Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 884786 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Robur Clivus  
#792498 Skagen fonder hade nyligen en konferens där Mark Mills höll ett intressant föredrag, lite på temat att "Kejsaren är naken".


Gissar att med dagens EU-majoriteter/politiker och den politik de för just nu så kommer det vara en betydligt annorlunda sammansättning och inriktning på EU när vi närmar oss 2030-talet (Om det finns kvar), kanske inte till det bättre på alla plan men definitivt annorlunda, pendeln slår hårt åt andra hållet när man tror man står över marknadsekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#792512 Delvis har vi oss själva att skylla när vi har gett bort makten till de normal och svagbegåvade. Över lag har dom svårt att ta till sig och analysera information.
Hur många har pratat med en riksdagsledamot och tänkt oj vilken intelligent och bildad person?
Dom springer i grupp på den boll som är inne just nu.

Media är inte ett bättre.

“I became a journalist partly so that I wouldn't ever have to rely on the press for my information.” – Christopher Hitchens

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hfab  
#792513
svampbob skrev:Hur många har pratat med en riksdagsledamot och tänkt oj vilken intelligent och bildad person?

🤚

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#792531 Hfab, du förstår väl att min uppfattning angående eldrivna verktyg är helt rätt.
Vi har ju tillsammans röstat fram förespråkare för VÅRA åsikter = de rätta.
Alltså är du hfab en motsträvare som inte förstår utvecklingen och vårt egna bästa, vilket däremot DE gör som VI TILLSAMMANS (demokrati) valt.
Att allt sedan går åt helvete är vårt egna fel, VI som röstat fram de som ska bestämma, m.a.o. vi har valt FEL företrädare.
M.a.o. är det INTE politikernas fel utan vårat.
Personligen är jag SDare, men även dessa har tyvärr sina brister, vilket även jag har.
Nää, framtidens melodi är yxa och fogsvans, virket forslar hästen senare ut = miljövänligt.
Du hfab är väl också fullt medveten om att el har vi i överflöd, exporterar el i 9 dagar av 10 om inte mer.
M.a.o. olja är en produkt vi kommer att klara oss bra utan, om vi bara slutar vara så bekväma :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#792569
Hema skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Hema skrev:De kommer få backa från detta. Såvida de inte ska förbjuda fordonskörning mer eller mindre framöver.


Fast "vi" är redan på god väg eller?
Diagrammet nedan är nyregistreringar januari 2019 jämfört med januari 2023.

Kan du se en 100% eldriven fordonsflotta med dagens teknik?


Jag vet såklart inte men vi får väl hoppas att teknikutvecklingen gör det möjligt?

På något sätt står vi vid ett vägskäl. "Alla" säger att vi ska bli fossilfria men kanske inte alltid hur. Gör man lite uträkningar på statistik över energiförbrukningen så blir man ju lite mörkrädd. Om jag tolkat och räknat rätt så förbrukar transportsektor globalt sett ca. 140.000 TWh per år. Majoriteten här är fossil olja. Att konvertera detta till kubikmeter virke så blir det ca. 60 miljarder m3 varje år. Årsavverkningen globalt ligger på 3,9 miljarder m3.

Att löpa linan ut med biobränsle kan bli tufft ur ett globalt perspektiv. Stämmer det så kan man se det som att vi är inmålade i ett hörn. Fossilt ska bort, det kan inte ersättas med bio från skogen, vad återstår?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#792571 Under kriget körde vi på gengas när bränsle var tillgängligt, i framtiden får vi nyttja el när det finns någon tillgång.
Sanna mina ord, så här riskerar det att bli.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#792577 Får bakåtsträvarna som de vill så står de snart med sina urladdade "teslor" och ingen el att ladda med, bara att vänta på att det ska komma förbi en hästdragen droska 👍

