Bilar

Elbil för att skippa "diktaturdiesel"?

132 inlägg 11701 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Elbil för att skippa "diktaturdiesel"?

gurka  
Sundhult skrev:"Vad kan jag göra för att inte köra på ´diktaturdiesel´?"

Jag tror att en viktig förutsättning för elektrifiering av idag fossildrivna fordon är ett förutsägbart elpris så att exempelvis ett åkeri kan kalkylera ett transportpris.
Idag har vi för stora skillnader på sommar/vinter och på var i landet man behöver ladda.
Ett enhetligt pris där kanske staten tar risken/möjligheten i förändringen vore bra för elektrifieringen av fordonen men motverkars naturligtvis av iden att den flexibla förbrukningen ska balansera elsystemet.

(hoppas att du inte ser detta inlägg som en kapning av tråden, då får ni naturligtvis får ta bort inlägget)

jannee  
#904981Håller HELT med Gurka
I dag är priset på bränsle (diesel) ganska lika över hela landet, små avvikelser förekommer mellan fabrikaten men för övrigt lika.
Varför inte elpriset ska vara lika för oss alla konsumenter har jag svårt att förstå.
Transportkostnader för elen är inget godtagbart skäl.
Däremot detta monopol som tydligen statens ansvariga tydligen godkänner är inget annat än en stor DJÄVLA orättvisa.
Staten - regeringen borde konfiskera HELA det svenska distributionsnätet av el, för att i senare skede HYRA ut det till olika entreprenörer.
M.a.o. konkurrensutsätta driften

Alvarsson  
jannee skrev:Håller HELT med Gurka
I dag är priset på bränsle (diesel) ganska lika över hela landet, små avvikelser förekommer mellan fabrikaten men för övrigt lika.
Varför inte elpriset ska vara lika för oss alla konsumenter har jag svårt att förstå.
Transportkostnader för elen är inget godtagbart skäl.
Däremot detta monopol som tydligen statens ansvariga tydligen godkänner är inget annat än en stor DJÄVLA orättvisa.
Staten - regeringen borde konfiskera HELA det svenska distributionsnätet av el, för att i senare skede HYRA ut det till olika entreprenörer.
M.a.o. konkurrensutsätta driften

Ja problemet är mångt och mycket politiskt man har sänkt skatten på diesel som förstör klimat och miljö samtidigt samtidigt som man höjt elskatten. Och så sitter man på händerna när det gäller distribution av el och låter nätbolagen ta ut oskäliga priser på en monopolmarknad. Med denna politik tappar Sverige fart i elektrifieringen och därmed konkurrenskraft. Ett sätt för att minska konsumtionen av diktaturdiesel vore att göra om skatten på de olika dieseltyperna.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gurka skrev:
Sundhult skrev:"Vad kan jag göra för att inte köra på ´diktaturdiesel´?"

Jag tror att en viktig förutsättning för elektrifiering av idag fossildrivna fordon är ett förutsägbart elpris så att exempelvis ett åkeri kan kalkylera ett transportpris.
Idag har vi för stora skillnader på sommar/vinter och på var i landet man behöver ladda.
Ett enhetligt pris där kanske staten tar risken/möjligheten i förändringen vore bra för elektrifieringen av fordonen men motverkars naturligtvis av iden att den flexibla förbrukningen ska balansera elsystemet.

(hoppas att du inte ser detta inlägg som en kapning av tråden, då får ni naturligtvis får ta bort inlägget)

Priser är aldrig förutsägbart.
Det beror helt och hållet på vad som händer i omvärlden, och hur marknader utvecklas.

I det här fallet begränsar det också diskussionen till att se efter alternativ.

Själv så kör vi här HVO i både lantbruk och skogsbruk trots att det blir dyrare än diesel.
Vi skaffade elbil trots att det var dyrare i inköp ( å andra sidan har det varit väldigt mycket billigare driftskostnader, så det har jämnat ut sig och nog egentligen gått plus). Dessutom finns det alltid något lite bättre bakom knuten, större batteri, bättre räckvidd och lägre inköpspris.
Samma sak med solceller, som folka av någon anledning skall räkna hem ekonomiskt blixtsnabbt, samtidigt som det läggs pengar på köksrenoveringar, altandäck, utomhuspooler och semesterresor som inte ger något ting tillbaka alls.

Vi gör alla olika val, och vi har valt att var med och sats på utveckling som vi tror på.

Det är också därför vi vågade satsa på en Malwa 460 som det inte ens fanns färdiga ritningar på.
Idag njuter jag av att jag förhoppningsvis är en anledning till att det finns en rejäl svensk spelare på marknaden för beståndsgående maskiner.

Den känslan, och känslan av att känna att jag gör något jag tror är bra för kommande generationer är något som egentligen inte kan värderas i kronor och ören. För mig är det viktigare än.

