Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 1066976 visningar 89 följer Svara, dela mm...  

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#548502Gratulerar gratulerar :grin: Det var väl roligt för er :-bd :ymparty:

Bosse1  
#548585Moroten blev en piska som vanligt :-b

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548634Kalifornien skall väl införa en försäljningsskatt på elbilar? Iofs blygsamma $100 men det lär bara vara början. Läste testet av Tesla 3. Det är ok att man ska behöva fippla på en skärm för att få på vindrutetorkarna när man inte ens får tala i en mobiltel???
Morgan

jannee  
#548657Sedan detta med en stor skärm i MITTEN på bilen där allt ska finnas och ske.
Vilken knäppskalle är det som hittat på detta?.
T.o.m. värre än gamla hundkojan med mätaren i mitten.
Allt ska skötas med touch och det vet väl vi alla hur säkert en touchmanövrering är.
Ta blicken från vägbanan för att se på en skärm och där göra olika inställningar, hur trafiksäkert är detta?
Nu är det inte bara elbilar som har detta påhitt.
Varför inte bort ratten och låt oss sköta allt med en joystick som på en skördare, vore helt perfekt :!:

Hema  
Röjkvist skrev:Kilometerskatt inom 10år! Pga av att antalet elbilar ökar så minskar statens inkomst från bensin/diesel.
Dagens grattis bir då till nuvarande och kommande elbilsägare :smile:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7145032 :smile:

Jag antog att det skulle komma att påverka samtliga bilar, men här är första (för mig) artikeln som skriver att det gäller för elbilar.
https://www.bytbil.com/nyheter/forskare-och-politiker-km-skatt-pa-elbilar-ska-inforas-15250
Sedan kan man ju bara fundera på hur snabbt det kommer komma lösningar på att ändra kilometermätaren? På en elbil blir det väl inte lika kritiskt som på en bränsle motor som behöver korrekt service efter visst antal mil..

Men om det blir Kilometerskatt på alla fordon, så blir det kanske lika stor skillnad i kronor?

jannee  
#548923Det är kunden eller konsumenten står kommer att stå för kostnaden och ansvaret att kmräknaren är i fungerande skick.
En GPS baserad modell som senare fungerar på alla bilar är att förvänta, därefter kommer kostnaden att utgå beroende på vikt och körsträcka kanske även effekt.
Troligtvis blir den så konstruerad att den dagligen sänder info till transportstyrelsen därefter faktura månadsvis.
Högre avgift/kostnad när du gör inom tätbebyggt/eller miljözoner, detta på fossildrivna bilar.
Rätta mig om hur fel jag kommer att få :oops:

Brorsan  
jannee skrev:Troligtvis blir den så konstruerad att den dagligen sänder info till transportstyrelsen därefter faktura månadsvis.
Högre avgift/kostnad när du gör inom tätbebyggt/eller miljözoner, detta på fossildrivna bilar.
Rätta mig om hur fel jag kommer att få :oops:

Bland politiker har väl aldrig sunt förnuft rådit.
Så därför tror jag att du har fel på de flesta punkter, tyvärr.
GPS färdskrivare ja, men bara för att kunna kontrollera medborgarna i skattehänseende.

Hema  
Brorsan skrev:GPS färdskrivare ja, men bara för att kunna kontrollera medborgarna i skattehänseende.

"Bara" det låter naivt för mig. Vi har flera kontrollbehovsugna myndigheter.. Ja glöm inte politer som vill installera trojaner på medborgarnas kommunikationsutrustning.

Användarvisningsbild

rokon  
#549225Hörde på radion "klotet på vetenskapsradion idag https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=3345 i slutet av programmet där de pratade om ifall peak oil inträffar år 2019-2020?
Där uttalade sig Mikael Höök forskare på globala energisystem Uppsala universitet att den fossila oljan sannorlikt kommer att ha en betydande roll i 50 till 100 år till i världen.

Användarvisningsbild

svampbob  
rokon skrev:Hörde på radion "klotet på vetenskapsradion idag https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=3345 i slutet av programmet där de pratade om ifall peak oil inträffar år 2019-2020?
Där uttalade sig Mikael Höök forskare på globala energisystem Uppsala universitet att den fossila oljan sannorlikt kommer att ha en betydande roll i 50 till 100 år till i världen.

Vi har ju nu mera olja i backen än vad vi någonsin har haft det största fältet i Texas är större än Saudiernas största. Jag tänkte åka dit till Texas nu i mars och kolla.

https://petroleummuseum.org/

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#549268Köldknäppen för några dagar sedan i USA har orsakat många missnöjda elbilsägare.
Och det är främst batterierna som tappar energi i kylan och sänker räckvidden. Artikeln nedan fokuserar på Tesla Model 3 (som även har ej batterirelaterade problem) men med dagens batteriteknik så gäller det alla.

Och det ser man ju själv, hugg en dag med mobilen i bröstfickan i -10 och batteriet räcker inte alls lika långt som vanligt.

Så här långt har vi hunnit på 10 års batteriutveckling med lithium då. Om 10 år ska det vara 100% elbilar. Jag är skeptisk till detta projekt.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ctric-cars

Användarvisningsbild

svampbob  
Fredrik Reuter skrev:Köldknäppen för några dagar sedan i USA har orsakat många missnöjda elbilsägare.
Och det är främst batterierna som tappar energi i kylan och sänker räckvidden. Artikeln nedan fokuserar på Tesla Model 3 (som även har ej batterirelaterade problem) men med dagens batteriteknik så gäller det alla.

Och det ser man ju själv, hugg en dag med mobilen i bröstfickan i -10 och batteriet räcker inte alls lika långt som vanligt.

Så här långt har vi hunnit på 10 års batteriutveckling med lithium då. Om 10 år ska det vara 100% elbilar. Jag är skeptisk till detta projekt.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ctric-cars

Att du har väldigt dålig värme i en elbil och att räckvidden blir dålig i kyla går att hjälpligt leva med. Det stora problemet med batterier är att de inte går att ladda i kyla. Prova att ladda en borrmaskin utomhus i minus 20. En elbil behöver varmgarage på vintern för att kunna ta laddning alternativt att batteriet först värms upp via laddsladden om batteriet har inbyggda värmeelement och sedan börjar ta laddning. Jag tror att de äldre Tesla modellerna har den funktionen.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549287I min gamla Volvo (c303, tgb11) är de en platta med elslingor under batteriet och en isolerande kåpa över allt för att hålla batterierna varma i kyla, 70talsteknik 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
#549292Så här långt har vi hunnit på 10 års batteriutveckling med lithium då. Om 10 år ska det vara 100% elbilar. Jag är skeptisk till detta projekt.

Energi har det nu i många år funnits många åsikter kring. Minns att linje två vann kärnkraftomröstningen och enligt den skulle nu kärnkraften sedan länge vara avvecklad. Nu hörs istället röster om att återstarta kärnkraftverk med miljön som argument.

Det är lätta att ha utopiska åsikter så länge som det bara är ord men plötsligt hinner verkligheten ikapp. Minns den statsminister som för några år sedan stod upp och sa "mitt Europa bygger inga murar"

Et stalltips är att behålla sin dieselbil.

Användarvisningsbild

svampbob  
gnisten83 skrev:I min gamla Volvo (c303, tgb11) är de en platta med elslingor under batteriet och en isolerande kåpa över allt för att hålla batterierna varma i kyla, 70talsteknik 😉

Och ändå är bly den batteriteknik som är minst temperatur känslig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).