Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 1067037 visningar 89 följer Svara, dela mm...  

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545947"EU-parlamentet har klubbat igenom ett nytt direktiv om energieffektivisering av byggnader rapporterar tidningen Elbilen i Sverige.
Från och med 2025 måste alla nybyggda flerbostadshus med fler än 10 parkeringsplatser förbereda alla platserna för elbilar. Det vill säga rör för elledningar måste läggas. Kontorsbyggnader med fler än 10 parkeringsplatser måste göra likadant för 20% av platserna – och minst en utav dem ska dessutom byggas helt färdig med laddbox och allt. Ovan regler ska även gälla renoveringar."

Stockholm stad har klubbat att 20% av alla parkeringar ska ha möjlighet till laddning.

EDIT:
De som bor i lägenhet kan inte längre nekas laddplats i Norge.
Norska elbilsföreningen rapporterar att Stortinget har godkänt deras lagförslag om att fastighetsägare i Norge inte längre får neka boende laddning till deras elbilar. Styrelsen för en bostadsrätt får hädanefter endast neka tillstånd om grundliga skäl finns. Och till grundliga skäl räknas inte ”sickna nymodigheter” eller ”dedärina elektriska bilarna brukar brinna”, utan endast materiella orsaker som tex avsaknad av tillräcklig elkapacitet. Hittills kunde elbilister nekas utan anledning – nu faller bevisbördan på styrelsen.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
hlb skrev:Jag har roat mig med att kolla upp lite skumma bilar som körs i mitt närområde. På några månader har jag hittat ett tiotal, som körs obeskattade, obesiktigade och avställda. Kolla gärna själva och ni kommer att bli överraskade.

Bor du nära Mona Sahlin?

Hema  
Zalman skrev:Skulle nu inte en snabb övergång till elbilar ske, då föreslås en kvotering.
25 percent in 2025 and 50 percent in 2030.
Begränsad toppfart för avgasbilar.
Skattepåslag vid köp av avgasbil.
8000euro i bidrag vis elbilsköp.

"The German advisory body National Platform for Future of Mobility (NPM) urged the federal government to take drastic measures to increase climate protection in the transport sector. Among other things, the consultants call for mandatory sales quotas for electric cars and plug-in hybrids of 25 percent in 2025 and 50 percent in 2030.
Above all, however, the experts call for a general speed limit of 130 km/h on motorways and increased taxation of petrol and diesel. In addition, a levy of several hundred euros is to be paid on the purchase of cars with particularly high fuel consumption, which could be used to finance subsidies of 8,000 euros for the purchasers of electric cars."
https://www.electrive.com/2019/01/18/ge ... s-gas-tax/

Och varför ska avgasbilar vara så billiga i Sverige?
Volvo V90:
Sverige, 339.900SEK
Norge, 542.624NOK=570.000SEK
Finland, 50.285€=515.924SEK
Danmark, 609.850dkr=835.494SEK

Danmark har lyxbilsskatt och då Volvo vill klassa sig som lyx likt bmw, så kostar det. Norge har haft galna bilpriser länge, Finland kan jag dock för lite om. Men Volvo är billigare i staterna mig veterligen.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546123Inte så ofta man får läsa ett tankeväckande inlägg på ämnet "bilens framtid"

Hoppas den är olåst

https://www.svd.se/darfor-vill-politike ... affa-elbil

jannee  
#546125Jag säger då bara det

#546418Dieselskandalen tar aldrig slut.
Nu har VW fuskat med adblue också.
7 års fängelse har vissa VW chefer fått.

