Bilar

Elbil för att skippa "diktaturdiesel"?

132 inlägg 10790 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Elbil för att skippa "diktaturdiesel"?

r93  
Sundhult skrev:
jannee skrev:Man är väl sanningen närmare om man i stället säger att inhandla en EX 60 innebär ett STORT hål i plånboken eller att man sätter sig i en HELT ONÖDIG skuld.
Men du Alvarsson som är så intelligent kan väl också beräkna eller reda ut hur stor kostnaden blir/år om man inhandlar motsvarande bil - då beräknat på att du lånar till marknadsmässig ränta + senare värdeminskning o.s.v.

Det gäller att titta på TCO, total cost of ownership.
Det är inköp och sedan driftskostnader i drivmedel (el eller bensin/diesel/gas), förbrukningsdelar, service som måste väga samman över tid.

Den här filmen är några år.
Nu har bilen gått 17700 mil snart. Vi har bytt en omgång däck (slits fortfarande på ungefär samma körsträcka som våra tidiigare dieslar) sedan dess, och nu skall vi byta ett hjullager igen.

Det här är fortfarande inte en fråga om elbil eller inte, så lägg inte ner för mycket energi på just den delen.

Frågan är fortfarande hur jag kan undvika köra fordon på "diktaturdiesel", och då gäller det att hitta något som ligger bortanför den fossila dieseln som är bakgrunden till begrepp.

HVO är ett sätt.
El är ett annat.

jannee: När kommer köra du med något av dessa bränslen för att slippa "diktaturdiesel"?

Det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig!

För majoriteten av barnfamiljerna så är ju inte en liten tesla något alternativ, utan man behöver plats för barn, väskor och liknande, tittar man då på dom bilmodellerna så kostar dom från 700´ och uppåt, nya bilar är heller inget alternativ

Ska man då låna pengar så sitter du ju där med räntekostnaderna oavsett om du kör eller inte.
Det blir säkert billigare på sikt, men du sätter dig själv i en större risk om något skulle hända.
Jag har själv varit sjukskriven ett halvår för några år sedan, då sparade man en slant på soppan genom att inte åka till jobbet, hade jag haft lån på bilen så ska det fortfarande betalas!

I höstas så köpte vi en beg V70, tio år gammal, 15k mil på mätaren, 165´000 som vi lyckats spara ihop, fungerar det som normalt så har vi bil länge till.
Den är betald, den kostar inget där den står, bara när man kör, vilket man kan styra för det mesta.

Vad kostar motsvarande elbil i samma storlek, inga kinabilar nu?

Har du barn Sundhult?

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:
Sundhult skrev:
jannee skrev:Man är väl sanningen närmare om man i stället säger att inhandla en EX 60 innebär ett STORT hål i plånboken eller att man sätter sig i en HELT ONÖDIG skuld.
Men du Alvarsson som är så intelligent kan väl också beräkna eller reda ut hur stor kostnaden blir/år om man inhandlar motsvarande bil - då beräknat på att du lånar till marknadsmässig ränta + senare värdeminskning o.s.v.

Det gäller att titta på TCO, total cost of ownership.
Det är inköp och sedan driftskostnader i drivmedel (el eller bensin/diesel/gas), förbrukningsdelar, service som måste väga samman över tid.

Den här filmen är några år.
Nu har bilen gått 17700 mil snart. Vi har bytt en omgång däck (slits fortfarande på ungefär samma körsträcka som våra tidiigare dieslar) sedan dess, och nu skall vi byta ett hjullager igen.

Det här är fortfarande inte en fråga om elbil eller inte, så lägg inte ner för mycket energi på just den delen.

Frågan är fortfarande hur jag kan undvika köra fordon på "diktaturdiesel", och då gäller det att hitta något som ligger bortanför den fossila dieseln som är bakgrunden till begrepp.

HVO är ett sätt.
El är ett annat.

jannee: När kommer köra du med något av dessa bränslen för att slippa "diktaturdiesel"?

Det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig!

