Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 333833 visningar 37 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149958Förstår inte detta vurm för jänkare. De gånger man hyrt bil "over there" undrar man ju hela tiden vad sjutton det är för skräp de har (Avis och Hertz) jämfört med de bilar man får här i Europa i motsvarande prisklass. Nu gäller det ju "normala" bilar, det närmsta jag kommit en pickis är en Ford Explorer, men varför skulle amerikanska pickisar vara bättre än japaner om de vanliga amerikanska bilarna inte har en chans mot det övriga världen producerar?

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150003Jag förstår inte att man hoppar omkring i minipickisar när de inte är avsevärt billigare än
en fullsize?
Om totalkostnaden var hälften, då skulle jag förstå det, men skillnaden är inte så stor.
Jag vet hur det är med snål budget, been there done that och är beredd på att det kan komma igen
men om man har hyfsad ekonomi och kör massor med mil, tillbringar många timmar på vägen
ska man inte unna sig det bästa man har råd med?
Jag inser att flera sparar sina pengar till annat och vissa sparar på banken och gillar det, gott så.
Ofta verkar det som om en del snålar med bilkomforten för att de inte vet bättre, det tänder mitt
intresse att förfäkta det jag tycker känns som det bekvämaste, säkraste och trevligaste sättet
att färdas mil efter mil, timme efter timme.
th har en fundering som jag inte tycker riktigt har verklighetskoppling men enklast är väl att th tar
och köper sig en fullsize, kör ett par tusen mil och återkommer med en recension?

ryared  
th skrev:Förstår inte detta vurm för jänkare. De gånger man hyrt bil "over there" undrar man ju hela tiden vad sjutton det är för skräp de har (Avis och Hertz) jämfört med de bilar man får här i Europa i motsvarande prisklass. Nu gäller det ju "normala" bilar, det närmsta jag kommit en pickis är en Ford Explorer, men varför skulle amerikanska pickisar vara bättre än japaner om de vanliga amerikanska bilarna inte har en chans mot det övriga världen producerar?

Det verkar som amerikanarna kan bygga bra vanliga bilar också. Gött att man har en Lincoln navigator. Lincoln=bästa bilmärket i världen:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=l ... Gb8OuCSllQ

Användarvisningsbild

Slurfi skrev:Ofta verkar det som om en del snålar med bilkomforten för att de inte vet bättre, det tänder mitt intresse att förfäkta det jag tycker känns som det bekvämaste, säkraste och trevligaste sättet att färdas mil efter mil, timme efter timme.
th har en fundering som jag inte tycker riktigt har verklighetskoppling men enklast är väl att th tar och köper sig en fullsize, kör ett par tusen mil och återkommer med en recension?

Att färdas mil efter mil timme efter timme gör man bäst i en Saab av någon årsmodell före 2006. De sätena är överlägsna i stort sett allt på marknaden. Tyvärr är ju resten av bilen av ganska usel kvalité, så det är stor risk att man aldrig kommer fram till målet.

Enligt min min mening är Saab-stolar från slutet på 90-talet i en BMW från början av 2000-talet det bästa man kan kan åstadkomma i bilväg, sedan dess har det gått utför med kvalitén i ivern att spara pengar. Amerikanskt skräp är inte mycket att komma med, de har ju sedan 80-talet halkat efter övriga världen i utvecklingen på de flesta teknikområden utom de militära.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:
Slurfi skrev:Ofta verkar det som om en del snålar med bilkomforten för att de inte vet bättre, det tänder mitt intresse att förfäkta det jag tycker känns som det bekvämaste, säkraste och trevligaste sättet att färdas mil efter mil, timme efter timme.
th har en fundering som jag inte tycker riktigt har verklighetskoppling men enklast är väl att th tar och köper sig en fullsize, kör ett par tusen mil och återkommer med en recension?

Att färdas mil efter mil timme efter timme gör man bäst i en Saab av någon årsmodell före 2006. De sätena är överlägsna i stort sett allt på marknaden. Tyvärr är ju resten av bilen av ganska usel kvalité, så det är stor risk att man aldrig kommer fram till målet.

Enligt min min mening är Saab-stolar från slutet på 90-talet i en BMW från början av 2000-talet det bästa man kan kan åstadkomma i bilväg, sedan dess har det gått utför med kvalitén i ivern att spara pengar. Amerikanskt skräp är inte mycket att komma med, de har ju sedan 80-talet halkat efter övriga världen i utvecklingen på de flesta teknikområden utom de militära.