"Dieselskandalen 2.0

Knappt hade dieselröken skingrats från förra dieselskandalen biltillverkaren Volkswagen var inblandad i så kommer nu nästa.
2015 hade VW blivit avslöjade att de fuskade med sina dieselbilars avgasprover: bilarna kände igen att de satt på en testbänk och provades och släppte då ut mycket mindre avgaser än vanligt. På så vis kunde de få sina bilar utan avancerad dyr avgasrening ändå bli klassade som ”miljöbilar” – på pappret i alla fall.
När de avslöjades tyckte många att lösningen skulle bli att Volkswagen måste eftermontera så kallad AdBlue avgasrening i bilarna. Genom att spruta in urea i avgaserna omvandlas ammoniaken i den till vatten och kväve.
Fast nu framkommer det att Volkswagen och Audi har fuskat med AdBlue också.
Problemet var att de kunde inte montera en tillräckligt stor tank för AdBlue vätskan, som skulle kunna rymma tillräckligt mycket så det skulle räcka mellan servicetillfällena även för största trelitersmotorn. Tanken skulle bli så stor så den skulle inkräkta i bagageutrymmet.
Så Volkswagens ingenjörer tog till en beprövad lösning: bilarna kände igen när de satt i en testbänk och doserade då ordentlig mängd AdBlue vätska som skulle räcka till att minska avgaserna. Men ute i verkliga livet doserade de mycket mindre så tanken skulle räcka ett helt år mellan servicetillfällena.
Både Volkswagens och Audis treliters dieselmotorer påverkades av fusket. Motorerna utvecklades redan 2006 och cheferna visste om fusket. När så Volkswagen avslöjades för att ha fuskat med de äldre dieselmotorerna började panik utbryta. När California’s Air Resources Board (CARB) avslöjade Volkswagens dieselfusk med motorerna utan AdBlue systemet skrev chefen för VW avgasgrupp Oliver Schmidt ett mejl till Audis motsvarande chef Stefan Knirsch där han skrev ”våra värsta mardrömmar har besannats” och ”vi behöver snabbt komma på argument”.
Oliver Schmidt är en av (ganska få) Volkswagenchefer som faktiskt har fällts i domstol för hans inblandning i dieselskandalen, han fick 7 års fängelse."

TS
Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546423Teslas kraftgång tar aldrig slut. Återkallade bilar, aktie som fortsätter rasa mot avgrunden, och massor med anställda som får sparken.
Desperata åtgärder för ett företag utan vinstförmåga och med uppblåsta förväntningar.
Ett företag på dekis kanske man kan säga!

Se här en rubrik i mängden :

"Tesla rasar på börsen efter beskedet att 3000 anställda sparkas"
https://www.va.se/nyheter/2019/01/18/te ... kars-bort/

Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546426Tesla verkar ha lite problem med sin försäljning av begagnade bilar i USA.

Användarvisningsbild

JohannesG  

Det var visst inte helt enkelt med Teslan. Nissan har samma prestanda till sista droppen och behöver inga speciella åtgärder innan. Såhär kör man ju inte dagligen, men intressant det där med att batteriet måste vara fulladdat och förvärmt för högsta prestanda. Inte alls samma prestanda vid kallstart i -20 med 10% kvar i batteriet.

jannee  
#546515Visst är det häftigt med bilar som axar snabbt UNDER optimala förhållanden.
MEN, vilken glädje har gemene man av detta, är ju inget annat än en penisförlängare.
Storleken har ingen betydelse, så säger i alla fall kvinnorna, det är tekniken som är avgörande.
Samma gäller bilar, ett funktionsdugligt fordon som tar dig från punkt A till B med minimala problem är A och O.
När kan du/ni nyttja detta ax?
Däremot ett trafiksäkert fordon som man åker både bekvämt, bekymmersfritt och till lägsta kostnad är väl vad gemene man/kvinna är i behov/ute efter.
Det är väl just av den orsaken dieselbilarna fått och haft en sådan genomslagskraft.
När frugan hade fått sin bil nyttjade eller provade hon sin launch control några gånger men därefter har det gått så stilla och lugnt att t.o.m. bromsskivorna bak börjat bli lite rostiga.
Det är väl så normalt folk nyttjar sina bilar, eller är jag helt fel ute :oops:

Användarvisningsbild

svampbob  
#546519Jag såg just ett inlägg från en Tesla ägare som hade varit ute i kylan och kört i -16 då sjönk räckvidden från det uppgivna 500 km till 150 km. Hur hade räckvidden då varit i -35 som det var i Älvsbyn härom dagen?