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#792616 https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... elbilarna/ Det är inte så illa.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#792621 Sickert svammel, nr nu ALL elström som produceras norr om Dalälven också snart (om ca 10 år) ska konsumeras norr om + inte så lite till, vart ska vi då få vår ström, vi som bor söderut?
Du Alvarsson har blivit totalt hjärntvättad av all felaktig propaganda om elens förträfflighet men inte minst driftsäkerhet.
Det är samma med elen som det vart med E 85 som skulle vara guds gåva till mänskligheten, vart blev det av den sagan.
Eller gasbilarna som helt skulle överta marknaden för 20 till 25 år sedan, var också en ballong som snabbt sprack.
DU eller de som förlitar sig på den snabbt växande vindkraften lever i det blå = drömmar och fantasier som ALDRIG kommer att slå in.
Här i Sverige byter vi färdriktning vart fjärde år = vi byter åsikter och självklarheter, det hinner rinna mycket vatten under broarna innan vi kommit till den dagen vi med 100 % garanti klarar HELA vår egna elförsörjning - om nu också den tunga industrin ska elektrifieras.
Är personligen inte mot eldrift men för den sakens skull vill jag inte ta flera steg bakåt.
Det är en trygghet att veta när jag fulltankat bilen kan jag lätt köra 150 mil - kör jag lugnt, 170 mil innan jag behöver fylla på nytt drivmedel, jag har nu 10 m3 (blank)diesel i farmartanken = klarar mig i många år innan jag behöver bekymra mig om påfyllnad.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#792622 Du får tala om vad det är för fel i Vattenfalls felaktiga propaganda.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#792624
Robur Clivus skrev:Skagen fonder hade nyligen en konferens där Mark Mills höll ett intressant föredrag, lite på temat att "Kejsaren är naken".


Gissar att med dagens EU-majoriteter/politiker och den politik de för just nu så kommer det vara en betydligt annorlunda sammansättning och inriktning på EU när vi närmar oss 2030-talet (Om det finns kvar), kanske inte till det bättre på alla plan men definitivt annorlunda, pendeln slår hårt åt andra hållet när man tror man står över marknadsekonomi.

Mycket bra, tack! Den säger ju allt. Det blir en kalldusch!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#792653 Felet med Vattenfalls propaganda är att de inte sett till helhetsbilden.
De har inte tagit hänsyn till den förväntade ökningen av el i norra Sverige.
Räknar också på installerad effekt, inte på den verkliga effekt som levereras.
Om nu vi totalt sett endast ska nyttja el som energikälla måste det ÅRLIGEN byggas 2 000 nya vindkraftverk.
Något som Vattenfall noga har glömt.
Alvarsson.
Åt vilken håg står de personer som författat allt om vindkraftens alla fördelar, är nog något du först ska fundera över innan du låser fast dina åsikter.
Som du väl vet kan man med statistik bevisa exakt vad man vill om eller när man förbiser obehagliga andra fakta.
Inget illa om kineserna eller indierna men finns inga andra länder som bygger så pass många kolkraftverk och kärnkraftverk som dessa - man kan undra varför och varför satsar de inte dessa pengar på vindkraftverk.
I Europa och Amerika avvecklas kolkraften, men det byggs och planeras fortfarande för ca 1600 nya kolkraftverk i ca 60 länder, huvudsakligen i Asien. Indien är i färd med att bygga 297 och har 149 under planering. Andra länder som satsar stort på kol är Turkiet (93 nya kraftverk), Filippinerna (60) och Japan (45). Inom EU är 27 nya kolkraftverk på gång.
För närvarande finns det 444 reaktorer i drift på global nivå, och ytterligare 56 stycken byggs, varav 18 stycken i Kina, och 6 stycken i EU Sedan år 2000 har drygt 100 nya kärnkraftsreaktorer börjat producera ny fossilfri el.
Eller är det så enkelt att vi i Sverige begriper något som beslutsfattarna i andra länder inte gör?
Själv tror jag dock att beslutsfattarna i Sverige är så inavlade att de inte begriper sitt egna bästa.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#792667 Jag kan konstatera att det föreligger ansökningar inne hos myndigheterna på ny vindkraft på 280 TWH. Motsvarar dagens Svenska elproduktion gånger 2. Inte en enda människa vill satsa på ny kärnkraft. Så ser det ut i dag, sen kan du och jag tycka vad vi vill om dessa fakta.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#792679 Kanske installerad effekt - ja, men hur mycket produceras sedan, det är där du ska ta dig en funderare över.
2021 hade vindkraften ett effekttillgänglighet på 50 %
Det är sådant man måste ta hänsyn till när man diskuterar om vindkraftens tillförlitlighet.
Vindkraften motsvarar nu en installerad effekt om 11 GW vilket kan jämföras
med vattenkraftens 16 GW och kärnkraftens 9 GW
MEN enligt kontrollrummet producerar
Kärnkraften 5794 mw
Vattenkraften 9828 mw
Vindkraften 4061 mw
Undrar lite varför inte vinden producerar mer än kärnkraften?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#792686 Det du skulle ta dig en funderare över är att dom som har kapital vill investera i vindkraft motsvarande 280 TWH. Samtidigt som man inte vill investera en enda krona i ny kärnkraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).