Ok, du verkar känna till Saab och BMW inga mer frågor om dem, men hur många jänkare har du ägt och brukat?

Engelthon  
Slurfi skrev:Jo den är ju byggd på samma botten så de borde ju vara lika, skillnaden är väl inredningen
bakom förarplats och flaket såklart, Avalanchen är 3" längre än Suburban annars lika.

Snackat med frugan att byta in hennes Saab 9-5 till en AVALANCHE! Så vi ska iväg och titta på en i dag =p~

Bild

ryared  
#150048Grym bil engelthorn. Vad drar den på kroken?

pasvik  
#150054Vil også ha en slik bil, men kan du ha ekstra lys på denne ? fronten er som ansiktet på en fotomodl, ekstra lysene vil ødlegge utseendet. Håper det blir kjøp, lykke til.

Användarvisningsbild

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150056Avalancherna är reggade med 1500 kilos dragkrokar,

Min Silverado 2500HD är reggad med ett drag som är klassat för 3500 kilo ser lite ut som en plogbalk för en sidovinge

Användarvisningsbild

Slurfi skrev:Ok, du verkar känna till Saab och BMW inga mer frågor om dem, men hur många jänkare har du ägt och brukat?

Inte ägt några, bara kört som hyrbilar. Fick t.ex. hemskt ont i ryggen och låren efter att ha kört en Ford Explorer ca 100 mil i Klippiga Bergen under en helg. Jag försöker undvika amerikansk hushållsteknologi eftersom den i medeltal verkar ligga ca en faktor 2 sämre till vad gäller resursförbrukning (bensin, vatten, el m.m.) än motsvarande svenska eller europeiska produkter. Det är inte bara elsystemet som har halva spänningen och därmed dubbla distributionsförlusterna mot vad vi har :mrgreen:

En modern rymlig och komfortabel bil för 4-5 personer ska ju inte dra mer än runt 0,5 l mil på landsväg, medan de här pickisarna verkar ju bara komma ner i litern per mil. Alltså bör man undvika dem som persontransport- eller semesterbilar och bara köra dem när man verkligen behöver frakta eller dra tungt, vi måste ju trots allt ta lite ansvar för framtiden och tänka lite på miljön, samt spara på den ändliga resursen olja så att den räcker till kommande generationer för de tillämpningar där det är svårt att hitta alternativ.

Sen är det ju alltid lite skoj att retas lite med de som är lite fanatiker i något ämne :grin:

Användarvisningsbild

pasvik skrev:Vil også ha en slik bil, men kan du ha ekstra lys på denne ? fronten er som ansiktet på en fotomodl, ekstra lysene vil ødlegge utseendet. Håper det blir kjøp, lykke til.

det finns fästen för o montera extraljus på taket i plastgrejen bak mot hytten enligt informationen jag fått!

Apple farmer  
huggarn82 skrev:det finns fästen för o montera extraljus på taket i plastgrejen bak mot hytten enligt informationen jag fått!

Siden Pasvik såvidt jeg skjønner er i Norge tror jeg ikke Biltilsynet er så veldig glad i tusenmetre på taket på personbiler/pickuper. Jeg ser det er endel som kjører med det, men det kan nok bli problemer i en kontroll såvidt jeg har skjønt. Det er da så diger front på den bilen at det må kunne settes inn et par smålykter type Hella 3000 i et eller annet hull i støtfangeren :wink:

Användarvisningsbild

#150112här i sverige går det hur bra som helst med lampor på taket!

pasvik  
#150117Du har rett Apple Farmer jeg bor i Norge og jeg tror som du at Biltilsynet ikke godkjenner lamper på taket,som huggern82 skriver går det bra i Sverige så da er det en mulighet, blir spennende og høre hva Engelthon synes om bilen.

ryared  
huggarn82 skrev:Avalancherna är reggade med 1500 kilos dragkrokar,

Min Silverado 2500HD är reggad med ett drag som är klassat för 3500 kilo ser lite ut som en plogbalk för en sidovinge

Det är det här jag inte fattar riktigt. Om man nu vill ha en fet bil med massa hk då vill man ju utnyttja dessa annars finns det ju ingen mening med det. 1500 kg drar ju en vanlig personbil. Helt värdelöst!

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).