Skulle jag bara fokusera på den ekonomiska delen skulle jag bara bli handlingsförlamad.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Du Alvarsson är allt bra enkelspårig.
I stället för att höja - som du förordnar (ren sossepolitik), se i stället till ett elpriserna blir rättvisa = varthän du i Sverige bor ska du få ungefär lika elpris - ÄR INTE DET RÄTTVISEPOITIK ???.
I.o.m. detta kanske just den förbannade elbilen skulle kunna slå igenom 😀 😀
Men visst är man sosse eller vänster så ska allt som inte just passar straffbeskattas.

När har elbilar slagit igenom?

Mobility Sweden sammanfattar 2025 så här i sitt pressmeddelande
2025 blev återigen ett svagt år för personbilsmarknaden i spåren av den utdragna lågkonjunkturen. Nyregistreringarna ökade med 1,3 procent jämfört med 2024, som var det svagaste året på tio år. Efter elbilarnas tillbakagång under 2024 ökade andelen från 35 till 36,5 procent. Laddhybriderna uppgick till den högsta andelen någonsin, strax under 27 procent, som resulterade i ett nytt toppår även för andelen laddbara, med drygt 63 procent.

och

Både procentuellt och i volym var ökningen av elbilar större hos privatkunder.

Det betyder att laddbara bilar är mest intressanta, och intresset ökar mest hos privatpersoner.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Sundhult skrev:Jag är tacksam om vi håller oss till ursprungsämnet.

"Vad kan jag göra för att inte köra på ´diktaturdiesel´?"

Tröttsamt att det skall bli elbilsping-pong.

Jag önskar att vi i den här tråden säger "Ja! Elbilar är ett alternativ om jag vill slippa 'diktaturdiesel', men finns det fler sätt?"

Bilar som går på biogas. Inhemskt producerat bränsle framställt i reningsverk och av kogödsel. Etanol var hett några år. Därefter tog gasen över. Sedan var det snåla dieselbilar. Och nu är det elbilar. Alltid en lösning åt gången.

Bland personbilar för gasen en tynande tillvaro och tankställen försvinner. Men vad gäller lastbilar så byggs det nya tankställen (där även personbilar kan tanka).

Med ett gasdrivet fordon slipper man batterier från diktaturen Kina. Vilken miljöpåverkan framställningen av batterier har skrivs det väldigt lite om. Dagens Nyheter gjorde ett försök:

https://www.dn.se/varlden/har-vill-kina ... gnet-runt/

Det gick inte så bra kan jag avslöja. Uppenbarligen finns det något som är känsligt.

Användarvisningsbild

Rossignol skrev:
Sundhult skrev:Jag är tacksam om vi håller oss till ursprungsämnet.

"Vad kan jag göra för att inte köra på ´diktaturdiesel´?"

Tröttsamt att det skall bli elbilsping-pong.

Jag önskar att vi i den här tråden säger "Ja! Elbilar är ett alternativ om jag vill slippa 'diktaturdiesel', men finns det fler sätt?"

Bilar som går på biogas. Inhemskt producerat bränsle framställt i reningsverk och av kogödsel. Etanol var hett några år. Därefter tog gasen över. Sedan var det snåla dieselbilar. Och nu är det elbilar. Alltid en lösning åt gången.

Bland personbilar för gasen en tynande tillvaro och tankställen försvinner. Men vad gäller lastbilar så byggs det nya tankställen (där även personbilar kan tanka).

Med ett gasdrivet fordon slipper man batterier från diktaturen Kina. Vilken miljöpåverkan framställningen av batterier har skrivs det väldigt lite om. Dagens Nyheter gjorde ett försök:

https://www.dn.se/varlden/har-vill-kina ... gnet-runt/

Det gick inte så bra kan jag avslöja. Uppenbarligen finns det något som är känsligt.

Biogas är ett bra sätt att lagra energi på helt klart. Precis som vätgas.

Speciellt bra i stationära anläggningar med bra möjligheter till rening av utsläppen (partiklar, kväveoxider och för den delen koldioxid) jämfört med mobila system.

Dessutom bra om det som avgår i värme från en sådan anläggning kan användas som värmeenergi som fjärrvärme.

Stationär anläggningar som kan producera elektrisk effekt, och som lätt kan distribueras vi befintligt elnät ändå ut till det lilla torpet mitt i skogen. Det behövs inga speciella mackar för att få tag i det drivmedlet.

Ett problem är att det skulle bli så oerhört svårt att producera den mängden förnybara biogasbränslen i Sverige. Förbrukningen är högre än vad vi kan producera, speciellt om vi också skall producera humankost. Förbränningsprocessen har inte tillräckligt hög verkningsgrad för att det skall vara rimligt. Där är som sagt var en nyckel i så fall att det görs stationärt, så att den värmeenergi som annars går förlorad kan ersätta annan energiförbrukning.

