Bilar
Dieselbilar förbjuds?
tor 18 feb 2021, 21:03#701453Mmmm. Har varit USA och Canada och sett. Då hade man inte mycket vindkraft utan det var högspänningsledningarna som for illa. Kunde bli över en meter tjocka. Problemet var att överföringsförlusterna tinade isen mer på en sida, mot nästa kabel. Isens vikt vred då av linan. Isstormar inte helt ovanliga då USA har ett enormt fastland. I övrigt har vedproducenten rätt.
tor 18 feb 2021, 21:11#701457I Texas har 46000 Mwh elkapacitet slagits ut i stormen. Hårdast drabbat är Naturgas, Kol och Kärnkraft där 28000 Mwh av kapaciteten slagits ut. Vind och Sol har 18000 Mwh slagits ut.
Så att skylla på vindkraften utan att veta fakta är löjligt. I dessa väderfenomen drabbas allt. Det är temperaturer som avviker 30-40 grader mot det normala.
Under vintern är normal kapacitet 67000 Mwh och nu är. An på lite drygt 20000 Mwh.
Så att skylla på vindkraften utan att veta fakta är löjligt. I dessa väderfenomen drabbas allt. Det är temperaturer som avviker 30-40 grader mot det normala.
Under vintern är normal kapacitet 67000 Mwh och nu är. An på lite drygt 20000 Mwh.
tor 18 feb 2021, 21:14#701458
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kold ... -dodsoffer
hlb skrev:Miljoner hushåll utan ström och flera minusgrader. SVT undviker att rapportera.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kold ... -dodsoffer
tor 18 feb 2021, 21:25#701462
Hur slogs kärn och kolkraft ut?
Vedproducent skrev:I Texas har 46000 Mwh elkapacitet slagits ut i stormen. Hårdast drabbat är Naturgas, Kol och Kärnkraft där 28000 Mwh av kapaciteten slagits ut. Vind och Sol har 18000 Mwh slagits ut.
...
tor 18 feb 2021, 21:30#701464
Det har jag ingen fakta om. Men som hlb var inne på så bygger det ju i sånna här isstormar enorma mängder is på ledningarna. Så förmodligen är det väl ledningsbrott till och från dessa verk. Men det är min gissning och ingen information jag läst.
r93 skrev:Vedproducent skrev:I Texas har 46000 Mwh elkapacitet slagits ut i stormen. Hårdast drabbat är Naturgas, Kol och Kärnkraft där 28000 Mwh av kapaciteten slagits ut. Vind och Sol har 18000 Mwh slagits ut.
Det har jag ingen fakta om. Men som hlb var inne på så bygger det ju i sånna här isstormar enorma mängder is på ledningarna. Så förmodligen är det väl ledningsbrott till och från dessa verk. Men det är min gissning och ingen information jag läst.
tor 18 feb 2021, 21:46#701467Nä, det är inte konstigt att vi har en sådan polarisering i samhället.
När jag läste om detta först, för flera dagar sedan så var nyheten att vindkraften i Texas började frysa ihop i snön, Texas är ju flaggskeppet i usa med de största vindkraftsparkerna, sedan blev problemen tydligen större.
När man nu läser, när världen fått upp ögonen så är det tydligen bara 10% vindkraft i ”flaggskeppet” Texas, 10% nuclear och resten fossil fuels.
Att kärnkraftverk och kolkraftverk bara skulle sluta fungera pga kyla och blåst är ju helt befängt, otroligt att vi i Sverige lyckats att hålla kärnkraften och värmekraftverk igång under vargavintrarna.
Givetvis så är det ju säkert att ledningarna rasar av all is.
Detta är inte bra för någon, man vet ju inte längre vad som är sant och inte!
När jag läste om detta först, för flera dagar sedan så var nyheten att vindkraften i Texas började frysa ihop i snön, Texas är ju flaggskeppet i usa med de största vindkraftsparkerna, sedan blev problemen tydligen större.
När man nu läser, när världen fått upp ögonen så är det tydligen bara 10% vindkraft i ”flaggskeppet” Texas, 10% nuclear och resten fossil fuels.
Att kärnkraftverk och kolkraftverk bara skulle sluta fungera pga kyla och blåst är ju helt befängt, otroligt att vi i Sverige lyckats att hålla kärnkraften och värmekraftverk igång under vargavintrarna.
Givetvis så är det ju säkert att ledningarna rasar av all is.
