Sundhult skrev:jannee skrev:Man är väl sanningen närmare om man i stället säger att inhandla en EX 60 innebär ett STORT hål i plånboken eller att man sätter sig i en HELT ONÖDIG skuld.
Men du Alvarsson som är så intelligent kan väl också beräkna eller reda ut hur stor kostnaden blir/år om man inhandlar motsvarande bil - då beräknat på att du lånar till marknadsmässig ränta + senare värdeminskning o.s.v.
Det gäller att titta på TCO, total cost of ownership.
Det är inköp och sedan driftskostnader i drivmedel (el eller bensin/diesel/gas), förbrukningsdelar, service som måste väga samman över tid.
Den här filmen är några år.
Nu har bilen gått 17700 mil snart. Vi har bytt en omgång däck (slits fortfarande på ungefär samma körsträcka som våra tidiigare dieslar) sedan dess, och nu skall vi byta ett hjullager igen.
Det här är fortfarande inte en fråga om elbil eller inte, så lägg inte ner för mycket energi på just den delen.
Frågan är fortfarande hur jag kan undvika köra fordon på "diktaturdiesel", och då gäller det att hitta något som ligger bortanför den fossila dieseln som är bakgrunden till begrepp.
HVO är ett sätt.
El är ett annat.
jannee: När kommer köra du med något av dessa bränslen för att slippa "diktaturdiesel"?
Det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig!
För majoriteten av barnfamiljerna så är ju inte en liten tesla något alternativ, utan man behöver plats för barn, väskor och liknande, tittar man då på dom bilmodellerna så kostar dom från 700´ och uppåt, nya bilar är heller inget alternativ
Ska man då låna pengar så sitter du ju där med räntekostnaderna oavsett om du kör eller inte.
Det blir säkert billigare på sikt, men du sätter dig själv i en större risk om något skulle hända.
Jag har själv varit sjukskriven ett halvår för några år sedan, då sparade man en slant på soppan genom att inte åka till jobbet, hade jag haft lån på bilen så ska det fortfarande betalas!
I höstas så köpte vi en beg V70, tio år gammal, 15k mil på mätaren, 165´000 som vi lyckats spara ihop, fungerar det som normalt så har vi bil länge till.
Den är betald, den kostar inget där den står, bara när man kör, vilket man kan styra för det mesta.
Vad kostar motsvarande elbil i samma storlek, inga kinabilar nu?
Har du barn Sundhult?
...