tor 22 jan 2026, 17:23#904990gurka skrev:Sundhult skrev:"Vad kan jag göra för att inte köra på ´diktaturdiesel´?"
Jag tror att en viktig förutsättning för elektrifiering av idag fossildrivna fordon är ett förutsägbart elpris så att exempelvis ett åkeri kan kalkylera ett transportpris.
Idag har vi för stora skillnader på sommar/vinter och på var i landet man behöver ladda.
Ett enhetligt pris där kanske staten tar risken/möjligheten i förändringen vore bra för elektrifieringen av fordonen men motverkars naturligtvis av iden att den flexibla förbrukningen ska balansera elsystemet.
(hoppas att du inte ser detta inlägg som en kapning av tråden, då får ni naturligtvis får ta bort inlägget)
Priser är aldrig förutsägbart.
Det beror helt och hållet på vad som händer i omvärlden, och hur marknader utvecklas.
I det här fallet begränsar det också diskussionen till att se efter alternativ.
Själv så kör vi här HVO i både lantbruk och skogsbruk trots att det blir dyrare än diesel.
Vi skaffade elbil trots att det var dyrare i inköp ( å andra sidan har det varit väldigt mycket billigare driftskostnader, så det har jämnat ut sig och nog egentligen gått plus). Dessutom finns det alltid något lite bättre bakom knuten, större batteri, bättre räckvidd och lägre inköpspris.
Samma sak med solceller, som folka av någon anledning skall räkna hem ekonomiskt blixtsnabbt, samtidigt som det läggs pengar på köksrenoveringar, altandäck, utomhuspooler och semesterresor som inte ger något ting tillbaka alls.
Vi gör alla olika val, och vi har valt att var med och sats på utveckling som vi tror på.
Det är också därför vi vågade satsa på en Malwa 460 som det inte ens fanns färdiga ritningar på.
Idag njuter jag av att jag förhoppningsvis är en anledning till att det finns en rejäl svensk spelare på marknaden för beståndsgående maskiner.
Den känslan, och känslan av att känna att jag gör något jag tror är bra för kommande generationer är något som egentligen inte kan värderas i kronor och ören. För mig är det viktigare än.
Skulle jag bara fokusera på den ekonomiska delen skulle jag bara bli handlingsförlamad.
//Christian Dahlqvist
youtube.com/sundhult
blogg.sundhult.com