Bilar

Minipickuper och deras tillkortakommanden.

41 inlägg 4508 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minipickuper och deras tillkortakommanden.

Williamm  
#914336Har kört med långlådorna ett tag ny.
Det har ökat vikten något med låg tyngd punkt vilket har förbättrat väghållningen märkbart.
Bränsleförbrukningen är dock fortfarande 0.8 så det är bara fördelar.
1785600364_20260801_174025.jpg

Lastade bilen idag för morgondagens blandade uppdrag (gräsröjnin, svetsning, riva en vägg, mek o hugg) och kan konstatera att jag kanske kan för mycket olika saker..
Jag ska kanske skaffa egna maskiner så jag får det lite lugnare...

TS
Användarvisningsbild

JörgenO  
#914342Ser välfylld ut… sen när har Ford/Folkvagn gått o blivit minipickuper? Är inte de hyfsat normalstora🤨

Användarvisningsbild

Williamm  
JörgenO skrev:Ser välfylld ut… sen när har Ford/Folkvagn gått o blivit minipickuper? Är inte de hyfsat normalstora🤨

Nämn inte ford. Och Volkswagen i samma mening..

TS
Användarvisningsbild

JörgenO  
#914374Har inte superkoll… men är inte Amarok o Ranger samma bil nuförtiden? Har inte Ford blivit bättre i kvalitet senaste åren? senaste versionen av Rangern fick väl nåt pris som European pickup of the year förra året (inte för att det finns så många prickigare att välja på numera) och finns även med diesel om man är miljardär o sugen på att betala skatt

Användarvisningsbild

Williamm  
JörgenO skrev:Har inte superkoll… men är inte Amarok o Ranger samma bil nuförtiden? Har inte Ford blivit bättre i kvalitet senaste åren? senaste versionen av Rangern fick väl nåt pris som European pickup of the year förra året (inte för att det finns så många prickigare att välja på numera) och finns även med diesel om man är miljardär o sugen på att betala skatt

Jo, men jag kör en äkta tyskbygd vw amarok.
Och då ogillar man ford av princip..

Jag tror ford är den enda europeiska pickupen nu, Toyota o Isuzu är ju japanska.

För att svara på första frågan.
De är "vanlig" storlek efter som de är vanligast även om den storleken har växt lite under åren.
Men utgår man ifrån att amerikanska pickuper är de enda riktiga så blir allt annat minipickuper.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#914388Ford Ranger är byggda av Ford motor company och är således ett Amerikanskt bilmärke. Ranger som byggs för den europeiska marknaden tillverkas i Fords fabrik i silverton Pretoria sydafrika.

Användarvisningsbild

anersimyra  
JörgenO skrev:Har inte superkoll… men är inte Amarok o Ranger samma bil nuförtiden? Har inte Ford blivit bättre i kvalitet senaste åren? senaste versionen av Rangern fick väl nåt pris som European pickup of the year förra året (inte för att det finns så många prickigare att välja på numera) och finns även med diesel om man är miljardär o sugen på att betala skatt

Ranger och amarok delar plattform sedan 2022 och bägge modellerna byggs i sydafrika.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914442De enda Fullsize pickisar som finns nu är Ford F150, Ram 1500, Chevrolet/GMC 1500 och Toyota Tundra.
De är alla halv-tons tyngdklass.
Sedan finns det tyngre trekvart-tons modeller av dessa F250, RAM 2500, Chevrolet/GMC 2500 osv osv.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#914453Vad menas med halvtons tyngdklass?

Jag var o hälsade på lokala fordhandlaren igår. De hade en demokörd Ranger med bensinhybridmotor. på lager o även en 25a F150 som var kul att titta på
Rangern fick lasta 835kg (batteriet låg under flaket så det tog en del av lastvikten)
Storebror F150 med v8 får lasta 895 och dieselRangern får lasta 1000 på flaket. Alla tre får dra 3500kg
Rangerdieseln var 6cyl och drog >0,8 l/mil, lite väl stor o törstig för mig+att årsskatten var nära 30kkr 🙂

Nåväl, 807kkr inklusive moms för bensinhybriden, utrustad med frontbåge o två LED-ramper och helt svart inkl fälgar, bågar o inredning (har färgen helt tagit slut på nya bilar... allt är för f-n svart nuförtiden)

Känner sug efter pickup igen men jag tror jag puttrar runt i min lilla x1a ett tag till. Röjsågen får plats i takboxen.