För majoriteten av barnfamiljerna så är ju inte en liten tesla något alternativ, utan man behöver plats för barn, väskor och liknande, tittar man då på dom bilmodellerna så kostar dom från 700´ och uppåt, nya bilar är heller inget alternativ

Ska man då låna pengar så sitter du ju där med räntekostnaderna oavsett om du kör eller inte.
Det blir säkert billigare på sikt, men du sätter dig själv i en större risk om något skulle hända.
Jag har själv varit sjukskriven ett halvår för några år sedan, då sparade man en slant på soppan genom att inte åka till jobbet, hade jag haft lån på bilen så ska det fortfarande betalas!

I höstas så köpte vi en beg V70, tio år gammal, 15k mil på mätaren, 165´000 som vi lyckats spara ihop, fungerar det som normalt så har vi bil länge till.
Den är betald, den kostar inget där den står, bara när man kör, vilket man kan styra för det mesta.

Vad kostar motsvarande elbil i samma storlek, inga kinabilar nu?

Har du barn Sundhult?

Känner du att diskuterar "diktaturdiesel"?

Nej, det gör du inte.

Ja, jag har två barn.
Nej, jag har inte hög inkomst.

Återigen är det total cost of ownership du skall jämför med, när du räknar på kostnaden.
Det går inte jämföra en 10 år gammal Volvo med en elbil, helt enkelt för att en gammal V70 innan den nåt dig som begagnad har genom gått decennier av utveckling.

Där emot har jag tidigare leasat två olika elbilar, vilket gjort det möjligt för andra att faktiskt köpa begagnade elbilar. Dessutom driver det på utvecklingen så att du snart kan köra en begagnad elbil som ganska väl kan motsvara din V70.

För att hålla oss till det verkliga ämnet är det din tur att berätta hur du göra för att slippa "diktaturdiesel"?

jannee  
#905346Upp till var och en att avgöra vilket som är optimalt eller passar bäst.
Självklart måste man se ekonomiskt på sitt ägande.
Både min fru och jag själv har tänkt och resonerat lite annorlunda än just Sundhult.
Vi har ALLTID köpt den bil vi velat ha, kosta vad det kostar vill - men därefter har vi skött våra fordon efter bästa förmåga - varit aktsamma gjort den service som erfordrats.
Våra bilar har fått gå långt men även bli ordentligt gamla innan vi gjort oss av med dem
Min BMW var nästan 25 år gammal och gått närmare 50 000 mil innan jag sålde den till en ung förväntsfull grabb.
Vår nuvarande bil, en Audi från 2016 har nu passerat 30 000 mil .
Numera kör vi endast styvt 1 000 mil om året = att bilen förhoppningsvis håller våra liv ut.
Den var ordentligt DYR i inköp eftersom den i princip var fullutrustad - men förutom regelbunden service (vart 1500 mil) är det nya bromsklossar bak 2 ggr och fram en gång, en ny generator + självklart nya däck lite då och då.
Som sagt vi har ALLTID köpt vad vi velat för att därpå vara aktsamma och behålla prylarna väldigt länge.

tallen100  
jannee skrev:Upp till var och en att avgöra vilket som är optimalt eller passar bäst.
Självklart måste man se ekonomiskt på sitt ägande.
Både min fru och jag själv har tänkt och resonerat lite annorlunda än just Sundhult.
Vi har ALLTID köpt den bil vi velat ha, kosta vad det kostar vill - men därefter har vi skött våra fordon efter bästa förmåga - varit aktsamma gjort den service som erfordrats.
Våra bilar har fått gå långt men även bli ordentligt gamla innan vi gjort oss av med dem
Min BMW var nästan 25 år gammal och gått närmare 50 000 mil innan jag sålde den till en ung förväntsfull grabb.
Vår nuvarande bil, en Audi från 2016 har nu passerat 30 000 mil .
Numera kör vi endast styvt 1 000 mil om året = att bilen förhoppningsvis håller våra liv ut.
Den var ordentligt DYR i inköp eftersom den i princip var fullutrustad - men förutom regelbunden service (vart 1500 mil) är det nya bromsklossar bak 2 ggr och fram en gång, en ny generator + självklart nya däck lite då och då.
Som sagt vi har ALLTID köpt vad vi velat för att därpå vara aktsamma och behålla prylarna väldigt länge.

