sön 21 apr 2019, 20:17#563049Herre gud vilken intressant tråd, men ack så svår att argumentera. Har själv "Gillat" kommentarer här som både argumenterar "för och emot". Har själv haft denna elbils- och Hybridbils-hysterin i huvudet under ett antal år sedan jag själv försökte "räkna hem" en Toyota Prius för snart tio år sedan. Det räckte helt enkelt inte till att bara köra 800 mil per år, även om det mest var laddhybrid-vänlig stadsttrafik. Kommer i håg att jag för en break-even-kalkyl behövde köra över 3000 mil per år för en avskrivningstid på 5 år.
Läste en artikel nyligen av Aftonbladets bilexpert Robert Collin...
"Hybridbilar bara spel för galleriet". Japp så är det tyvärr fortfarande, el- och laddhybridbilar är till 90% bara för "bragging rights" och har inget med personlig privatekonmi att göra. Ladd-hybrider typ Toyota Prius är bara riktigt konkurrenskraftiga och ekonomiskt försvarbara i intermittent stadstarfik där batterierna kan laddas varje gån bilen behöver bromsa in. Dessutom måste det höga inköpspriset göra att bilen körs många mil per år vilket är svårt för privatpersoner som bara kör i stadsmiljö till och från jobbet. I storstäderna ser man tusentalsnPrius-bilar och 95% är taxibilar som kör 7000-8000 mil per år. Det är den optimala användningen av en ladd-hybrid. Collin drar samma typ av slutsats i sin artikel. En bekant till mig, en trogen Toyota kund med bl a Toyota-jeepar i södra Afrika, besökte sin bilhandlare i Jämtland och bad om det bästa miljövänliga (han är en sund moderat-politiker) alternativet för en förhjulsdriven mestadels landsvägsbil och fick rekommentationen att Toyotas RAV4 Hybrid var det det han skulle köpa. Och nu sedan jag påpekade detta för honom så känner han sig lurad på två saker, miljövänligheten under långkörning då bränsleförbrukningen är högre än t ex en ren dieselbil, och dels totalekonomin av ägandet.
Oavsett vart elen kommer ifrån solpaneler eller kolkraftvek så har rena batteribilar har en stor fördel även om man tar bort statliga subventioner. El har högre "energivärde-densitet" än fossila bränslen.
1 liter bensin innehåller ca 31.5MJ (MegaJoule) energi
1 kWh innehåller motsvarande 3.6 MJ
1 liter bensin motsvarar sålunda 31.5/3.6= 8.75kWh
En bensinmotor har en verkningsgrad på ca 40%, om vi räknar med transmissionsförluster ut till hjulen så kanske vi ligger på 35% (ge eller ta)
En elmotor av induktionstyp har (i sämsta fall) en verkningsgrad på 85%, säg 80% efter reduktionsväxlar.
Elpriserna i Sverige ligger runt 0.60 kr per kWh. Det gör 8.75×0.6=5.20 kr per liter "el-bränsle"
Bränslepriserna är 3.0 gånger så höga som "el-bränsle", eller ca 16 kr per liter bensin.
Så vi behöver 8.75 gånger så många kWh av el för att motsvara 1 liter bensin.
8.75 kWh kostar ca 5.20 kr som skall jämföras med 16 för bensinen. För 16 kr kan jag köpa 27 kWh el.
1 liter bensin innehåller ca 31.5 MJ energi.
1 kWh el innehåller ca 3.6 MJ energi
Så vi behöver 8.75 gånger så många kWh av el för att motsvara 1 liter bensin.
8.75 kWh kostar ca 5.20 kr som skall jämföras med 16 för bensinen. För 16 kr kan jag köpa 27 kWh el.
Alla elbilar drar i runda slängar 20kWh per 100 km eller 2 kWh per mil eller ca 1.20 kr per mil. Det mostsvara en en bensinförbrukning på 0.075 liter per mil. Det klara inte ens laddhybriderna i stadstrafik
I USA är motsvarande siffror
Elpriserna varierar kraftigt i USA mellan 0.70kr - 1.60 kr per kWh, vi har ca 0.75 kr per kWh här i WA state.
8.75 kWh kostar ca $0.80 eller 6.50 kr som skall jämföras med 7 kr för bensinen. För 7 kr kan jag köpa drygt 8 kWh el.
Alla rena elbilar drar i runda slängar 20kWh per 100 kmeller 2 kWh per mil eller ca 1.60 kr per mil. Det mostsvara en en bensinförbrukning på 0.075 liter per mil. Det klara inte ens laddhybriderna i stadstrafik.
Det enda som i dagsläget kan konkurrera ut elbilens bränslekostnad skulle kunna vara vätgas bränslecell-tekniken.
Det som är fel i hela den här debatten är att man
1. väger in CO₂-miljökonsekvenser i produktionen av el- och hybridbilar, då det inte är 100% vetenskapligt belagt att CO₂ har en avgörande betydelse för klimatförändringen
2. att det ligger statliga skattelättnader och subventioner bakom inköp och bruk av el och hybridbilar
3. att det finns en sån polariserande propaganda från båda håll vad som är rätt och fel.
Om marknaden fick vara ifred från sådant så skulle vi hamna rätt i slutändan, troligen också miljömässigt
Notis1. Jag har en kompis här som har en ett par år gammal Porsche 911 Carrera och en lika gammal Tesla S. Ett bilägande som inte har något annat att göra än rent hobby-ägande vilket mesta dels gäller de flesta andr el och hybridbilar.. Han planerar nu byta bort båda dessa till den nya rena elbil Porsche Taycan Turbo EV som väntas böra säljas hösten år 2000. Tror jag väntar med att provåka Tesla'n och Carreran tills han får den nye Taycan, så tjänar jag in en halvtimme annars "bortkastad tid"...
Notis2. Nån nämnde att det mest var bara biluthyrningar som hade Tesla i USA. Må säkert vara så att man kan hyra dessa hos "Hertz" men den största andelen är privatägda bilar. Ser några stycken bara i min lilla håla med 19000 invånare och en enda biluthyrning som har en Toyota Camry som flaggskepp.
Edit:
Glömde lägga in den här "Government"-sidan om eGallon, en jämförelse-enhet mellan "bensinförbrukning" och "elförbrukning" för elbilar. Man kan i kalkylatorn välja USA i genomsnitt samt per delstateGallon tar hänsyn till genomsnittlig energiförbrukning per mile för bensin respektive el (EV)
Microsoft Word docx om hur eGallon är beräknat
Man lär så länge man undervisar...
//Per A