Vi har alla förutsättningar att producera batterier här i norden, för att frikoppla oss vi väldigt stor utsträckning från beroende Om vi vill.
I och för sig är det svårt att försöka hålla jämna steg med exempelvis Kina, för de har en strategi att bli bra på det. Det är en konkurrensfördel som de får jämfört med resten av världen. Vi har det mesta som ingår i den tekniken här. Det som saknas är produktionsanläggningar och kompetens. Lite värre är det med fossilolja, och förnybara bränslen har etts torre råvara behov än vi kan täcka.

Det skulle alltså gå att slippa "diktaturberoende" i att för batteriteknik området.
Det gäller att vi som land bestämmer oss för det, och gör verkstad av det.

gurka  
Sundhult skrev:
Vi har alla förutsättningar att producera batterier här i norden, för att frikoppla oss vi väldigt stor utsträckning från beroende.
Det som saknas är produktionsanläggningar och kompetens.

Jag tror att det är extremt svårt att idag förutse vilken batteriteknik ,vilken produktionsteknik, vilken inbyggnadsform som kommer att användas i framtiden (dvs om 5-10 år).
Om vi igen, skulle försöka så måste man även vara beredd på stora misslyckanden...
(speciellt när vi saknar kompetens inom området)

Alvarsson  
#905147Så är det med all ny teknik. Men skall man va en framtida framgångsrik fordonsleverantör bör man nog också ha kompetens för tillverkning av batterierna. AB Volvo fick grönt ljus förra veckan för sin batterifabrik i Mariestad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -mariestad
Senast redigerad av Alvarsson sön 25 jan 2026, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Alvarsson  
#905192Volvos nya elbil EX60 ger oss goda förutsättningar att göra oss mindre beroende av diktaturdiesel.
https://elbilen.se/nyheter/volvo-chefen ... a-elbilar/

jannee  
#905194Man är väl sanningen närmare om man i stället säger att inhandla en EX 60 innebär ett STORT hål i plånboken eller att man sätter sig i en HELT ONÖDIG skuld.
Men du Alvarsson som är så intelligent kan väl också beräkna eller reda ut hur stor kostnaden blir/år om man inhandlar motsvarande bil - då beräknat på att du lånar till marknadsmässig ränta + senare värdeminskning o.s.v.

Alvarsson  
#905196Tre års gratis hemladdning får du också Jannee om du köper en ny EX60

jannee  
#905201Genomsnittslönen för svensk medelklass ligger i runda slängar på 40 tkr brutto/mån = ca 27 tkr efter skatt.
4 ggr denna summa motsvarar på ett ungefär vad vad en EX 60 kostar dig första året du är ägare, oberoende om du kör 1500 eller 2 000 mil/år.
Vilka är det som EGENTLIGEN verkligen har råd ?
Är det försvarsbart att en 1/3 del av en medelklassvensks årslön ska gå till bilkostnad ??
Visst det få kosta om man ska ligga på topp, åka runt på lånta fjädrar - får bara hoppas att bostadsbidragen höjs 😀 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#905277Tråden nu åter rensad.

Regler:

- Inga one-liners med länkar, utveckla ditt svar
- Håll dig ämnet
- Sluta klaga öppet i trådar, anmäl inlägg istället

Överträdelse = varning. 3 varningar = avstängning.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Man är väl sanningen närmare om man i stället säger att inhandla en EX 60 innebär ett STORT hål i plånboken eller att man sätter sig i en HELT ONÖDIG skuld.
Men du Alvarsson som är så intelligent kan väl också beräkna eller reda ut hur stor kostnaden blir/år om man inhandlar motsvarande bil - då beräknat på att du lånar till marknadsmässig ränta + senare värdeminskning o.s.v.

Det gäller att titta på TCO, total cost of ownership.
Det är inköp och sedan driftskostnader i drivmedel (el eller bensin/diesel/gas), förbrukningsdelar, service som måste väga samman över tid.

Den här filmen är några år.
Nu har bilen gått 17700 mil snart. Vi har bytt en omgång däck (slits fortfarande på ungefär samma körsträcka som våra tidiigare dieslar) sedan dess, och nu skall vi byta ett hjullager igen.

Det här är fortfarande inte en fråga om elbil eller inte, så lägg inte ner för mycket energi på just den delen.

Frågan är fortfarande hur jag kan undvika köra fordon på "diktaturdiesel", och då gäller det att hitta något som ligger bortanför den fossila dieseln som är bakgrunden till begrepp.

HVO är ett sätt.
El är ett annat.

jannee: När kommer köra du med något av dessa bränslen för att slippa "diktaturdiesel"?

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).