ons 10 apr 2019, 19:54#561374Tralsmo skrev:Har ju hört från flera oberoende som jag känner att hybrider slurpar betydligt mer bränsle än en en vanlig bil.
Detta er nok "tyvärr" en myt, men man måsta jamföra äpplar och äpplar och inte äpplar och ……………
Dom er nästan likvärdiga vid kall motor (för forbränningsmotor går då oavsett för att få värme i bilen), annars bra mycket billigare.
Sen får du jamföra med likn, biltyp. (storlek och effekt)
Skillnad i vikt på en Toyota rav4 4wd 2,0l bensin (151hk, manuell) och samma med hybrid med 2,5l bensin +el.motorar och batteri + CVT, låda (197hk) er 200kg til rena bensinarens fördel.
Uppgifter vid blandat körning er 0,74l/mil för bensinaren och 0,56l/min för hybriden, och efter det jag kört så langt verkar det stämma bra för hybriden, åtminstone.
Sprint från 0-100km/t er 9,9sek för bensinaren och 8,3sek för hybriden.
(alla uppgifter enligt toyotas försäljsningsbrosjyr.)
Konklusjonen er ju enkel, man får en mycket piggare bil som drar mindre bränsle med en hybrid, fast den väger 200kg mer, har CVT låda, och större bensinmotor.
Men man kan ju inte jamföra en realativ tung suv med en nissan micra eller toyota yaris eller likn.
Sen blir dom ladbara hybriderna ennu en del tyngre enn dom som inte kan manuell ladas, som mitsubishi outlander t.eks, som väger 200kg mer enn min toyota hybrid, då dom ladbara er mer innriktat mot ren el,drift. med större och tyngre batterier og el motorar.
Men hur som helst kommer nog dessa hybrider bara bli en liten parantes i bilhistorien, då rena El bilar blir framtiden
När det först börjar ta riktig fart kommer det gå snabbt, fortfarandet er det lite som saknas som ladning och räckvidd, men det kommer, bara se.
Här i Norge er det nu rejält mycket el.bilar och spesielt Tesla, men det börjar bli mange andra märken ochså nu.
Tesla har ju blitt rejält dyra numera. så dom har prisat sig bort lite, sen har dom ju inget forsäljningnät, så det er ju lite tväksamt, men när dom stora märken nu börjar ta fram el,bilar kommer det ta riktig fart er min gissning.
Problemet til andra land en Norge er ju att dom inte har så stora avgifter dom kan gi bort til fördel el.bil, så prisskillnaden blir ju inte lika tydlig som här.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc