Bilar

Bil i verksamheten

58 inlägg 19488 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bil i verksamheten

Williamm  
#814281Med 0,5l milen i diesel så blir det över av 25kr milen till däck...

Tralsmo  
#814282Om ja bara spånar lite så tror ja att skattemyndigheten anpassar den skattefria ersättningen så den ska täcka bränslekostnaden (där tjänar dom ju ordentligt redan innan). Den övriga eventuella ersättningen vill dom ju naturligtvis ha profit på.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Williamm skrev:Med 0,5l milen i diesel så blir det över av 25kr milen till däck...

Tänker du inte serva bilen, byta bromsar, byta givare någonstans, mm mm? Felsökning på Volvon med byte av 2 givare.
5000 spänn.

Användarvisningsbild

Williamm  
halvproffs skrev:
Williamm skrev:Med 0,5l milen i diesel så blir det över av 25kr milen till däck...

Tänker du inte serva bilen, byta bromsar, byta givare någonstans, mm mm? Felsökning på Volvon med byte av 2 givare.
5000 spänn.

Brukar kunna fixa det mesta självt. Men det är klart, delar kostar ju alltid något.

Användarvisningsbild

Broddan  
#814294Tack för era synpunkter.
Men några frågor kvarstår.

Ska försöka vara lite tydligare.
Jag bor 7 mil från skogen, jag har alla grejerna hemma samt köper bränsle till sågar och traktor på boendeorten. Allt detta transporteras i bilen till skogen de 7 milen enkel resa.
Kan de inte då räknas som en resa i tjänsten? Att det därmed också går att köpa bränslet till bilen inom firman utan förmånsbeskattning?

Samt hur ska jag tänka kring finansieringen, jag har kapital i rörelsen för innevarande år att betala bilen direkt. Men som jag förstått det så kommer firman då göra ett bokföringsmässigt plusresultat som ska beskattas. Har jag förstått det rätt?

TS

Tralsmo  
Broddan skrev:Tack för era synpunkter.

Jag bor 7 mil från skogen, jag har alla grejerna hemma samt köper bränsle till sågar och traktor på boendeorten. Allt detta transporteras i bilen till skogen de 7 milen enkel resa.
Kan de inte då räknas som en resa i tjänsten? Att det därmed också går att köpa bränslet till bilen inom firman utan förmånsbeskattning?

Samt hur ska jag tänka kring finansieringen, jag har kapital i rörelsen för innevarande år att betala bilen direkt. Men som jag förstått det så kommer firman då göra ett bokföringsmässigt plusresultat som ska beskattas. Har jag förstått det rätt?

Om du läser mitt första inlägg så står de mesta redan där. Om ja nu fattat din fråga rätt då alltså.

När de gäller finansieringen av bilen i firman har du rätt å ja ser inte hur du skulle komma ur de på ett vettigt vis.

Om bilen är i firman så betalar ju firman alla kostnader på den men du kommer att få ett förmånsvärde som du behöver skatta för om du kör den privat ochså.
Du kan naturligtvis köra me bilen i din verksamhet men kan uppenbart inte göra några privata avdrag för de.

Andra alternativet är att du köper en bil privat me alla dom kostnader som en privat person har för att äga en bil.
Då kan du privat ta ut (som alias redan klurat ut) 25 kr skattefritt per körd mil i verksamheten.
Om du vill plocka ut mer per körd mil än 25kr så blir de beskattningsbart privat.

Användarvisningsbild

Broddan  
Tralsmo skrev:

Om du läser mitt första inlägg så står de mesta redan där. Om ja nu fattat din fråga rätt då alltså.

När de gäller finansieringen av bilen i firman har du rätt å ja ser inte hur du skulle komma ur de på ett vettigt vis.

Om bilen är i firman så betalar ju firman alla kostnader på den men du kommer att få ett förmånsvärde som du behöver skatta för om du kör den privat ochså.
Du kan naturligtvis köra me bilen i din verksamhet men kan uppenbart inte göra några privata avdrag för de.

Andra alternativet är att du köper en bil privat me alla dom kostnader som en privat person har för att äga en bil.
Då kan du privat ta ut (som alias redan klurat ut) 25 kr skattefritt per körd mil i verksamheten.
Om du vill plocka ut mer per körd mil än 25kr så blir de beskattningsbart privat.

Jag är med på hur du menar, tack för det!

Men hur tänker jag kring att köra firmans bil de 7 mil enkel resa till skogen. Funkar det eller tolkas det som att jag ska förmånsbeskattas?

TS

Tralsmo  
#814324Har du enskild firma å även annan verksamhet som inte ingår i skogen så är de ju samma , såvitt ja fått klart från min revisor. De har alldrig varit nåt problem för mig i 25 år allafall.

Vilket alltså betyder att du kan använda firmabilen där ochså utan restriktioner.

När de gäller förmånsbeskattning av firmabil har ja inte nån koll på hur de utfallet blir.
Men vilka pengar du använder från din verksamhet borde inte spela nån roll, tror ja.
Gäller enskild firma då alltså.

