Bilar

Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

125 inlägg 25311 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Iveco Skåp, Skogservisbus Williamm-edition.

Williamm  
#890144Radion, saftblandarna, en lampa i skåpet och resterna av belysning som är borttagen har ström även när tändningen är avstängd. Jag misstänker att det är något där som drar.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:Jag brukar iofs mäta på batteriets pluspol, vet inte om det har någon praktisk skillnad.

Vad jag hittat så ska det inte göra någon skillnad.

Jag läste att normal tjuvström är kring 30milli Ampere.
Men jag kan inte lista ut om de9,2 som jag får är mer eller mindre.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#890146Läser jag din mätare rätt så drar det över 9 ampere och det är väldigt mycket.

Jag skulle testa dra några säkringar och se om det ändrar. På äldre bilar utan en massa elektroniskt krafs var annars blinkrelä och ärgad släpvagnskontakt vanliga strömtjuvar. Så säkringar blinkljus, belysning och bromsljus kan ju vara en bra början.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Jag brukar iofs mäta på batteriets pluspol, vet inte om det har någon praktisk skillnad.

Ser att du har några extra strömanslutningar fastskruvade på batteripolen, är det för extraljus, bilradio och sånt? Om det inte ändrar med att dra säkringar kan du fortsätta med att ta loss dessa från pluspolen. Det är nog uteslutningsmetoden som gäller och ju mer du kan utesluta ju mindre har du kvar att felsöka.

Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:Läser jag din mätare rätt så drar det över 9 ampere och det är väldigt mycket.

Jag skulle testa dra några säkringar och se om det ändrar. På äldre bilar utan en massa elektroniskt krafs var annars blinkrelä och ärgad släpvagnskontakt vanliga strömtjuvar. Så säkringar blinkljus, belysning och bromsljus kan ju vara en bra början.

Tack!

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:

Ser att du har några extra strömanslutningar fastskruvade på batteripolen, är det för extraljus, bilradio och sånt? Om det inte ändrar med att dra säkringar kan du fortsätta med att ta loss dessa från pluspolen. Det är nog uteslutningsmetoden som gäller och ju mer du kan utesluta ju mindre har du kvar att felsöka.

Jag tror jag börjar med de först. Det är allt möjligt kopplat där.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#890155Nu kopplade jag tvärt om och fick 1,6..
Undra vad det ska betyda.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#890157Och om du byter tillbaka till minuspolen får du 9.19 A igen? Kan ju vara så att din multimeter fått hicka också.
Oavsett så verkar 1.6 mer logiskt eftersom du skrev att batteriet drar ur sig själv på någon vecka, med 9.19 A torde batteriet vara tomt bara efter någon dag.

Tralsmo  
#890158Nu brukar ja alltid använda tångamperemeter.
Varianten me kablar som du gör har ja alldrig provat.

Om du gör de på + eller - ska inte ha nån betydelse egentligen.

Rotvältarn har bra tips.

Att du får 1,6a å andra hålet 9,2a säger att de är nåt lurt me din mätning.

Båda talen är höga.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#890161Jag brukar också använda multimeter av "tångmodellen", vissa påstår att de inte är lika tillförlitliga men då jag testat att mäta med tången och med kablarna så har jag fått samma värden så att de inte skulle vara att lita på tar jag med en gruva salt. Det är klart, under vissa förhållanden och vid en viss typ av kablar kanske inte tången klarar att ge exakt rätt värde man i alla fall ditåt.

Tralsmo  
#890166De ja har använt strömtång är ju just de som williamm gör nu samt hur mycket generatorer laddar eller motorer drar.

Ja har två instrument me tångampere. De ena biltema å de andra ett kvalite som kostar flera tusen kr.

De dyra har en noll justering (i dc läge).

Tror att vid högre amperetal (typ 1a å högre) så är tång å föredra.

Tångampere fodrar ju inga ingrepp å flyttas på några sekunder.

Användarvisningsbild

Williamm  
#890174Ska läsa igenom noga i kväll och fundera. Jag tror inte jag kan lita på något av mätresultaten.

Jag mätte lika dant med en manuell biltema mätare och fick bara noll.

Jag ska nog skaffa en tångmätare, om Tralsmo använder det måste det vara bästa sättet.

Om jag går på de 9a som jag fick så slutar den först dra nä jag kopplar bort alla 6 kablar på pluspolen (det räcker med en av dem för att den ska dra 9,3 ) som är original Iveco, så extra grejerna som är kopplade på batteriet är nog ok.
Jag är ny på det här med el annat än att hitta kabelbrått så har en del att lära.

TS

alias  
#890175Har Ivecon någon huvudströmbrytare?

Om föregående fråga besvaras med JA, blir resultatet isf lika om den är av eller på?

MVH
Alias

Tralsmo  
#890177Nu vill ja ju inte dra de här i långbänk men kan inte låta bli å dra lite erfarenheter som ja kommit fram till genom åren.

Jooo, ja har funderat en stund nu.

Att man får olika värden på en tångampere (vi pratar likström nu) när man vänder tången kan va helt logiskt. De är de noll skruven är till för att justera bort.

Däremot när man kör på kabel som williamm nu gör funkar mätningen på ett helt annat sätt.
De borde inte va instrumentet som ger skillnaden på 9,2 å 1,6 ampere.

De ja däremot upptäckt genom åren är att när man mäter spänning eller ohm så kan man få väldigt olika värden om man mäter flera gånger efter varandra.
Alltså de blir olika kontakt på probe spetsarna.
Ja brukar använda vassa spetsar i en del fall å då blir de mycket bättre. Mycket hänger ochså på ytan där man sätter spetsarna.

En ström på 9,2 ampere är ganska mycket i williams fall å då kan de va så att just där har han fått väldigt bra kontakt å följdaktligen litet spänningsfall i kontaktpunkt erna.
Sen när han vänder på spetsarna så blir de dålig kontakt å högt spänningsfall i kontaktpunkerna å då blir de bara 1,6 a.

De där stämmer me mina erfarenheter över åren.

Mäta många gånger å vänd på de hela varja gång å se va medelvärdena blir.

Tralsmo  
#890179Min erfarenhet är att biltemas nuvarande tångampere duger som ett billigt alternativ till de mesta.
Så de är ett prisvärt alternativ.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).