Användarvisningsbild

#914516Det amerikanska systemet med att klassa pickupper som halvton (1/2-ton), trekvarts-ton (3/4-ton) och helton (1-ton) härstammar från bilarnas ursprungliga nyttolastkapacitet efter andra världskriget, men används idag främst som historiska storlekskategorier eftersom moderna lastbilar har betydligt högre kapacitet än vad namnen antyder.
Här är en genomgång av vad kategorierna betyder i praktiken idag.
------------------------------
## Jämförelse av pickup-klasser

| Historiskt namn | Modern pickup-klass | Typisk modern nyttolast | Exempel på bilmodeller |
|---|---|---|---|
| Halvton (1/2-ton) | Light-Duty (Klass 1 & 2a) | Runt 450 – 1 000+ kg | Ford F-150, Chevy Silverado 1500, Ram 1500 |
| Trekvarts-ton (3/4-ton) | Heavy-Duty / HD (Klass 2b) | Runt 1 400 – 2 000 kg | Ford F-250, Chevy Silverado 2500, Ram 2500 |
| Helton (1-ton) | Heavy-Duty / HD (Klass 3) | Runt 1 800 – 3 500+ kg | Ford F-350, Chevy Silverado 3500, Ram 3500 |

## De tre huvudkategorierna förklarade## 1. Halvton (1/2-ton) – "Light-Duty"
Detta är den absolut vanligaste typen av pickup för privatpersoner.

* Betydelse förr: Bilen kunde lagligt lasta cirka 500 kg (ett halvt ton) på flaket.
* Verklighet idag: Moderna halvtonnare klarar ofta av att lasta mellan 700 kg och över 1 000 kg beroende på utrustning.
* Egenskaper: Komfortabla att köra, har ofta vanliga spiralfjädrar bak (eller mjukare bladfjädrar) och används som vardagsbilar.

## 2. Trekvarts-ton (3/4-ton) – "Heavy-Duty"
Det första steget upp till de tunga arbetsfordonen.

* Betydelse förr: Bilen kunde lasta cirka 750 kg (tre fjärdedels ton).
* Verklighet idag: De flesta klarar runt 1 500 kg i nyttolast och har mycket högre dragvikt än halvtonnarna.
* Egenskaper: Kraftigare ram, styvare fjädring, större bromsar och ofta starka dieselmotorer (t.ex. Cummins, Duramax, Power Stroke) byggda för att dra tunga släp under lång tid.

## 3. Helton (1-ton) – "Heavy-Duty"
De största pickup-bilarna som säljs till konsumenter och företag för extremt tunga jobb.

* Betydelse förr: Bilen kunde lasta cirka 1 000 kg (ett helt ton).
* Verklighet idag: En modern heltonnare kan lasta upp till 3 500 kg eller mer på flaket, särskilt om den är utrustad med dubbelmontage bak ("dually" eller dubbla bakhjul).
* Egenskaper: Extrem dragkapacitet (ofta över 15 ton med svanhals/fifth-wheel-koppling). De är byggda för ren funktion och tunga lyft, vilket gör dem mycket stötiga att köra helt olastade.

## Varför används namnen fortfarande?
De amerikanska tillverkarna (Ford, GM, Ram) behåller dessa namn eftersom de är djupt rotade i amerikansk bilkultur. Istället för att prata om officiella viktklasser (Klass 1–3) vet alla köpare direkt vad som menas med en "half-ton" eller en "one-ton" truck.
Senast redigerad av Slurfi ons 05 aug 2026, 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#914517Svaret ovan är kopierat från Gemini AI

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).