Bilar
Köpa - Vilken PickUp?
lör 10 dec 2011, 19:54#150121Min gamla 9000cse fick jag dra 1800 med E-kort.
lör 10 dec 2011, 20:58#150134Det går ju säkert o få andra dragkrokar monterade med annan klassning men sen har vi ju vissa regler på hur mycket får lasta o dra om du har b-körkort innan det överstiger gvränsen för tung lastbil (svensk fjantiga regler)
Därför monterar dom inte större draganordningar
Personligen tycker jag att nan ska få lasta vad tex en fullsize är klassad för från fabrik och att alla fullsuze pickisar ska få köras med b kort, tycker dom här lagarna är riktigt förlegade
Därför monterar dom inte större draganordningar
Personligen tycker jag att nan ska få lasta vad tex en fullsize är klassad för från fabrik och att alla fullsuze pickisar ska få köras med b kort, tycker dom här lagarna är riktigt förlegade
Annran köre Navara sjålv köre je Na'värre
lör 10 dec 2011, 21:00#150135Ja det är lite lustigt att de bästa dragbilarna är helt värdelösa som dragbilar om man har ett B-kort....
PS. Vore kul att se vad som hände om svedala införde en lag där alla bilar som säljs max får släppa ut 120g co2/km.....
PS. Vore kul att se vad som hände om svedala införde en lag där alla bilar som säljs max får släppa ut 120g co2/km.....
lör 10 dec 2011, 23:27#150170
Just exakt, jag försöker bara få bra argument av dig som är så fanatisk åt andra hållet.
th skrev:Sen är det ju alltid lite skoj att retas lite med de som är lite fanatiker i något ämne
Just exakt, jag försöker bara få bra argument av dig som är så fanatisk åt andra hållet.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 11 dec 2011, 02:22#150185Jag vill han en riktigt fullsizare, helst en 7,3a från 94-97. Eller en 6,5a från samma tid.
Men skulle jag pendla tio mil till jobbet varje dag känns det som att en premiumbil byggd för persontransport är bättre lämpad än en bil byggd för att lasta ett ton på flaket.
Tankade 120d:n ikväll, efter 89 mil fick jag i 50 liter. 0,56/L.
En 20-årings högerfot och allt som oftast skyltad hastighet plus 20-30 km/h.
Med de bredare sommardäcken ökar nog förbrukningen något..
Men skulle jag pendla tio mil till jobbet varje dag känns det som att en premiumbil byggd för persontransport är bättre lämpad än en bil byggd för att lasta ett ton på flaket.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
sön 11 dec 2011, 10:39#150204
Sant, kör man 10 mil varje dag på bra vägar och inte behöver ha med sig nåt, då
vore ju en Camaro Z28 eller en Caprice SS ett bra val, men för min egen del är dilemmat
att ibland ska jag ha med mig grejer, folk, och ibland åka på sämre vägar, så då funkar
pickisen som en bra kombinationsbil: 6 sitsar, flak & komfort.
obantteg skrev:Jag vill han en riktigt fullsizare, helst en 7,3a från 94-97. Eller en 6,5a från samma tid.
Sant, kör man 10 mil varje dag på bra vägar och inte behöver ha med sig nåt, då
vore ju en Camaro Z28 eller en Caprice SS ett bra val, men för min egen del är dilemmat
att ibland ska jag ha med mig grejer, folk, och ibland åka på sämre vägar, så då funkar
pickisen som en bra kombinationsbil: 6 sitsar, flak & komfort.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 11 dec 2011, 12:49#150210Det var ett jävla dåligt andrahandsvärde på Saaben. 330.000kr + moms blev det i mellan.
Frun ville ha helgen på att tänka. Men vi är eniga att det är en otroligt skön bil och skulle passa oss perfekt. Dessutom som jag fattar det så lyfter vi hela momsen? Jag ringde bokföraren men hon kunde inte svara så är det så så är vi en Chev ägare på måndag
Frun ville ha helgen på att tänka. Men vi är eniga att det är en otroligt skön bil och skulle passa oss perfekt. Dessutom som jag fattar det så lyfter vi hela momsen? Jag ringde bokföraren men hon kunde inte svara så är det så så är vi en Chev ägare på måndag
sön 11 dec 2011, 13:13#150212
Nå´n som kan redogöra för reglerna?
Jag har hört något om krav på "luftspalt" mellan hytt och flak, alltså så att flaket ska gå att lyfta av separat? ......kanske gammal bestämmelse?
De flesta pickuper är ju konstruerade så, men just Avalanche, fulingen Ssangyong Actyon och några mindre pickuper (antagligen personbilskonstruktioner i grunden) är ju inte det, innebär det problem med momsdragning?
Jag har också hört talas om att man får dra halva momsen på skåpbilar, är det så?
I händelse av halv moms, är det då hela vägen, inköp, drivmedel, däck, service?
Engelthon skrev:Jag ringde bokföraren men hon kunde inte svara......
Nå´n som kan redogöra för reglerna?
Jag har hört något om krav på "luftspalt" mellan hytt och flak, alltså så att flaket ska gå att lyfta av separat? ......kanske gammal bestämmelse?
De flesta pickuper är ju konstruerade så, men just Avalanche, fulingen Ssangyong Actyon och några mindre pickuper (antagligen personbilskonstruktioner i grunden) är ju inte det, innebär det problem med momsdragning?
Jag har också hört talas om att man får dra halva momsen på skåpbilar, är det så?
I händelse av halv moms, är det då hela vägen, inköp, drivmedel, däck, service?
sön 11 dec 2011, 17:31#150258
Det där är ändrat, förutom gällde karosserikod 30 för att få lyfta hela momsen, nu verkar det bara finnas en kod för last/skåpbilar som jag fattar det:
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 33723.html
Säkrast är väl att höra med Skatteverket.
ÅsaNisse skrev:Det gäller att ha rätt fordonskod.
Kravet är att det ska vara en lastbil. Går det att lyfta av flaket så går det att lyfta momsen, inte annars.
Det där är ändrat, förutom gällde karosserikod 30 för att få lyfta hela momsen, nu verkar det bara finnas en kod för last/skåpbilar som jag fattar det:
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 33723.html
Säkrast är väl att höra med Skatteverket.
Jomenvisst...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).