Detta är inte bra för någon, man vet ju inte längre vad som är sant och inte!
...
tor 18 feb 2021, 21:46#701468Jag är ganska säker på att det är ledningsproblem, Mycket luftledningar i USA. Ser uppgifter om att energiproduktionen i Texas sjunkit från 85 000 MWh till 40 000. Vi hade liknande i mellansverige för något tiotal år sedan, då flera toppspiror på TV-masterna var riktigt illa ute p g a utböjning. (Över 400 ton is i en mast mätt med trådtöjningsgivare.) Vi ska inte slå oss för bröstet, för den gången hade vi bara tur. Texas har rätt länge kritiserats för att ha dålig svängmassa i systemet.
tor 18 feb 2021, 21:57#701469
Den energiproduktionen du nämner är den normala för sommaren med större behov då man kyler mycket. Men vintertid så är normal produktion 67000 Mwh. Så produktionen är bara lite över 20000 Mwh just nu.
hlb skrev:Jag är ganska säker på att det är ledningsproblem, Mycket luftledningar i USA. Ser uppgifter om att energiproduktionen i Texas sjunkit från 85 000 MWh till 40 000. Vi hade liknande i mellansverige för något tiotal år sedan, då flera toppspiror på TV-masterna var riktigt illa ute p g a utböjning. (Över 400 ton is i en mast mätt med trådtöjningsgivare.) Vi ska inte slå oss för bröstet, för den gången hade vi bara tur. Texas har rätt länge kritiserats för att ha dålig svängmassa i systemet.
Den energiproduktionen du nämner är den normala för sommaren med större behov då man kyler mycket. Men vintertid så är normal produktion 67000 Mwh. Så produktionen är bara lite över 20000 Mwh just nu.
tor 18 feb 2021, 23:07#701487
https://twitter.com/OLundevall/status/1 ... 0507026433
hlb skrev:Kan inte åka och kolla, för mitt universalinstrument är inte graderat så högt. Kanske bättre att mäta temperaturen i texas-bornas sängar. Rätt allvarligt med betonghus och ingen ved att elda med.
https://twitter.com/OLundevall/status/1 ... 0507026433
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 16 mar 2021, 19:22#705318Den här texten var riktigt rolig och bra.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... aa4VpAR4ns
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... aa4VpAR4ns
tis 16 mar 2021, 20:46#705338På 50 talet övergick man från svans i skogen till motorsåg, Det gick snabbt och var verkligen effektivitetshöjande.
Senare kom skördaren, tog "något" längre tid men återigen effektivitetshöjande och även den en ekonomisk besparing.
Men att övergå från fossildrivna till elbilar lär nog ta en betydligt längre tid och någon ekonomisk vinst har det ännu inte varit.
Zalmans profetia var att elbilarna skulle bli billigare än motsvarande fossildrivna, det är något vi dock inte märkt - tvärtom.
I dag erbjuder regeringen subventioner + skattebefriad laddning (hemladdning), dennes saga är dock kortvarig.
Blir på sikt inte billigare att köra eldriven än dagens fossildriven.
Tyvärr eller tur är väl det att att vi konsumenter varken kan påverka det ena eller andra - bara att tacka och ta emot.
Senare kom skördaren, tog "något" längre tid men återigen effektivitetshöjande och även den en ekonomisk besparing.
Men att övergå från fossildrivna till elbilar lär nog ta en betydligt längre tid och någon ekonomisk vinst har det ännu inte varit.
Zalmans profetia var att elbilarna skulle bli billigare än motsvarande fossildrivna, det är något vi dock inte märkt - tvärtom.
I dag erbjuder regeringen subventioner + skattebefriad laddning (hemladdning), dennes saga är dock kortvarig.
Blir på sikt inte billigare att köra eldriven än dagens fossildriven.
Tyvärr eller tur är väl det att att vi konsumenter varken kan påverka det ena eller andra - bara att tacka och ta emot.
fre 23 apr 2021, 14:33#710470Då var det dags för mig igen. 71 oljebyte, filter på Mercedes 200D. Helt otroligt vad den går. Billigt går den 0,57L mil, senaste tanken.😊
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 23 apr 2021, 15:40#710473
Finfina grejor det där 👍
fendt311 skrev:Då var det dags för mig igen. 71 oljebyte, filter på Mercedes 200D. Helt otroligt vad den går. Billigt går den 0,57L mil, senaste tanken.😊
Finfina grejor det där 👍

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).