Bilar

Sannolikheten för att elbilen floppar?

108 inlägg 32238 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bgl skrev:Börjar bli ett allt tydligare ifrågasättande av var elbilar får snabbladdas. Både om det får ske inomhus och hur tätt bilarna år stå vid laddning.
Om den franska misstanken om att Notre Dame-branden har vållats av batteriet till ett handverktyg kommer att bekräftas kan skyddskraven kring litiumbatterier bli en "het" fråga!

Flygbolagen har också börjat ta upp laddning av mobiler på säkerhetsgenomgången. Ett av dem har även en lite lustig engelska som "When your device catch fire ..." istället för "If your device catch fire ..." som de borde mena :geek: .

bgl  
#562807Detta flygbolag kan redan har kunskapen eller också har dom lyssnat och tagit till sig Tage Danielssons geniala sannolikhetsmonolog om katastrofen i Harrisburg. Tages oöverträffade sätt att populärt förklara skillnaden mellan risk och osäkerhet i lunchrevyn "Under dubbelgöken" 1979 borde alltid vara aktuell för alla beslutsfattare i dessa yttersta tider.

Användarvisningsbild

totte  
#562859Här är det:

Användarvisningsbild

svampbob  
#562906I bästa fall är elbilarna bara lite sämre än dieselbilarna när det kommer till CO2 utsläpp.
Google gör en bra översättning till Svenska om tyskan är svår.

https://www.cesifo-group.de/ifoHome/pre ... autos.html

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562975Om elbilar säljer bättre än dieselbilar två år i rad, så tycker jag man kan säga att elbilen inte blev en flopp.

Personbilar pratar vi nu.

Användarvisningsbild

svampbob  
#562978Det såldes mycket metanolbilar under ett par år men nog vill jag räkna etanolen som en stor flopp.

tallen100  
#562979Flopp, helt klart.

Användarvisningsbild

svampbob  
#563025I ett p-hus i Shanghai en äldre Tesla modell S. Branden går skrämmande snabbt.

https://twitter.com/ShanghaiJayin/statu ... 9530406913

AKKAMAAN  
#563049Herre gud vilken intressant tråd, men ack så svår att argumentera. Har själv "Gillat" kommentarer här som både argumenterar "för och emot". Har själv haft denna elbils- och Hybridbils-hysterin i huvudet under ett antal år sedan jag själv försökte "räkna hem" en Toyota Prius för snart tio år sedan. Det räckte helt enkelt inte till att bara köra 800 mil per år, även om det mest var laddhybrid-vänlig stadsttrafik. Kommer i håg att jag för en break-even-kalkyl behövde köra över 3000 mil per år för en avskrivningstid på 5 år.

Läste en artikel nyligen av Aftonbladets bilexpert Robert Collin..."Hybridbilar bara spel för galleriet". Japp så är det tyvärr fortfarande, el- och laddhybridbilar är till 90% bara för "bragging rights" och har inget med personlig privatekonmi att göra. Ladd-hybrider typ Toyota Prius är bara riktigt konkurrenskraftiga och ekonomiskt försvarbara i intermittent stadstarfik där batterierna kan laddas varje gån bilen behöver bromsa in. Dessutom måste det höga inköpspriset göra att bilen körs många mil per år vilket är svårt för privatpersoner som bara kör i stadsmiljö till och från jobbet. I storstäderna ser man tusentalsnPrius-bilar och 95% är taxibilar som kör 7000-8000 mil per år. Det är den optimala användningen av en ladd-hybrid. Collin drar samma typ av slutsats i sin artikel. En bekant till mig, en trogen Toyota kund med bl a Toyota-jeepar i södra Afrika, besökte sin bilhandlare i Jämtland och bad om det bästa miljövänliga (han är en sund moderat-politiker) alternativet för en förhjulsdriven mestadels landsvägsbil och fick rekommentationen att Toyotas RAV4 Hybrid var det det han skulle köpa. Och nu sedan jag påpekade detta för honom så känner han sig lurad på två saker, miljövänligheten under långkörning då bränsleförbrukningen är högre än t ex en ren dieselbil, och dels totalekonomin av ägandet.

Oavsett vart elen kommer ifrån solpaneler eller kolkraftvek så har rena batteribilar har en stor fördel även om man tar bort statliga subventioner. El har högre "energivärde-densitet" än fossila bränslen.
1 liter bensin innehåller ca 31.5MJ (MegaJoule) energi
1 kWh innehåller motsvarande 3.6 MJ
1 liter bensin motsvarar sålunda 31.5/3.6= 8.75kWh

En bensinmotor har en verkningsgrad på ca 40%, om vi räknar med transmissionsförluster ut till hjulen så kanske vi ligger på 35% (ge eller ta)
En elmotor av induktionstyp har (i sämsta fall) en verkningsgrad på 85%, säg 80% efter reduktionsväxlar.