Användarvisningsbild

totte  
#546725Nä, du är helt rätt ut Jannee! Det är rent bedrövligt att se hur det byggs elbilar och hybridbilar som axar som en formelracer och drar en fruktansvärd massa energi i onödan. Sen får elbilslobbyn säga vad de vill om hur effektiv elmotorn är, men varför skall en elbil inte vara energioptimerad?

Så kör man ju aldrig i dagligt bruk. Såpass ax att man inte är ett hinder i trafiken när man gasar ut på motorvägen räcker ju bra för de flesta. Dom det inte räcker för är tyvärr oftast de trafikanter man helst inte vill hamna i närheten av.

Jag har 135 hk i min gamla Cittra. Har hittills aldrig upptäckt att det varit för lite för att ta mig dit jag vill. Det var f ö samma med de 38 som fanns i min gamla SAAB 96 2-takt från 63, tog mig fram fint och var knappast i vägen i trafiken.

Så jag undrar som du, vad är det man sysslar med egentligen. Förresten så var min diesel-Renault med 130 hk och ett fruktansvärt bottenvrid rentav skrämmande i axet. Det räckte och blev över.

jannee skrev:Visst är det häftigt med bilar som axar snabbt UNDER optimala förhållanden.
MEN, vilken glädje har gemene man av detta, är ju inget annat än en penisförlängare.
Storleken har ingen betydelse, så säger i alla fall kvinnorna, det är tekniken som är avgörande.
Samma gäller bilar, ett funktionsdugligt fordon som tar dig från punkt A till B med minimala problem är A och O.
När kan du/ni nyttja detta ax?
Däremot ett trafiksäkert fordon som man åker både bekvämt, bekymmersfritt och till lägsta kostnad är väl vad gemene man/kvinna är i behov/ute efter.
Det är väl just av den orsaken dieselbilarna fått och haft en sådan genomslagskraft.
När frugan hade fått sin bil nyttjade eller provade hon sin launch control några gånger men därefter har det gått så stilla och lugnt att t.o.m. bromsskivorna bak börjat bli lite rostiga.
Det är väl så normalt folk nyttjar sina bilar, eller är jag helt fel ute :oops:

Användarvisningsbild

JohannesG  
#546755Det jag syftade på var just batteriets prestanda vid olika laddning och temperatur. Teslan behövde förvärmas och ha full laddning för att kunna konkurrera. Nä, dragrace är bara onödigt egentligen.

Men om temperatur och laddning påverkar som sägs i videon borde även detta märkas om man skalar ner effekten till en mer lagom 130hk Svensson bil. Och tänker man på 4WD pickuper så tror jag ingen av dom som har pickuper i arbetet blir glad om bilen vintertid och med låg laddning inte orkar dra fullastad bil och släp.

#546813"Regeringen lovar nya pengar till laddstolpar i vårbudgeten

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP) struntar i oppositionens och Riksrevisionens kritik mot Klimatklivet, det investeringsstöd som ska minska utsläppen av växthusgaser på lokal nivå.
I april får Klimatklivet nya pengar för laddstolpar och andra klimatsatsningar."
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-22/r ... arbudgeten

TS

#547012Nu har man i Usa godkänt att bilen letar rätt på en tom parkeringsficka och parkerar sig själv.

"Regulators have OKd a 'follow you like a pet' feature in Tesla cars, Elon Musk says"
For years, Chief Executive Elon Musk has been promising science-fiction-sounding remote control software for Tesla cars.
"He’s promised a mobile app to signal a car to drive itself around a parking lot, find a spot and park, checking signs to make sure the spot is legal."
None of this has happened yet. But on Tuesday, Musk promised an “advanced summon” feature is “almost ready to roll out.”
https://www.latimes.com/business/autos/ ... story.html

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).