Bilar

Navara som familjebil

26 inlägg 17986 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Navara som familjebil

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530528Du har inte funderat på att bara uppgradera till en nyare XC70 med automatlåda och köpa ett släp också?

En V70 har ju som mest ~15 cm markfrigång beroende på fjädring, en XC70 21 cm och en Navara ~ 23 cm.

Så om det bara är markfrigången som är problemet så kommer du långt med en XC70.

Innan jag köpte min XC70 hade jag en Subaru Outback med 18,5 cm markfrigång och redan den lilla extra höjden gör en avsevärd skillnad mot en normalhög personbil, sådana här äventyr fixade den utan problem som exempel:

Jag har inte kört mycket i skogen med XC70:n då jag inte haft behov av det, men det jag har kört hittills har den aldrig skrapat i och de på vägar som jag aldrig skulle provat med en vanlig personbil.

Vill du däremot ha en oöm bil som tål grenar som trycks upp av hjulen och liknande, behöver riktiga offroad-däck som klarar stora skarpa stenar mot sidorna, vill har korta överhäng för att kunna korsa diken och liknande, så finns det definitivt bättre alternativ än XC70.

Men för normal körning på nedkörda vägar eller i djup snö för den delen så tycker jag XC70:n funkar alldeles ypperligt.

Dnordin  
#530531Har tänkt endel i dom banorna faktiskt men det stupar också främst pga
Priset, jag vill inte ha en bil som jag riskerar att repa mot kvist å gren, skrapa i mittsträngar eller vara ute efter allmänt pissiga (obefintliga) vägar många är mer som en ko-stig som är i dom priserna som en nyare XC70 ligger på, annars hade dom helt klart varit ett alternativ.

TS

MDin  
Anders Olsson skrev:Du har inte funderat på att bara uppgradera till en nyare XC70 med automatlåda och köpa ett släp också?

En V70 har ju som mest ~15 cm markfrigång beroende på fjädring, en XC70 21 cm och en Navara ~ 23 cm.

Så om det bara är markfrigången som är problemet så kommer du långt med en XC70.

Innan jag köpte min XC70 hade jag en Subaru Outback med 18,5 cm markfrigång och redan den lilla extra höjden gör en avsevärd skillnad mot en normalhög personbil, sådana här äventyr fixade den utan problem som exempel:

Jag har inte kört mycket i skogen med XC70:n då jag inte haft behov av det, men det jag har kört hittills har den aldrig skrapat i och de på vägar som jag aldrig skulle provat med en vanlig personbil.

Vill du däremot ha en oöm bil som tål grenar som trycks upp av hjulen och liknande, behöver riktiga offroad-däck som klarar stora skarpa stenar mot sidorna, vill har korta överhäng för att kunna korsa diken och liknande, så finns det definitivt bättre alternativ än XC70.

Men för normal körning på nedkörda vägar eller i djup snö för den delen så tycker jag XC70:n funkar alldeles ypperligt.
Det här klarar min XC60 galant. Har kört med Kia Sportage och Hyundai i skogen nu med XC60 och kärra. Fungerar förträffligt. Har haft en King Cab och enligt mitt omdöme är det ingen skillnad förutom att man har släp.
Ta en funderare på familjebil eller en obekväm Pickup.
Visst vill jag ha en häftig pickup men verkligheten måste ha förtur.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530564Har en Nissan trek-1 2017 och det är ingen skillnad i komfort mellan den och en Volvo xc60.

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530574Köp en lada Niva så kan du köra hur du vill. Var du vill. Långresor funkar med. Lite tråkiga säten bara.

tallen100  
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Ford ranger 2013 med en 2,2 litersmotor tar 1,0 liter mil vid blandad körning. Långkörning i 90-100 km/tim ca 0,85 liter mil.

Min 2018 med 3,2 liters tar 0.95 blandad och 0.85 långklänning

Det vill vi ha bild på... eller kanske inte :d :wink:

Hema  
#530634Kanske jobbar extra som bröllopsbil med Nygifta tryckt på bakluckan? Och klänningen blir släpet ;)

Dnordin  
MDin skrev:
Anders Olsson skrev:Du har inte funderat på att bara uppgradera till en nyare XC70 med automatlåda och köpa ett släp också?

Det här klarar min XC60 galant. Har kört med Kia Sportage och Hyundai i skogen nu med XC60 och kärra. Fungerar förträffligt. Har haft en King Cab och enligt mitt omdöme är det ingen skillnad förutom att man har släp.
Ta en funderare på familjebil eller en obekväm Pickup.
Visst vill jag ha en häftig pickup men verkligheten måste ha förtur.
Tack för tankarna men vart i hela bilden anser du det vara overkligt?
Just Har ägt en XC60 en gång i tiden men tror jag råkade ut för något månsagsex. är inte sugen på en till faktiskt.

TS

MDin  
just_det skrev:Köp en lada Niva så kan du köra hur du vill. Var du vill. Långresor funkar med. Lite tråkiga säten bara.
Håller med, man kan plöja in i skogen som en ATV.
Har haft en Niva som fick jobba hårt när vi byggde huset. Allt från grundstenar till takpannor fick den dra hem. Mycket överlass blev det. MEN att köra landsväg var en störljudupplevelse. Så den byttes bort till en volvo 245 när huset var färdigt.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530687Är ni två i hushållet med körkort, bara har en bil och har en gård så kanske du skulle fundera på att behålla Volvon och skaffa en äldre pickup också? Typ en gammal Hilux med bensinmotor från 90-talet eller nåt.

Kör du 85% med sträckan med Volvon så kan du ju hålla nere kostnaderna på en sådan pickup och du spar soppapengar på att inte behöva nöta mil med en pickup.
Relativt låg skatt får du på en sådan också, du kan klara dig med enklaste trafikförsäkring och behöver inte var så himla rädd att repa den när du kör i skogen, särskilt inte som du har ytterligare ett transportmedel.

Dnordin  
#530688Vi är två i familjen med körkort och två bilar:)
Har faktiskt börjat fundera i dom banorna.. blir mer och mer avskräckt på Navara ju mer jag läser om dom [emoji33]
Anders Olsson skrev:Är ni två i hushållet med körkort, bara har en bil och har en gård så kanske du skulle fundera på att behålla Volvon och skaffa en äldre pickup också? Typ en gammal Hilux med bensinmotor från 90-talet eller nåt.

Kör du 85% med sträckan med Volvon så kan du ju hålla nere kostnaderna på en sådan pickup och du spar soppapengar på att inte behöva nöta mil med en pickup.
Relativt låg skatt får du på en sådan också, du kan klara dig med enklaste trafikförsäkring och behöver inte var så himla rädd att repa den när du kör i skogen, särskilt inte som du har ytterligare ett transportmedel.

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).