Elpriserna i Sverige ligger runt 0.60 kr per kWh. Det gör 8.75×0.6=5.20 kr per liter "el-bränsle"
Bränslepriserna är 3.0 gånger så höga som "el-bränsle", eller ca 16 kr per liter bensin.
Så vi behöver 8.75 gånger så många kWh av el för att motsvara 1 liter bensin.
8.75 kWh kostar ca 5.20 kr som skall jämföras med 16 för bensinen. För 16 kr kan jag köpa 27 kWh el.

1 liter bensin innehåller ca 31.5 MJ energi.
1 kWh el innehåller ca 3.6 MJ energi
Så vi behöver 8.75 gånger så många kWh av el för att motsvara 1 liter bensin.
8.75 kWh kostar ca 5.20 kr som skall jämföras med 16 för bensinen. För 16 kr kan jag köpa 27 kWh el.
Alla elbilar drar i runda slängar 20kWh per 100 km eller 2 kWh per mil eller ca 1.20 kr per mil. Det mostsvara en en bensinförbrukning på 0.075 liter per mil. Det klara inte ens laddhybriderna i stadstrafik

I USA är motsvarande siffror
Elpriserna varierar kraftigt i USA mellan 0.70kr - 1.60 kr per kWh, vi har ca 0.75 kr per kWh här i WA state.
8.75 kWh kostar ca $0.80 eller 6.50 kr som skall jämföras med 7 kr för bensinen. För 7 kr kan jag köpa drygt 8 kWh el.
Alla rena elbilar drar i runda slängar 20kWh per 100 kmeller 2 kWh per mil eller ca 1.60 kr per mil. Det mostsvara en en bensinförbrukning på 0.075 liter per mil. Det klara inte ens laddhybriderna i stadstrafik.

Det enda som i dagsläget kan konkurrera ut elbilens bränslekostnad skulle kunna vara vätgas bränslecell-tekniken.

Det som är fel i hela den här debatten är att man
1. väger in CO₂-miljökonsekvenser i produktionen av el- och hybridbilar, då det inte är 100% vetenskapligt belagt att CO₂ har en avgörande betydelse för klimatförändringen
2. att det ligger statliga skattelättnader och subventioner bakom inköp och bruk av el och hybridbilar
3. att det finns en sån polariserande propaganda från båda håll vad som är rätt och fel.

Om marknaden fick vara ifred från sådant så skulle vi hamna rätt i slutändan, troligen också miljömässigt

Notis1. Jag har en kompis här som har en ett par år gammal Porsche 911 Carrera och en lika gammal Tesla S. Ett bilägande som inte har något annat att göra än rent hobby-ägande vilket mesta dels gäller de flesta andr el och hybridbilar.. Han planerar nu byta bort båda dessa till den nya rena elbil Porsche Taycan Turbo EV som väntas böra säljas hösten år 2000. Tror jag väntar med att provåka Tesla'n och Carreran tills han får den nye Taycan, så tjänar jag in en halvtimme annars "bortkastad tid"... :lol: :lol: :lol:

Notis2. Nån nämnde att det mest var bara biluthyrningar som hade Tesla i USA. Må säkert vara så att man kan hyra dessa hos "Hertz" men den största andelen är privatägda bilar. Ser några stycken bara i min lilla håla med 19000 invånare och en enda biluthyrning som har en Toyota Camry som flaggskepp.

Edit: Glömde lägga in den här "Government"-sidan om eGallon, en jämförelse-enhet mellan "bensinförbrukning" och "elförbrukning" för elbilar. Man kan i kalkylatorn välja USA i genomsnitt samt per delstat
eGallon tar hänsyn till genomsnittlig energiförbrukning per mile för bensin respektive el (EV)
Microsoft Word docx om hur eGallon är beräknat

Användarvisningsbild

Arvid0  
#563067"(han är en sund moderat-politiker) " teoretiskt omöjligt, antingen eller. [emoji6]

AKKAMAAN  
Arvid0 skrev:"(han är en sund moderat-politiker) " teoretiskt omöjligt, antingen eller. [emoji6]

Han jobbar i en liten jämtländsk kommun med att skydda lokalt småföretagande och privat skogsägande. Det finns många, hundratals, sunda lokala politiker oberoende av partipiska. Jag är inte "moderat" själv, och röstar inte längre i Sverige, men har i alla fall tillräckligt med "skam i kroppen" för att kunna erkänna folk på andra sidan korridoren... :ymcowboy: **== %%-

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563084Intressant om utsläppsgränser och batteribilar.