Har du däremot nåt annat än enskild firma i den övriga verksamheten så får de debiteras mellan verksamheterna.
Men de borde inte vara några problem såfall.

Kör du inte privat alls me bilen bör du absolut föra körjournal å som anersimyra nämnt så duger vanligt papper å penna utmärkt.
Dessutom har han rätt i övögt ochså om man sköter de snyggt.
Läs hans kommentar.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Broddan skrev:
Tralsmo skrev:

Jag är med på hur du menar, tack för det!

Men hur tänker jag kring att köra firmans bil de 7 mil enkel resa till skogen. Funkar det eller tolkas det som att jag ska förmånsbeskattas?

Resan mellan hemmet och arbetsplatsen ska inte förmånsbeskattas. Däremot så får du inte stanna och handla mat eller andra privata varor vid någon av resorna. Har man endast ett fordon registrerat så kan man svårligen hävda att bilen inte används till annat än resor som har med verksamheten att göra och vid en kontroll så blir du garanterad förmånsbeskattad. Jag har själv för närvarande endast en företagsbil men måste inom kort skaffa en privatbil för att inte riskera att åka på en skattesmäll..🤛🫨

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#814351det gissas hejvilt i tråden av diverse skribenter :) man ska nog läsa på själv ordentligt :)

Tralsmo  
#814352Det är alltid en fördel å läsa på ordentligt själv.
Det enklaste i de här fallet är nog å diskutera saken med sin revisor.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#814354man får olika svar beroende på vilken redovisningskonsult man frågar med...

Tralsmo  
#814358Tror ja inte.

Däremot är det nog väldigt olika hur revisorn tycker att man ska göra. Privat eller firmabil eller tjänstebil.
Det där beror ju förmodligen på hur omständigheterna i användningen av bilen vill utnyttjas av användaren.
Joo man ska köra härifrån å dit. Så långt är de väl lika.

Sen är de ju så att Skatteverket alltid har tolknigs rätt.
Å gillar dom inte upplägget så blir de inte godkänt.

Ja läste på Skatteverkets sida alldeles nyss men de är svårt att få nån helhets bild.

Men när de gäller avdragsrätten för en firmabil som enbart används i tjänsten så är reglerna ganska solklara.
En privat bil som ibland används i tjänsten och där privatpersonen får ersättning av företaget är ochså rätt solklart.
Det som däremot inte är solklart är vilket man som användare av bilen bör välja.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#814361jorå det skiljer beroende på konsult :)

i övrigt har du bra poänger :)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814401Även om man har mer verksamhet i sin enskilda firma än skog, så räknas ändå resan till skogen som privat resa till arbetsplats och är inte en tjänsteresa. Kör du den sträckan med en bil som är bokförd i verksamheten räkans det som privat körning och du förmånsbeskattas. Du får dock dra av den i enlighet med vanliga reseavdrag till arbetsplats (tidssparande, över 6000:- per år, etc).

"Kammarrätten i Stockholm har i en dom den 23 januari 2013 15 prövat rätten till avdrag för rese-
kostnader i näringsverksamhet. Den skattskyldige var bosatt i Västerås och lade ned 96 timmar för
resor till och från sina fastigheter i Boliden, Yttermalung och Söderbärke. Förvaltningsrätten utta-
lade att det vid bedömningen av om resor från bostad till fastighet ska anses ingå i sysslorna i nä-
ringsverksamheten, måste bedömas vad som är näringsverksamhetens tjänsteställe. Enligt förvalt-
ningsrätten var det klart att huvuddelen av arbetet skett på fastigheterna. Fastigheterna var
följaktligen att betrakta som den skattskyldiges tjänsteställe varvid resorna till fastigheterna inte
kunde anses hänförliga till näringsverksamheten. Kammarrätten instämde i förvaltningsrättens
bedömning.

Kammarrätten i Jönköping har i en dom den 10 maj 2013 16 prövat rätten till avdrag för resekostna-
der i näringsverksamhet. Den skattskyldige hade under 2009 gjort ett stort antal resor mellan bo-
staden och en näringsfastighet för tillsyn och skötsel m.m. Efter det att en hyreshusfastighet an-
skaffades i slutet av 2009 hade den skattskyldige även gjort resor till den fastigheten för arbete
med renovering m.m. Administrativt arbete hade utförts i bostaden, där även material och vissa
redskap förvarats. Förvaltningsrätten konstaterade att det förhållandet att den skattskyldige un-
der en del av året hade utfört arbete på två näringsfastigheter och att material och vissa redskap
förvarats i bostaden, inte innebar att verksamheten ska anses ha bedrivits i bostaden. Även om
visst arbete utförts i bostaden, får näringsverksamheten enligt förvaltningsrättens bedömning an-
ses bedriven på respektive fastighet och resorna till fastigheterna ska då ses som s.k. arbetsresor
och inte som resor i näringsverksamheten. Kammarrätten instämde i förvaltningsrättens bedöm-
ning att resorna inte kunde ses som resor i näringsverksamheten."

https://www.svensktnaringsliv.se/bilder ... estlle.pdf

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).