Klokt resonerat! 👍

r93  
#905353Det korta svaret på sundhults fråga är, nej jag gör ingenting för att undvika ”diktaturdiesel”

Antingen så kör man diesel, eller el, båda grunderna kommer från ”diktaturer” antingen olja eller jordartsmetaller.

Men båda sorters bilar består till stor del av plast, vilket görs av olja, så hur man än vänder och vrider på det så görs/drivs det av olja.

Om man ska gå på det mer filosofiska hållet så är jag mer för att vårda och reparera än att köpa nytt hela tiden, köp kvalitet och håll det vid liv!

När det gäller detta så ska vi skrota ut fungerande saker!

Hur hållbart är det?

tallen100  
#905355Allt är inte svart eller vitt...
Som sagt, gengas är alternativet för de som vill vara duktiga och slippa "diktaturgrejor", men det är folk för lata för "idag".😉

Att behålla och hålla liv i grejor som fungerar är det vettigaste man kan göra 👍

Alvarsson  
#905365Mina förslag för att minska konsumtionen av diktaturdiesel, är borttagande av alla subventioner för diktaturdieseln, kraftigt sänkt elskatt och stimulera produktionen av inhemska drivmedel, så som HVO 100.

En kraftfull utbyggnad av laddinfrastrukturen är också nödvändig.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:Antingen så kör man diesel, eller el

Det finns något som heter bensin också 😎 Jag har t.o.m. en traktor som går på det bränslet!

jannee  
#905406DU Alvarsson borde sluta med att ljuga ?
Finns INGA subventioner på det fossila bränslet - tvärtom är det den energiråvara som högt beskattad i hela världen - ja i den industrialiserade världen.
Men Alvarsson kom nu med KONKRETA bevis NÄR OCH VAR DIESELN SUBVENTIONERAS.
Gärna också VEM som står för subventionerna.

r93  
th skrev:
r93 skrev:Antingen så kör man diesel, eller el

Det finns något som heter bensin också 😎 Jag har t.o.m. en traktor som går på det bränslet!

Korrekt!

Nu så är väl snart alla bilar bensin igen, då hybriderna verkar ha bensinmotor.

Då har vi gått varvet runt, bensin, etanol, diesel och tillbaka till bensin.

Var rädd om traktorn!! 😉

jannee  
#905434Inte riktigt alla 😀
Nya Audi A6 (2025) lanseras med effektiva 2,0-liters TDI-dieselmotorer utrustade med 48V-mildhybridteknik (MHEV plus), som ger lägre förbrukning och förbättrad prestanda. Modellen, tillgänglig som Avant, erbjuder fyrhjulsdrift (quattro), sjuväxlad automatlåda och leveranser startar i slutet av maj 2025 med priser från cirka 629 000 – 634 600 kr.

Alvarsson  
jannee skrev:DU Alvarsson borde sluta med att ljuga ?
Finns INGA subventioner på det fossila bränslet - tvärtom är det den energiråvara som högt beskattad i hela världen - ja i den industrialiserade världen.
Men Alvarsson kom nu med KONKRETA bevis NÄR OCH VAR DIESELN SUBVENTIONERAS.
Gärna också VEM som står för subventionerna.

Det har vi diskuterat så många gånger, du vet mycket väl vad dessa siffror kommer ifrån. Tycker Fredrik gjorde en bra sammanfattning om dessa subventioner för en rid tillbaka. Det får räcka.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905811Intressant är att i bästa fall kan man köpa en ny elbil för
214.900 kr minus 64.800 kr i elbilsstöd.
Summa 150.100 kr.
Vilken ny fossilbil kan man köpa för 150.100 kr?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905820Intressant är att I januari minskade dieselbils försäljningen med 14,1% och bensinbils försäljningen med 29,2%. Däremot ökade elbils försäljningen med 18,6%.
Sålda laddbara bilar 10.292 bilar.
Sålda dieselbilar 822 bilar.

tallen100  
#905831Dags att städa igen @Fredrik Reuter?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).