http://www.brusselstimes.com/business/t ... tudy-shows

jannee  
#563095Akkamaans redovisning var intressant.
Vore även intressant med en uträkning från scratch.
Med scratch menar jag en uträkning från energiutvinningens början, från det man pumpar upp olja tills den kommer i brukarens händer.
Sammalunda med elen och då på de olika sätt den tillverkas men även alla transportförluster, elen har sina likväl som dieseln/bensinen.
Troligtvis blir det en verkligt komplicerad uträkning likväl som den då lätt kan vinklas till den enes eller den andres fördel.
Raffinaderier är en verkligt stor miljöbomb men kolgruvor är kanske inte så mycket bättre/renare.
Elens tillverkning av kärnkraft eller vatten/vind/solel.
Vem antar den utmaningen och gör en rättvis men även SANNINGSENLIG konsekvensutredning?
Hur många procent av dagens el tillverkas på ett miljömässigt fullgott vis.
Fossilbränslet är självfallet 0 men elen?
MEN hur mycket renare blir det att köra med en elbil kontra dieselbil när ALLA parametrar är inräknande och vilka är mest väsentliga
Hur värdesätts brytningen av de olika mineraler som behövs för tillverkning av batterier?.

AKKAMAAN  
jannee skrev:Vore även intressant med en uträkning från scratch.
Det finns nog massor med sån beräkningar men de flest är nog vinklade åt det ena eller andra hållet.

Raffinaderier är en verkligt stor miljöbomb men kolgruvor är kanske inte så mycket bättre/renare.

Tror inte raffinaderiernas utsläpp är så allvarliga jämfört med de utsläpp som kommer av de petroleumprodukter de framställer.
Elens tillverkning av kärnkraft eller vatten/vind/solel.

Kärnkraften är ett fantastiskt alternativ till fossila bränslen.
Vem antar den utmaningen och gör en rättvis men även SANNINGSENLIG konsekvensutredning?

Vem avgör vad som är SANNING i debatten?
Hur många procent av dagens el tillverkas på ett miljömässigt fullgott vis.
Vad är fullgott och vem bestämmer den definitionen?

MEN hur mycket renare blir det att köra med en elbil kontra dieselbil när ALLA parametrar är inräknande och vilka är mest väsentliga

Man kan alltid diskutera den totala miljöbelastningen med elbilar men helt klart så hjälper de till med hälsosammare luft i storstäder som Tokyo, Los Angeles, Beijing etc etc. Även Sacramento CA med sina futtiga 1.5 miljoner invånare var mycket hårt belastat med fordonsavgaser när jag bodde där i början av 2000-talet. Men dessa föroreningar är ju inte CO2 utan en massa andra hälsovådliga gaser och ämnen. Nån tiondels procent ökad CO2 halt i luften gör inte att människor blir sjuka eller dör. Californien har också mycket stränga avgasreningskrav på bilar och fordon sedan många år. Läste nån analys att små motorer i gräsklippare och motorsågar, båtmotorer, MC etc släppte ut mera föroreningar i CA än bensinbilar. Små motorer är ett dolt problem om man jagar föroreningar. Men elen håller på att jaga ut dessa ur Californien nu via miljölagstiftning.
Elbilar kommer att öka kraftigt, ingen tvekan om det. Men inte för att någon påstår att de släpper ut mindre CO2 utan för att de helt enkelt är energieffektivare.

AKKAMAAN  
Uvskogen skrev:Intressant om utsläppsgränser och batteribilar.

http://www.brusselstimes.com/business/t ... tudy-shows

Ja, Jag skrev detta utan att lägga mig i CO2-debatten som jag tycker får alldeles för stort utrymme i debatten om ett miljövänligare samhälle. CO2's negativa klimatpåverkan är dessutom ytterst kontroversiellt. Speciellt i ett kortsiktgare 50-år framåt-perspektiv. Inom den tidsramen måste vi först se till av människor inte far hälsomässigt illa av "bilavgaser". CO2 gör inte människor sjuka. Många riktiga forskare, och inte "politiskt belastade miljöpartister", är överens om att CO2 inte är ett hot mot mänskligheten den närmaste 50 åren. Danska global-ekonomi-oraklet Bjørn Lomborg pekar ut detta.
Om vi låter elbilsutvecklarna hålla på i lugn och ro och samtidigt låter konsumenterna välja fritt mellan miljövänliga men framför allt privatekonomiskt sunda alternativ inklusive bensin och dieselbilar så kommer vi att ha lösningar på "batteriproblemet" när hälften av dessa 50 år har gått. Dessutom så kommer vi att ha vätgas drivna bränslecell-bilar som tar över när petroleum industrin blivit olönsam.
Tillbaka till elbilar, EV, så tror jag miljöbelastningen blir lägre jämfört med bensin/diesel-drift även om elen produceras i kolkraftverk. Det är lättare och billigare att kontrollera/rena utsläppen ur ett kolkraftverk än att kontrollera/rena fordonsavgaser från tiotals miljoner motorfordon i storstäder. Detta talar för elbilens framtid även i ett "fossilt" energisamhälle nästa "50" år.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).