Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 1069060 visningar 89 följer Svara, dela mm...  

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#592356Nu är det inte bara elbilar och smartphones som försöker sätta eld på omgivningen.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/299382/ ... i-trapphus
Håll ut, reklamen slutar så småningom.

Avslutat-02  
#592358eftersom det tydligen går en helig ko i el och annan drift, så är det lika bra att sitta vid köksbordet och säga...
vad var det jag sa....
men inte öppet för då....

axwell  
vinterrojarn skrev:eftersom det tydligen går en helig ko i el och annan drift, så är det lika bra att sitta vid köksbordet och säga...
vad var det jag sa....
men inte öppet för då....

En svensk tiger och du röjer väl inget den här vintern :mrgreen: :roll: .

Avslutat-02  
#592366Jo tyvärr så blir det en vinter till i röjskogen... Men inte sörjer jag det för mycket....

Hema  
axwell skrev:Nu är det inte bara elbilar och smartphones som försöker sätta eld på omgivningen.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/299382/ ... i-trapphus
Håll ut, reklamen slutar så småningom.

Samma sak med elcykelbatterier. Det är farliga saker och det kan bildas väldigt farliga/giftiga gaser vid brand i litiumbatterier. Brandkåren måste bära gasmask vid elbilsbrand. Samt dessa bränder är inte lätta att släcka då även den kemiska reaktionen måste avstanna. Annars riskerar branden starta igen.

Vi har i Sverige redan haft elbränder pga elbilsladdning (dock inte bilens fel utan uttaget var inte anpassat för kontinuerligt maxuttag under så lång tid). Vi har haft minst en brand i gbg med cykelbatteri som tagit eld och skadat bostadshus som följd.

Ett batteri bör inte lämnas utan uppsikt under laddning (omöjligt i vissa fall). Utan då ska man se till att det är i ett slutet utrymme med inget brännbart materiel i dess närhet.

Ps: Snart dax att kolla över alla brandvarnare osv. 👍

axwell  
vinterrojarn skrev:o tyvärr så blir det en vinter till i röjskogen... Men inte sörjer jag det för mycket....

axwell skrev:En svensk tiger och du röjer väl inget den här vintern :mrgreen: :roll: .

Ta inte kommentaren så "skogligt".

Avslutat-02  
#592431brukar bli så otrevligt när jag "röjer" vissa delar... :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592486Vill egentligen inte hålla liv i den här tråden. Men ändå. Precis bytt min 14 månader gamla Ford Ranger Wildtrack 3.2 till en ny. Den nya är en Ford Ranger Wildtrack 2.0. De ser nästan likadana ut, liter elektronisk grejor och mer skinn men annars lika.
Så varför byta? Jo den har Fords senaste, och troligen sista, dieselmotor. En fantastisk maskin med dubbelturbo. Den drar 2,5 dl mindre än 3.2an. Den är smidigare, snabbare och minst lika stark. Mer hk och Nm och en 10 växlad låda.
Drar regelbundet runt på 3000 kg, och den här är bättre än 3.2an.
Känns nästan lite vemodigt att man kanske kör det sista och bästa som gjorts. Vilken maskin!
Sen får det väl bli nått batterisurr...

Avslutat-02  
#592492det där sista stycket du skrev är icke läsbart..... :mrgreen:

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:det där sista stycket du skrev är icke läsbart..... :mrgreen:

Närmar mig botten i glaset... :roll:

Avslutat-02  
#592499förstod det eftersom du ens skulle överväga en sådan...... :mrgreen:
som tur är så finns det bot emot tomma glas....

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592512Det där batterisurret kan nog Zahlman reda ut åt dig... :d
/Niklas

Användarvisningsbild

Niking skrev:Det där batterisurret kan nog Zahlman reda ut åt dig... :d
/Niklas

=))

Användarvisningsbild

svampbob  
#592547Det finns en kampanj/sammanslutning som heter "Utan bilen stannar Sverige" snart får dom byta till "Utan petroleumbilen stannar Sverige" Sanningen är att för en stor del av svenskarna kommer det inom en snar framtid varken finnas praktiska eller ekonomiska möjligheter att lösa vardag och arbetsliv förutsatt att den lagda politiska inriktningen ligger kvar.
Jag tror att i nästa valrörelse kommer det att finnas en opinion för att lindra skattetrycket och reglerna för petroleumbilar och det parti som driver den frågan kommer garanterat att vinna många röster.

isteskog  
svampbob skrev:Det finns en kampanj/sammanslutning som heter "Utan bilen stannar Sverige" snart får dom byta till "Utan petroleumbilen stannar Sverige" Sanningen är att för en stor del av svenskarna kommer det inom en snar framtid varken finnas praktiska eller ekonomiska möjligheter att lösa vardag och arbetsliv förutsatt att den lagda politiska inriktningen ligger kvar.
Jag tror att i nästa valrörelse kommer det att finnas en opinion för att lindra skattetrycket och reglerna för petroleumbilar och det parti som driver den frågan kommer garanterat att vinna många röster.

Då får det nog bildas ett nytt parti! Alla de nuvarande har ju höjt bränsleskatterna när de suttit vid makten ..... :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).