit med 12000 mil utan minsta bekymmer hittills iaf, hoppas det fortsätter så...

Navaran är ju snäppet mer att köra med och lite bättre komfort kanske men då är den betydligt rackligare, har rätt stort repkonto på den, 3e motorn som sitter i nu efter 25 000 mil, bakaxeln bytt mm mm.

Re: Firmabil

Postat: fre 08 apr 2011, 10:40
av Mangan
kalhygge skrev:Men enligt vad jag erfarit så ska egentligen alla, även de med PU / skåpbilar betala förmån,
om du inte kör privat mindre än totalt 100 mil ELLER max 10 tillfällen..


Stämmer bra det!

Re: Firmabil

Postat: fre 08 apr 2011, 13:27
av Thunborg
Mangan skrev:
kalhygge skrev:Men enligt vad jag erfarit så ska egentligen alla, även de med PU / skåpbilar betala förmån,
om du inte kör privat mindre än totalt 100 mil ELLER max 10 tillfällen..


Stämmer bra det!



Men det är väl ingen som åker privat med en firma pickis :surp: :wink: :wink:

Re: Firmabil

Postat: fre 08 apr 2011, 14:21
av Mangan
"Famous last words..." ;)

Är det det värt besväret om SKV skulle komma på besök? Tror det har hänt, även med pickup.

Re: Firmabil

Postat: fre 08 apr 2011, 20:54
av ergo,h7
Är väldigt nöjda med våra l200 , MEN har svårt att komma under 1 L /mil möjligen 0,95. Och sen är servicen svin dyr sista 8000 mila gick på 13000+moms . Dock så märker man inte så stor skillnad på disel förbrukningen om man kör med4w eller 2w driften.

Re: Firmabil

Postat: fre 08 apr 2011, 21:25
av Henrik86
Köpte en ny hilux nu i vinter å den är då jag kanon nöjd med än så länge har kört snart 800 mil bra comfort, tyst riktigt stort baksäte.

Re: Firmabil

Postat: tis 12 apr 2011, 10:48
av Gubben
Jag är på väg att köpa en bil till för L200 börjar bli för dyr att köra med. Byt till en fabriksny motor vid 14630 mil och nu en automatlåda vid 18887 mil. den klarar inte att dra koja längre sträckor fast man kör på lågväxel. Så jag undrar om någon har några erfarenheter av chevrolet silverado 6,5 turbo diesel 4*4 -95 ?. Något man bör kolla? Den har gått 18000 mil. Inte mile.

Re: Firmabil

Postat: tis 12 apr 2011, 12:57
av Kse
Lite problem med insprutningspumpen på vissa.
6,5orna är törstigare och inte lika hållbara som 6,2orna men annars är det väl rejäla bilar.
Vad sitter det för låda i den? TH700 lådorna brukar rulla 25000 mil innan det är dax för renovering.
Allt enligt polare som är gammla cheva ägare.

Min granne har fö en till salu

http://www.blocket.se/kiruna/Chevrolet_ ... w=0&last=1

Re: Firmabil

Postat: tis 12 apr 2011, 20:04
av Slurfi
Bara köp, blir det problem med en gammal Cheva så kommer du att glädjas åt de billiga delarna
och hur lättmekade de är.
Eller provkör så är diskussionen över.

Re: Firmabil

Postat: ons 13 apr 2011, 19:55
av Gubben
Har redan provat en. Jag föll som en fura i en höststorm. Bara motorljudet ger ståpäls och att den tar mer diesel var väl skit samma en 1/2 liter hit eller dit spelar inte så stor roll för min del den tar ändå mindre än traktorn. Bilen är ändå det viktigaste man har för kommer jag inte till skogen så blir det inga pengar ändå.